Beleggen/investeren

Zou wel leuk zijn als je het kan navragen.
Volgens mij is er sowieso die depositie garantie van €100 000 die verplicht is in Belgie. Of bedoel je hier iets anders mee?
En ik denk dat we op zich niet bang moeten zijn voor roerende voorheffing met een bedrag van 5000? of heb ik het mis. Want volgens mij is er een vrijstelling /jaar tem €980 interesten. Zo heb ik het met mijn minieme research begrepen.

Het hangt van je situatie af en wat je anders met je geld zou doen. Als je het geld anders op je spaarrekening zou laten staan en je hebt het niet direct nodig, dan is het zeker interessant. Als je je geld een veel langere tijd niet nodig hebt (bv. 10 jaar) en je vindt meer risico geen probleem, dan kan je beter kijken naar beleggen (bv. gespreid in ETF’s).

Maar ik lees hier dat er spaarrekeningen zouden zijn met gelijkaardige rentes, daar heb ik geen kennis van.

3 likes

Medirect, Santander en Keytrade geven ook 2% op hun spaarrekeningen!

2 likes

Heeft er iemand inmiddels ervaring met Raisin? Ik wil een spaarrekening openen en de hoogste rente die er dan is zonder bronbelasting is 3,06%. Echter ben je wel afhankelijk van de zweedse kroon/koers.

Ja, de ervaring is goed tot dusver.

En je rekening is gewoon in euro bij Nordax en Klarna dus je bent niet afhankelijk van de Zweedse kroon.

2 likes

Ik heb nu ook een Bunq spaarrekening geopend! Ik ben benieuwd naar die rente want die berekening snap ik nog niet helemaal. Ze berekenen het “per jaar” maar stel je hebt aan het begin van het jaar 5.000 euro gespaard en aan het eind van het jaar 10.000 dan zou je toch 2.46% rente over 10.000 euro moeten krijgen maar dat kunnen ze toch niet berekenen vooraf? Ik ben echt een sukkel :smiling_face_with_tear:

Ook is die interface wel wennen. Vind het soort van spannend na 30 jaar Rabo dat ik nu al mijn spaargeld naar zo’n online bank doorsluis alsof het niet echt is ofzo. :joy:

6 likes

Dit staat op hun website:

Je rente wordt dagelijks om 23:59 CET berekend voor het saldo op al je Spaarrekeningen. We nemen de jaarlijkse rente, delen die door het aantal dagen in het jaar en krijgen als resultaat de dagelijkse rente. Voor Gezamenlijke Spaarrekeningen verdelen we het saldo gelijk over de eigenaren. Je dagelijkse rente wordt opgespaard en wekelijks uitbetaald aan je op je eigen bunq Payday.

Hahah ik had 't zelfde gevoel!
Wil eigenlijk het geld van m’n dochter daar ook onder brengen maar dat voelt als een risico? Zo stom want ze is gewoon bank beschermd.

2 likes

Ik ben echt dom want ik heb dit gelezen maar ik snap dit nog steeds niet. Hoe kun je een percentage delen? Is het zo simpel als 2,46 / 365? Dus dan heb je elke dag 0,0067% rente? En als je het laat staan op je Bunq heb je rente op rente?

Ik heb vorige week ook bunq aangemaakt en dat is nu m’n spaarrekening voor de koopzegels enzo.

Maar wat ik heel gek vind is dat de app gelijk opent en je geen code hoeft in te voeren.

Ik kwam er net ook achter dat linksbovenin een klavertje 4 staat, daar zit het rad van fortuin. Je kunt dan draaien voor extra’s. Heb net m’n eerste boom gedoneerd.

3 likes

0,0246/52 = 0,000473077 dan heb je je wekelijkse rente

3 likes

Dit kun je instellen! Was bij mij idd ook en vond ik niet fijn.

2 likes

En dit krijg je dan elke week echt uitbetaald? Heb meteen een account gemaakt en mijn spaarrekening overgezet…

1 like

Ja elke maandag

Verschilt denk ik per persoon. Ik krijg elke vrijdag.

5 likes

Helemaal enthousiast! Het is op jaarbasis ook echt een verschil vergeleken met de Rabobank.

dat klavertje wist ik nog niet! thanks! had 100 euro overgemaakt voor een extra winkans en dat bedrag werd gelijk gestort. En daarna maak ik nog een bedrag over (was ik sowieso van plan) en dat was een groter bedrag… en dat staat er nog niet op. Altijd wel toevallig dat die bedragen dan even “rondzweven” tussen twee banken.

1 like

@Kryptonite
Ik heb dit inderdaad ook. Nooit eerder gerealiseerd.
Maar ik zie eigenlijk ook niet waar ik het kan aanpassen, als je dat vind hoor ik et graag

2 likes

Als je op profiel klikt dan heb je rechtsboven een tandwiel staan en daar staat de beveiligingscode.
Nu ik net weer ging kijken stond ik weer ingelogd maar je moet dus ook automatisch inloggen veranderen van 1 week naar bijvoorbeeld 1 minuut.

Maar nu ben ik zelf ineens m’n code vergeten? Lijkt me heel gek, ik weet zeker dat ik dit heb ingevoerd vanmiddag.

En nu moet ik een filmpje opnemen waar ik van links naar rechts kijk en een cijferreeks opneem. Terwijl ik voor het maken alleen een foto moest maken van m’n paspoort.

Ik ben nog niet helemaal zeker of ik dit wel zo’n fijn iets vind.

1 like

Dit heb ik ook met de code. Heel irritant

1 like