Ben jij donor? Bloed/stamcel/organen

Gewoon omdat ik benieuwd ben en omdat ik het belangrijk vind (om ook informatie te delen en er bekendheid aan te geven :relaxed:).

Ben jij donor?

  • Ja, stamceldonor
  • Ja, bloeddonor
  • Ja, na overlijden
  • Nee, ik wil dat niet
  • Nee, ik heb nog geen keuze gemaakt/kunnen maken

0 stemmers

Meer informatie over orgaandonatie: https://www.donorregister.nl/
Meer informatie over stamcellen doneren: https://www.matchis.nl/
Meer informatie over bloed doneren: https://www.sanquin.nl/

3 likes

Ik ben zowel stamceldonor als donor na overlijden. Als er een match is gevonden met mijn stamcellen, kan ik op dat moment nog de keuze maken om het wel of niet te doen. Organen wil ik ook laten doneren na overlijden (mits mogelijk etc.), ik heb die keuze gelijk gemaakt toen ik 18 was.

Als je geen orgaandonor wilt zijn, is dat prima natuurlijk. Maar geef die keuze door, dat kan ook! Zo hoeven nabestaanden niet na te denken over ‘wat als hij/zij het wel had gewild’.

Ja na overlijden mogen ze alles hebben. Helaas afgekeurd als bloeddonor 2 jaar geleden. Na meerde keren een te laag HB.

2 likes

Ja, ik ben orgaandonor, bloeddonor en stamceldonor. :slight_smile:

:1st_place_medal:

1 like

Ik ben plasma donor. _.

Bloeddonor en als ik dood ben mogen ze alles hebben!

Ik vond dat een beetje onder bloed doneren vallen op een of andere manier. Dat doe je ook via Sanquin toch?

Haha ja dat wel maar ik vind het niet echt te vergelijken. Vond bloed doneren veel chiller, maar daar ben ik voor afgekeurd. Nu geef ik iedere maand plasma

Oh en ik was ook stamceldonor en werd opgeroepen maar omdat ik geen bloed mag doneren mag ik ook geen stamcellen doneren. Dus nu ben ik dat niet meer :(. Vond dat zo rot.
Edit:ik werd ook echt heel snel al opgeroepen, bijna direct.

Ik ben bloeddonor, stamceldonor en ze mogen alles hebben na mijn overlijden

Ik wilde graag bloeddonor worden, maar mijn aderen zijn zo moeilijk te vinden dat het voor niemand leuk is om daar naar te prikken. Dus nu probeer ik maar zoveel mogelijk vrienden naar de bloedbank te sturen :slight_smile: verder wel stamcel en orgaandonor uiteraard

Ik ben geregistreerd als orgaandonor. In België ben je automatisch donor en moet je juist aangeven dat je geen donor wil zijn (omgekeerde systeem als in Nederland, geloof ik) (in de praktijk wordt het meestal nog wel eens aan de familie ook gevraagd), maar ik heb me nog eens expliciet als donor laten registreren. Al moet ik wel eens uitvogelen hoe het zit nu ik in Frankrijk woon, ik vermoed dat ik het hier opnieuw zal moeten regelen.

Ik heb ook al verschillende keren bloed gegeven, de laatste paar jaar alleen niet, omdat ik door buitenlandse reizen/piercings e.d. niet in aanmerking kwam, maar ik wil het uiteindelijk wel weer doen als ik weer mag.

En ik wilde me registreren als stamceldonor, maar dat lukte niet via de site/gaf problemen toen ik een afspraak wilde maken/was onhandig. Ik heb het een paar keer geprobeerd en heb het toen opgegeven ofzo.

Dusja, eigenlijk wil ik alles geven, maar moet ik het weer eens gaan uitpluizen :stuck_out_tongue:.

Orgaandonor en bloeddonor, maar stamceldonor vind ik ergens dan toch ‘engig’ ofzo? Terwijl de kans dat je wordt opgeroepen sowieso heel klein is.

Ik ben sinds vorige week stamceldonor. Was eerst te zwaar om me aan te melden, maar toen ik genoeg kwijt was heb ik me meteen afgemeld.
Bloed doneren mag ik niet, omdat ik zelf ooit een transfusie heb gehad.
Orgaandonor ben ik niet. Bij leven sta ik als eerste klaar om mijn nier of een deel van mijn lever oid te doneren als een dierbare dat nodig heeft.

1 like

Ik ben orgaandonor. Bloeddonor zou ik wel willen, maar durf ik niet goed. Ik val best snel flauw, dat zal vast een mentaal probleem zijn, maar dat houdt me toch tegen. Sanquin zit ook vrij ‘ver’.

Ik wilde juist plasma maar mn vaten zijn te dun ofzo :slightly_frowning_face:

Voor de mensen die bloeddonor zijn, hoe doe je dat als je fulltime werkt? Krijg je vrij van je baas of kun je ook buiten kantooruren terecht? Dat is het enige dat me nog tegenhoudt.

Oh echt? Ik mag het beide niet dus kan niet vergelijken, maar ik hoor juist veel dat plasma doneren fijner is dan bloed.

Collega’s van mn vriend mogen eerder weg, ik ga altijd op een vrije woensdagmiddag want ik werk in het onderwijs maar de openingstijden zijn ook best ruim.

1 like