België topic

Haaa Nederlandse in Brussel hier!
Zijn er meer Brusselaars?

1 like

En voor anderen die geïnteresseerd zijn

7 likes

Ik zit meer in Brussel ma bon :joy:. Wist niet dat jij Belg was.

1 like

Zoals?

Officieel woon ik in België maar ben hier nog geen 10 nachten per jaar eigenlijk :sweat_smile: Ben veel vaker in Nederland

Dus ik ben een Belg die officieel in België woont maar ook weer niet want ik ben er nooit haha (wat ik best jammer vind want ik hou van België)

1 like

Haha, ja dat er minder soorten pindakaas zijn kan je ons niet kwalijk nemen :smiley: Pindakaas is echt typisch Nederlands. Een boke met confituur dan weer typisch Vlaams/Waals/Frans. België loopt gewoon achter op Nederland, we zullen binnen 2 jaar pas het summier aanbod krijgen.

Ik vind het zelf vervelend dat je hier ofwel 10 minuten moet wandelen om geld af te halen en dat er zo weinig winkels zijn die de kaart niet accepteren (mijn frituur in de stad doet het niet). Ik werk nu zelf bij een grootbank (meer naar beleggen toe) maar zie wel dat ze intensief campagne voeren om ook de kleine handelaars te laten omschakelen naar elektronische betalingen.
Ps: een tikkie sturen bestaat hier niet. Wij werken met Payconiq (op basis van je telefoonnummer) en/of de app van je bank via de qr-code.

Nederlanders gaan vaak sneller een gesprek voeren dan Belgen. Merk het zelf ook als ik hier we met NL’se collega’s werken en ik vaak verbaasd ben over de vragen die ze dan stellen bij een eerste ontmoeting.

2 likes

Oh en je kan de pindakaas gewoon vervangen door:

• Luikse stroop
  • Côte d’or Noir de Noir
1 like

Wij zitten bij Scarlet. Vriend de ICT’er heeft het uitgekozen en ik vertrouw wat dat betreft op hem. Qua snelheid etc. heeft hij alle providers vergeleken en Scarlet is wel iets goedkoper dan andere providers. Volgens mij hebben we geen datalimiet, aangezien we allebei grootverbruikers internet zijn. (En ze bieden een voetbalpakket aan, misschien is dat de echte reden).

2 likes

Wij hebben Telenet!! Heel lang Proximus gehad maar enkel miserie gehad… trage internetverbinding, slechte klantenservice, herhaaldelijk opgebeld worden zoals hier ook al werd aangegeven etc. Heel blij dat we zijn overgeschakeld. Nu bijna 3 jaar Telenet en geen problemen.

Ik woon ook in Leuven en ik merk dat iedereen ofwel volledig weggaat na zijn studies, ofwel naar Heverlee of Kessel-Lo verhuist omdat ze Leuven-centrum niet kunnen betalen!

Nu het toch over de Gentse feesten gaat: als iemand deze zomer gezelschap zoekt, dan offer ik me graag op :smiley:
Ik studeer in Gent en vind het zo’n leuke stad (zit er helaas niet op kot). Brussel vind ik ook erg leuk, maar zou het eigenlijk graag nog wat beter leren kennen.
In Wallonië is Namen mijn favoriet

4 likes

Haha ja als het over bureaucratische hel gaat heb ik ook nog wel wat toe te voegen.
Na ong. vier maanden is het me gelukt mijn verhuizing/registratie in de gemeente rond te krijgen :slight_smile:
Ben nu uit aan het vogelen hoe ik mijn belastingaangifte in ga vullen.

Oh idem, ik wil wel graag nieuwe mensen leren kenen deze zomer!

2 likes

Jeej! Wat moest je ervoor doen? Ik heb laatst bewijzen van sollicitaties en reëele kans op werk ingeleverd. Nu probeer ik me in te schrijven bij de mutualiteit, maar ondanks dat de wijkagent is langsgeweest, is mijn adres nog niet bevestigd in het systeem. Stap voor stap kom ik er wel.

Ik had al een baan in Belgie toen ik officieel emigreerde en me inschreef. Kopien van mijn contract moest ik geloof ik aanleveren en nog wat formulieren, maar weet niet meer precies. En daarna inderdaad wachten op wijkagent (…) en vervolgens duurde het nog een maand of drie voor ik mijn id-kaart kon ophalen.
Mutualiteit ging wel vlotjes toen ik eenmaal een rijksregisternummer had, zelfde voor het openen van een bankrekening. Ik zit bij Partena trouwens.

Kijk eens op bankwijzer.be. Triodos is volgens mij de duurzaamste optie, maar die hebben enkel spaarrekeningen (geen zichtrekeningen) en is niet echt gebruiksvriendelijk. Van de ‘grotere’/standaard banken is Argenta de eerlijkste optie, denk ik. Ze hebben wel een app, die is gewoon prima, maar wel minder goed/uitgebreid dan bv. KBC (bij Argenta komen ze naar mijn gevoel altijd een beetje achter bij nieuwigheden bijvoorbeeld en in die van de KBC heb je veel meer mogelijkheden).

(Ik had zelf vroeger een zicht- en spaarrekening bij Argenta voor “dagelijks gebruik” en een spaarrekening bij Triodos voor het grootste deel m’n spaargeld, dat ik toch niet meteen nodig had.

En nog een zichtrekening bij KBC, maar dat had een andere reden, haha.)

2 likes

Goh qua duurzaamheid weet ik daar niets vanaf, maar ik heb mijn rekeningen bij Argenta. Eigenlijk al van jongsaf, maar ook toen wij voor de lening van ons huis gingen kijken kwamen zij er bij ons als beste uit. Het zijn kleinere kantoren en je wordt persoonlijker benaderd dan bij een grotere bank, is mijn ervaring. In ons filiaal staan ze altijd voor ons klaar en dat vind ik echt een fijn gevoel. Ze denken ook echt met je mee. Ook hoef je daar geen zotte kuren uit te halen om aan je eigen geld te kunnen, zo hadden we een gesprek bij een bank waar je per maand 5 online en offline verrichtingen moest uitvoeren om de rekening gratis te houden, anders moest je per maand een bepaald bedrag betalen. Echt van de zotte, bij Argenta is dit allemaal gratis.

1 like

Ooh, wat goed. Ik verwacht dat mijn adreswijziging binnenkort zichtbaar is en me dan bij de mutualiteit kan aanmelden. Bankrekening had ik al voor mijn emigratie geregeld bij KBC. Ik moet zeggen dat tot nu toe alles makkelijk gaat, soepeler dan verwacht. Behalve dat mijn Nederlandse zorgverzekering automatisch werd opgezegd (terwijl ik telefonisch andere informatie had gekregen) :unamused:

Ik was bij Belfius maar ben nu bij KBC. Makkelijke app, alles kan ook online, klantendienst die altijd bereikbaar is. Misschien ben ik beetje biased omdat ik er werk.

1 like

Ik kan Argenta ook aanbevelen! Kleine kantoren, goede service. Zijn inderdaad geen vernieuwers maar dat hoeft voor mij ook niet. Is vaak ook de enige bank die geen kosten aanrekent wanneer je in het buitenland geld afhaalt in een andere munteenheid! Bv in Budapest was dat alleen voor mij gratis, de anderen moesten per transactie extra betalen.

1 like