België topic

Ik heb scarlett en betaal 39€/maand voor tv en internet (ik woon en werk in Gentje)

Ik heb dat Basic Internet abonnement van Telenet van 27,80 euro, en het bevalt me heel goed! Deze maand zit ik nu wel net tegen mijn limiet aan (ik zit op 90% en zaterdag wordt de teller op 0 gezet), maar dat is omdat ik helemaal verslaafd ben geraakt aan Terrace House op Netflix :stuck_out_tongue: Normaal kom ik wel ruim toe met het volume, maar ik woon dan ook wel alleen!

1 like

Hier ook een Nederlandse die in België woont! Het is inderdaad een stuk duurder in België. Wij hebben telenet maar gaan overstappen naar Orange. Telenet is wel goed maar duur voor tv+internet. En we zitten te vaak over de internetlimiet. Scarlert is goedkoop maar weinig tv zenders en ook internetlimiet. Orange heeft geen terugkijk tv maar wel een opnamebox. Dus ben benieuwd hoe het bevalt.

1 like

Ik ben ook Nederlandse in België. Wij hebben internet en tv van Orange. Wij hebben dat toen genomen omdat de andere providers (toen nog?) een data limiet op op het internet hadden. Verder geen klachten over.

1 like

Haaa Nederlandse in Brussel hier!
Zijn er meer Brusselaars?

1 like

En voor anderen die geïnteresseerd zijn

7 likes

Ik zit meer in Brussel ma bon :joy:. Wist niet dat jij Belg was.

1 like

Haha ja wow leuk die Nederlandse forummers in België! Ik ben ook echt dol op België. Ik heb nu sinds 3 jaar een Belgische vriend, maar ik heb eigenlijk altijd wel Belgische vakantievriendinnetjes gehad en een vriendin vroeger had ook een Belgische vakantieliefde (waar ze nu mee samenwoont). Ik vind de Belgen over het algemeen ook heel leuk: vaak veel grappiger en minder lomp dan de gemiddelde Nederlander. Maar er zijn ook wel dingen die ik irritant en stom vind hoor :stuck_out_tongue:

Zoals?

Hmm ik mis soms dingen in de supermarkt. Dan zijn er bv 10000 soorten jam, en alleen maar 1 pot calvé pindakaas (en dan niet eens die met extra nootjes!!). En ik heb het idee dat het aanbod vleesvervangers veel groter is in NL.

Verder ben ik niet gewend om cash bij me te hebben, terwijl ik in België toch nog wel vaak op plekken kom waar je enkel met cash kan betalen. Oh en ik vind het soms wel lastiger om me in een groep onbekende Belgen te mengen. Er zijn uitzonderingen, en dan is het heel gezellig. Maar ik heb wel eens op een etentje (groep van 10 ofzo) met vrienden van mijn vriend gezeten (eerste keer dat ze mij ontmoette) en de enige vragen die ik kreeg waren ‘welke studie doe je?’ en ‘wat studeer jij?’ :’). Ik probeerde wel aan te haken in het gesprek maar het ging de hele tijd over anderen die ik niet kende. In NL vind ik het over het algemeen makkelijker om te socializen met onbekenden.

3 likes

Officieel woon ik in België maar ben hier nog geen 10 nachten per jaar eigenlijk :sweat_smile: Ben veel vaker in Nederland

Dus ik ben een Belg die officieel in België woont maar ook weer niet want ik ben er nooit haha (wat ik best jammer vind want ik hou van België)

1 like

Haha, ja dat er minder soorten pindakaas zijn kan je ons niet kwalijk nemen :smiley: Pindakaas is echt typisch Nederlands. Een boke met confituur dan weer typisch Vlaams/Waals/Frans. België loopt gewoon achter op Nederland, we zullen binnen 2 jaar pas het summier aanbod krijgen.

Ik vind het zelf vervelend dat je hier ofwel 10 minuten moet wandelen om geld af te halen en dat er zo weinig winkels zijn die de kaart niet accepteren (mijn frituur in de stad doet het niet). Ik werk nu zelf bij een grootbank (meer naar beleggen toe) maar zie wel dat ze intensief campagne voeren om ook de kleine handelaars te laten omschakelen naar elektronische betalingen.
Ps: een tikkie sturen bestaat hier niet. Wij werken met Payconiq (op basis van je telefoonnummer) en/of de app van je bank via de qr-code.

