Ben jij donor? Bloed/stamcel/organen

Ik ben bloeddonor geweest. Paar keer gedoneerd, maar het was iedere keer zo’n gevecht om een geschikte ader te vinden. Ze zijn veel te dun en soms lukte de donatie ook niet. Dus toen kreeg ik het advies om te stoppen. Vond ik wel intens kut, maar goed, hier heeft ook niemand wat aan. Om diezelfde reden is mij ook geadviseerd om geen stamceldonor te worden. Dan moet het allemaal snel snel als er een match is, en als het dan niet goed lukt zou dat een ramp zijn.

Oh spannend!

1 like

Ja moet zeggen dat ik het best wel spannend vind. Ik heb vandaag het pakketje ontvangen met allemaal info en de bloedbuisjes. Er komt best wel veel op je af of nouja, ik voel me meteen heel verantwoordelijk en wil het zo snel mogelijk en zo goed mogelijk. Maar ben bijvoorbeeld bang dat mijn ijzer wat te laag is oid.

In ieder geval heb ik vrijdag een telefonische afspraak om een medische vragenlijst door te nemen.

@Kusjessoldaat ah balen dat je afgekeurd bent… Maar moest je naar sanquin of kon je daar zelf voor kiezen? Bij mij staat dat ik naar de huisarts moet. Ik ga het vrijdag nog wel even vragen

Oh ik belde toen en ik dacht dat ze sanquin zeiden, maar ieder bloedafnamepunt lijkt me prima. Ik herken trouwens wat je bedoelt, ik voelde me zo verantwoordelijk en baalde ook dat ik was afgekeurd.

1 like

Spannend @Vloeistof! Weet je ook al of de stamcellen via beenmerg gewonnen zouden gaan worden, of ‘gewoon’ via bloed? Met dat laatste moet je groeihormonen spuiten toch? Of komt dat pas later aan de orde?

Ik ben overigens alledrie: bloed, stamcel, orgaan. Ook al heb ik tot nu toe alleen daadwerkelijk bloed gedoneerd, bijna 15 keer inmiddels geloof ik.

Nee nog geen idee. Het is nog een heel proces geloof ik waar dus ook nog wel een aantal maanden overheen kan gaan. Ik moet eerst medisch gekeurd worden (je moet geloof ik later in het proces zelfs een hartfilmpje laten maken en een longfoto) en volgens mij zijn er meerdere matches en degene die het beste matcht wordt ‘gekozen’. Maar klopt, ik heb daar wel over gelezen inderdaad!

Tja ik denk dat je mening toch echt wel verandert als je daadwerkelijk voor deze keuze staat.

2 likes

Ik moet nog bloed gaan prikken voor het verdere onderzoek van mijn stamcellen. Nu had ik vandaag een vrouw aan de telefoon en ik zei: “Ja ik ik ga vandaag wel bloedprikken.” Maar toen zei ze dat het niet zo goed uitkomt want het is natuurlijk weekend. Dus ik zei: “Ik werk ma, di en wo en ik werk lange dagen. Ook kan ik niet zo maar even weg oid want er moet een vervanger zijn.” Dus ik opperde donderdag voor maar dat was eigenlijk ook al niet praktisch door het weekend. Dus nu vroeg ze of ik het toch wilde overleggen met mijn baas. Ik heb er maar mee ingestemd.

Ergens vind ik het best wel suf dat ik nu iets moet regelen met werk etc. omdat zij donderdag/vrijdag onhandig vinden. Maar het voelt ook weer zo egoïstisch om het niet te doen? Pff

Huh, wat suf. Maar donderdag en vrijdag is toch geen weekend? Zijn toch best normale dagen?

1 like

O ja ik bedoel dat ik die buisjes bloed dan op de post doe, een dag later komt het bij hun aan en zij sturen het weer ergens anders heen dus daar gaat ook weer een dag overheen. Dus dan zit je wel in het weekend. Niet echt goed uitgelegd :stuck_out_tongue:

Aah, oké. Maar dat is toch hun probleem en niet de jouwe? Zij kiezen voor de doorstuur constructie.

#24 :muscle:t2:

5 likes

Ja vind ik ook en daarom voelt het nu een beetje dubbel. Ik wil het graag doen maar dat ik dus moet regelen op mijn werk dat ik later mag komen is wel onhandig. Ik moet die tijd toch weer compenseren.

Ik vind het ook een beetje suf, als het blijkbaar niet uitmaakt dat dat bloed 2 dagen onderweg is dan kan 3 dagen ook wel lijkt me, dan kunnen ze er maandag toch mee bezig?

1 like

Nou de poll zou kunnen worden uitgebreid: https://nos.nl/artikel/2251684-of-je-alsjeblieft-je-poep-wil-doneren-want-er-is-te-weinig.html

2 likes

Ik zou gewoon gaan wanneer het jou uitkomt. Ze regelen het maar.

Ik ben bloeddonor en orgaandonor na m’n dood. Ik wilde wel stamceldonor zijn, maar m’n BMI is te hoog, dus dat mag ik niet.

Bloeddonor :white_check_mark:
Stamcel :negative_squared_cross_mark:
Organen :white_check_mark:
Hersenen :white_check_mark:

Stamcel (en poep😂) niet omdat ik te zwaar ben.

Moet je hersendonatie apart opgeven?

2 likes

Ik wist dit ook niet, maar jep! https://www.hersenbank.nl/hersendonatie/info-hersendonatie/#item-22.

‘De verschillende donatievormen worden dus door verschillende instanties geregeld. U bent bijvoorbeeld niet automatisch hersendonor als u zich heeft geregistreerd als orgaandonor.’

2 likes