België topic

Haha ja als het over bureaucratische hel gaat heb ik ook nog wel wat toe te voegen.
Na ong. vier maanden is het me gelukt mijn verhuizing/registratie in de gemeente rond te krijgen :slight_smile:
Ben nu uit aan het vogelen hoe ik mijn belastingaangifte in ga vullen.

Oh idem, ik wil wel graag nieuwe mensen leren kenen deze zomer!

2 likes

Jeej! Wat moest je ervoor doen? Ik heb laatst bewijzen van sollicitaties en reëele kans op werk ingeleverd. Nu probeer ik me in te schrijven bij de mutualiteit, maar ondanks dat de wijkagent is langsgeweest, is mijn adres nog niet bevestigd in het systeem. Stap voor stap kom ik er wel.

Ik had al een baan in Belgie toen ik officieel emigreerde en me inschreef. Kopien van mijn contract moest ik geloof ik aanleveren en nog wat formulieren, maar weet niet meer precies. En daarna inderdaad wachten op wijkagent (…) en vervolgens duurde het nog een maand of drie voor ik mijn id-kaart kon ophalen.
Mutualiteit ging wel vlotjes toen ik eenmaal een rijksregisternummer had, zelfde voor het openen van een bankrekening. Ik zit bij Partena trouwens.

Oh ja, daar had ik ook nog een vraag over: ik moet straks ook een bankrekening gaan openen. Nou vind ik de belangrijkste eis dat de bank gebruiksvriendelijk is (dus met een fijne app waarmee je kan internetbankieren enzo). Maar daarnaast zou ik wel voorkeur hebben voor een duurzame bank.

Mijn vriend zit bij Belfius, dus dat overweeg ik omdat we ook nog een gezamenlijke rekening willen openen. Maar als ik wen betere optie vind dan stapt hij maar over haha.

Weet iemand waar ik dit goed kan vergelijken? Of hebben jullie nog tips?

Kijk eens op bankwijzer.be. Triodos is volgens mij de duurzaamste optie, maar die hebben enkel spaarrekeningen (geen zichtrekeningen) en is niet echt gebruiksvriendelijk. Van de ‘grotere’/standaard banken is Argenta de eerlijkste optie, denk ik. Ze hebben wel een app, die is gewoon prima, maar wel minder goed/uitgebreid dan bv. KBC (bij Argenta komen ze naar mijn gevoel altijd een beetje achter bij nieuwigheden bijvoorbeeld en in die van de KBC heb je veel meer mogelijkheden).

(Ik had zelf vroeger een zicht- en spaarrekening bij Argenta voor “dagelijks gebruik” en een spaarrekening bij Triodos voor het grootste deel m’n spaargeld, dat ik toch niet meteen nodig had.

En nog een zichtrekening bij KBC, maar dat had een andere reden, haha.)

2 likes

Goh qua duurzaamheid weet ik daar niets vanaf, maar ik heb mijn rekeningen bij Argenta. Eigenlijk al van jongsaf, maar ook toen wij voor de lening van ons huis gingen kijken kwamen zij er bij ons als beste uit. Het zijn kleinere kantoren en je wordt persoonlijker benaderd dan bij een grotere bank, is mijn ervaring. In ons filiaal staan ze altijd voor ons klaar en dat vind ik echt een fijn gevoel. Ze denken ook echt met je mee. Ook hoef je daar geen zotte kuren uit te halen om aan je eigen geld te kunnen, zo hadden we een gesprek bij een bank waar je per maand 5 online en offline verrichtingen moest uitvoeren om de rekening gratis te houden, anders moest je per maand een bepaald bedrag betalen. Echt van de zotte, bij Argenta is dit allemaal gratis.

1 like

Ooh, wat goed. Ik verwacht dat mijn adreswijziging binnenkort zichtbaar is en me dan bij de mutualiteit kan aanmelden. Bankrekening had ik al voor mijn emigratie geregeld bij KBC. Ik moet zeggen dat tot nu toe alles makkelijk gaat, soepeler dan verwacht. Behalve dat mijn Nederlandse zorgverzekering automatisch werd opgezegd (terwijl ik telefonisch andere informatie had gekregen) :unamused:

Ik was bij Belfius maar ben nu bij KBC. Makkelijke app, alles kan ook online, klantendienst die altijd bereikbaar is. Misschien ben ik beetje biased omdat ik er werk.

1 like

Ik kan Argenta ook aanbevelen! Kleine kantoren, goede service. Zijn inderdaad geen vernieuwers maar dat hoeft voor mij ook niet. Is vaak ook de enige bank die geen kosten aanrekent wanneer je in het buitenland geld afhaalt in een andere munteenheid! Bv in Budapest was dat alleen voor mij gratis, de anderen moesten per transactie extra betalen.

1 like

Kan je vooral aanraden om niet voor BNP Paribas te kiezen.
Wat een ellende zeg.
Eindstand ik heb na veel gedoe een bankrekening en een pas, maar de app werkt niet dus online betalen of overschrijven is niet mogelijk.

Wat vreemd, dat zou toch echt niet mogen, ik ben juist heel tevreden bij bnp en alles werkt goed bij mij… alleen de maandelijkse kosten vind ik wat minder, maar dat heb je bij andere banken ook denk ik?

1 like

Hmmm ik heb een expat <27 jaar rekening dus betaal momenteel niks.
In de aanvraag ging het al vrij moeizaam (formulieren waren kwijt, pinpas kon steeds niet geactiveerd worden) en nu doet de app het standaard niet bij mij.
Misschien gewoon pech hoor. Maar zou ze dus niet aanraden.

Waar koop ik (in Antwerpen) een slinger met Belgische vlaggetjes?

Je kan eens bij De Krak proberen, daar hebben ze dit soort dingen meestal wel

1 like

Misschien bij de Ava?

1 like

@MrFahrenheit @grace haha thanks! Ik vier dit weekend m’n verjaardag/afstudeer/emigratie feestje, vandaar :sweat_smile:

Vanmiddag gaan we nog een keer kijken in ons appartement, zodat we alles precies kunnen opmeten!

1 like

Struggles: een zetel (bank) willen bestellen. Via de Belgische site kan ik alleen met Belgische kaarten betalen, maar die heb ik nog niet. Via de Nederlandse site kan ik wel betalen maar leveren ze weer niet in Antwerpen :sweat_smile: Wel logisch hoor, en gelukkig heeft mijn vriend wel gewoon een Belgische kaart.

Ik was al naar de bank geweest om een rekening te openen, maar dat kan pas als ik een rijksregisternummer heb. Terwijl een vriendin van me ook een eigen (en gezamenlijke rekening) heeft, zonder rijksregisternummer… :woman_shrugging:

Misschien is dat afhankelijk van bank tot bank?

Ik kan me herinneren dat toen mijn man nog geen rijksregisternummer had we wel een gezamenlijke rekening konden openen maar hij geen aparte eigen rekening kon hebben. Is intussen wel al enkele jaren geleden.

Ja, zou kunnen. Al ging ik specifiek naar die bank omdat die vriendin (die dus ook nog geen rijksregisternummer heeft) daar haar rekening heeft :sweat_smile:

We hebben sowieso wel vaker dat we verschillende antwoorden krijgen op dezelfde vragen/situaties (we zijn beiden bezig met het emigratieproces). Verwarrend soms.