Ben jij donor? Bloed/stamcel/organen

Ik heb dat ook. Echt al 15 jaar geleden is dat ontdekt en toen mocht ik geen bloed meer geven. Paar jaar terug gewoon weer aangemeld, kreeg ik de melding nee jij mag niet meer doneren ons systeem geeft een fout positieve melding als we jouw bloed controleren, de “bug” dus. Heb gezegd dat ik dat heel bijzonder vind, je hebt donoren nodig… zorg dan dat je systeem en apparatuur continue vernieuwd zodat je niet na zoveel jaar nog steeds met dezelfde problemen moet dealen. Het was zeker 10 jaar geleden en ze werken dus nog steeds met dezelfde meetsysteem.

Anyway, ik ben wel orgaan donor. Ze morgen niet alle organen hebben maar het meeste wel.

Wat stom, ik moest toen na een bepaalde tijd opnieuw prikken maar zelfde fout bleef dus toen kwam ik niet in aanmerking. Wel voor plasma dus dat doneer ik nu, voel ik me ook goed bij.
Maar toen leek het wel iets dat kon veranderen

Rond mijn 18e ben ik bloed gaan doneren en een jaar of 3 geleden ons me gevraagd om plasmadonor te worden, dus sindsdien geen ik plasma. Dat is ook ongeveer het moment geweest dat ik me heb aangemeld als stamceldonor.

Orgaandonor ben ik denk ik sinds ik 20 ben, daarvoor vond ik het een beetje een eng idee.

Ik ben alleen orgaandonor. Ik heb lang getwijfeld om ook bloeddonor te worden, maar ben echt bang dat ik flauwval. Daar heb ik namelijk wel vaker last van :frowning:

Ik ben orgaandonor, en heb me aangemeld bij Matchis voor stamceldonor. Ik was ook bloeddonor, maar uiteindelijk maar 2 keer kunnen doneren omdat m’n hb elke keer te laag was.

Bloed mag ik niet meer, omdat ik zelf 2 x een bloedtransfusie heb gehad.
Plasma en stamcellen weet ik niet hoe dat zit.

En idd mn organen weet ik niet of ze er nog wat aan hebben, haha.

Ik ga dat nog wel eens uitzoeken, maar voorlopig heb ik ook even genoeg gehad (en nog steeds medicijnen), dus straks ff rust aan mn lijf :hugs:

1 like

Heb ik hier geleerd dat dat niet mag :innocent:

1 like

Als je geen bloed mag doneren mag plasma ook niet. Stamcellen wel. (heb zelf ook een transfusie gehad)

1 like

Oke thanks!

2 likes

Van mij mogen anderen alles hebben! Door @Jeg ben ik gaan onderzoeken hoe het in mijn land werkt om stamceldonor te worden, maar blijkbaar had ik me daar allang voor aangemeld toen ik me aanmeldde voor het doneren van bloed, gelukkig.
Waar ik wel van baal is dat er geen officiële, onmiskenbare weg is om je als orgaandonor te registreren. Aannemelijk mogen je naasten daarover beslissen wanneer je er niet meer bent, maar hoewel ik mijn familie en vrienden best vertrouw (en een donorpasje in mijn portemonnee heb zitten, voor het geval iemand daar kijkt), vind ik het toch vervelend dat ik dat zelf niet gewoon duidelijk kan maken.

Ik ben orgaandonor, ze mogen alles hebben. Overweeg ook om bloeddonor te worden maar het blijft er steeds bij om het uit te zoeken, beetje laks

Ik heb een mail (en gemiste oproepen) van matchis dat ik misschien een match heb en er een pakketje met bloedbuizen onderweg is. Iemand dit ook gehad?

Edit: of niet een match maar een kruisproef met een persoon die mogelijk dezelfde weefseltyperijg heeft

4 likes

Ben alles donor, maar al een tijdje geen bloed kunnen geven ivm zwanger - 6m wachten - zwanger -6m wachten - zwanger en straks dus weer 6m wachten.
Stamcel wel ingeschreven maar nog nooit iets van gehoord. Geloof dat je kans ook nihil is.
Spannend @Vloeistof! Lijkt me echt bijzonder om iemand zo te kunnen helpen.

Ja ik vind het ook wel spannend! Zeker omdat de kans niet zo groot is dus je verwacht het ook niet. Maar heb net even goed gelezen en ze kiezen 4-6 donors uit die overeenkomsten hebben en de beste daarvan wordt uiteindelijk gekozen. Maar dit kan 2 weken tot 5 maanden (!) duren.

Oh wow, spannend!

1 like

Ja heb ik ook gehad, kreeg toen een zakje met buisjes en moest naar sanquin om bloed te prikken. Maar ik was toen net afgekeurd als bloeddonor dus was ook niet geschikt voor stamceldonor

Ik ben vandaag weer plasma gaan geven, mijn 31e keer alweer! Ben benieuwd wanneer ik weer iets mag uitzoeken. Ik spaar de pelikaan knuffels haha

Ik mag het niet omdat ik als kind kanker heb gehad.

Same Here! En transfusies,
En ben geen orgaandonor. (Weet niet eens of dat inheraupt mag met mijn ziekte geschiedenis)

Maar wil geen orgaandonor zijn omdat ze erg bleven aandringen toen mijn moeder aan het dood gaan was. Gun dat niemand toe, en ook wil ik niks ontvangen. Puur om hetzelfde verhaal als ik meegemaakt heb.
Als iemand mijn nier bij leven kan gebruiken dan zou ik dat wrl overwegen trouwens.

Oohh spannend! Hier hoop ik echt op, lijkt me echt mooi om stamcellen te kunnen doneren voor iemand

1 like