Nederlanders gaan vaak sneller een gesprek voeren dan Belgen. Merk het zelf ook als ik hier we met NL’se collega’s werken en ik vaak verbaasd ben over de vragen die ze dan stellen bij een eerste ontmoeting.

2 likes

Oh en je kan de pindakaas gewoon vervangen door:

  • Luikse stroop
  • Côte d’or Noir de Noir
1 like

Wij zitten bij Scarlet. Vriend de ICT’er heeft het uitgekozen en ik vertrouw wat dat betreft op hem. Qua snelheid etc. heeft hij alle providers vergeleken en Scarlet is wel iets goedkoper dan andere providers. Volgens mij hebben we geen datalimiet, aangezien we allebei grootverbruikers internet zijn. (En ze bieden een voetbalpakket aan, misschien is dat de echte reden).

2 likes

Wij hebben Telenet!! Heel lang Proximus gehad maar enkel miserie gehad… trage internetverbinding, slechte klantenservice, herhaaldelijk opgebeld worden zoals hier ook al werd aangegeven etc. Heel blij dat we zijn overgeschakeld. Nu bijna 3 jaar Telenet en geen problemen.

Haha ja het was echt raar toen, vooral omdat sommigen via app heel nieuwsgierig naar mij waren maar toen in het echt dus niet? Maar ik denk dat het ‘probleem’ vooral was dat het etentje aan het einde van de zomer was en zij elkaar een tijd niet hadden gezien en dus veel bij te praten. Inmiddels kan ik het met de meesten wel goed vinden. Sommigen (vooral jongens haha) durfden amper tegen me te praten maar sinds we een keer allemaal dronken zijn geworden is die drempel weg haha.

Verder merk ik ook al dat ik aan het ‘inburgeren’ ben. Ik begin ‘Hollanders’ al luid te vinden en merk dat ik zelf al minder hard en druk praat haha. En ik denk ook dat de echte cliché verschillen vooral iets van de oudere generaties zijn. Ik heb bv nu een Belgische vriendin en zij is ook heel open en sociaal. Ze was een keer een weekend bij mij in Utrecht en is toen ook mee op stap geweest met vriendinnen hier en was totaal niet terughoudend ofzo.

Maar leuk, nog meer Nederbelgen haha. Waar woon jij (als je dat wil delen) en wat was de reden van je emigratie?

1 like

Ah Leuven is ook gezellig! Ik ben echt dol op Gent, mijn vriend zat daar op kot toen ik hem leerde kennen dus ik ging altijd daar naartoe. Maar Antwerpen leek me toch wat toegankelijker (ook qua afstand naar mijn familie). We hebben echt deze week wat gevonden, m’n vriend is nu het contract ophalen zodat we dit weekend kunnen tekenen :smiley:

1 like

Nee de Gentse feesten heb ik nu telkens door vakanties gemist! Hoop er dit jaar eens naartoe te gaan!! En ja, over Leuven hoor ik idd dat het als niet-student een stuk minder boeiend is. En ook heel duur, schijnt.

Ik was wel aan het zoeken naar een job, maar was dus ook bezig met het zoeken naar een appartement en m’n scriptie dus heb toen het solliciteren even op een laag pitje gezet. Wil dat nu wel weer gaan oppakken. Gelukkig krijgen we volgende maand al de sleutel, vanaf Antwerpen is het een stuk gemakkelijker solliciteren dan vanaf Utrecht.

Ik woon ook in Leuven en ik merk dat iedereen ofwel volledig weggaat na zijn studies, ofwel naar Heverlee of Kessel-Lo verhuist omdat ze Leuven-centrum niet kunnen betalen!

Nu het toch over de Gentse feesten gaat: als iemand deze zomer gezelschap zoekt, dan offer ik me graag op :smiley:
Ik studeer in Gent en vind het zo’n leuke stad (zit er helaas niet op kot). Brussel vind ik ook erg leuk, maar zou het eigenlijk graag nog wat beter leren kennen.
In Wallonië is Namen mijn favoriet

4 likes