Beschrijf een type mens

De hobby blogger (met nadruk op hobby)

Deze persoon is goed vertegenwoordigd op het internet want zij heeft een blog. Weliswaar met een standaard lay-out maar toch. Deze blog is ooit ontstaan op een druilerige zondagmiddag toen ene Janneke (of Irma) achter de computer zat met een kopje thee naast de pc. Een advertentie op facebook trok haar aandacht :“Je eigen website met domein voor 20 euro per jaar”. De toekomstige blogger trok haar stoute huisslippers aan en registreerde creajanneke.nl want haar creatieve kant moest benadrukt worden. Na enkele muisklikken was de Wordpress installatie klaar en kon de blogger in spe direct aan de slag. Ze downloadde een leuk handlettering font op Dafont.com en maakte daarmee een headerafbeelding in Paint (RIP) en vond nog een leuke achtergrond terug op haar computer in het mapje ‘Mii Cu2 PgeEj’. Na het uploaden van de twee afbeeldingen begon onze creatieveling aan haar eerste echte blog. Het werd een voorstelrondje: “Hoi! Ik ben Janneke. Ik ben 31 jaar en heb SPW gestudeerd. Mijn hobbies zijn handlettering, luisterboeken en de Action. Ik werk met gehandicapten en heb twee cavia’s genaamd Sjonnie en Snuitje.“ Zo die eerste blog kan eruit.

De hobby blogger checkt iedere dag haar website maar tot op heden heeft nog niemand gereageerd. Daarom besluit Janneke een vast weekschema te hanteren net zoals haar grote voorbeelden. Op maandag post ze een weekoverzicht met haar Instagram foto’s waarop wekelijks dezelfde bezigheden prijken, op woensdag een origineel recept (pannenkoeken) en op vrijdag iets creatiefs zoals haar laatste handletteringcreaties. Heel soms verwent ze haar niet bestaande publiek met een extraatje dat vaak een boekrecensie is zoals drie reviews van de de Vijftig tinten grijs-trilogie.

Hoe hard ze ook haar best doet, de reacties blijven uit. Alleen tante Jopie reageert dagelijks op de berichten van de hobbyblogger omdat de link van iedere blog wordt geshared op Facebook: “Mijn kleine janneke, hoe is het met je moeder Greet? Dikke smak Jopie. Xxx <= Ps. dit zijn kusjes”. De blogger twijfelt of ze nog wel door moet gaan met bloggen maar volgens haar favoriete guru’s moet je hard werken om iets te kunnen bereiken. Daarom tracteert Janneke haar publiek iedere zondag op een Youtube-video met haar laatste aankopen van de Action of Leenbakker. “Dit leuke houten bordje met de letters home maakt je huiskamer direct een stuk gezelliger.”

Bovendien gaat de blogger een nieuwe strategie proberen: zo vaak mogelijk als eerste op de nieuwe posts reageren van anderen reageren in de hoop dat mensen doorklikken en nu wel een berichtje achterlaten. De strategie blijkt te werken want nu bezoeken wekelijks 10 mensen creajanneke.nl en twee andere creatieve meiden hihi laten wekelijks een berichtje achter. Een van hen is Lisanneke: “Mooie blog heb je. Kom je ook is op die van mij kijken? Ik maak figuren van strijkkralen. Liefs Lisanneke”. De hobbyblogger is trots op haar grote succes. Binnenkort is ze van plan om te gaan schrijven over haar sportschoolavontuur want de hobbyblogger heeft een grote ambitie: een fitgirl worden.

27 likes

In ieder geval al beter te hanteren dan de Aziatische Student. Kan niet fietsen maar denkt dat dit verplicht is in Nederland dus koopt een kinderfiets. Is een gevaar op de weg waardoor ik al ontiegelijk vaak bijna ongelukken heb gehad.

28 likes

Ja precies. Mijn nieuwe techniek was om keihard te bellen als ik achter ze rijd voordat ik ze inhaal, maar laatst schrok een daar zo erg van dat ze alsnog bijna omviel dusja ik ben nog opzoek naar een nieuwe tactiek.

5 likes

Hahah. Met een grote boog omheen fietsen?
Nederlanders zijn ook wel echt opgegroeid met fietsen dus snap ook wel dat ze het niet zo goed kunnen.

Dat was inderdaad mijn allereerste tactiek! Alleen hebben ze de neiging altijd zeer onverwachts ineens naar buiten te schieten, ze kunnen niet in een rechte streep fietsen.

Haha nee zonder gekkigheid ik snap ook wel dat ze niet zo goed kunnen fietsen. Maar ga dan op fietsles ofzo haha

2 likes

Haha true that

1 like

Ben jij m’n zusje?

Ik heb 2 zussen dus is mogelijk

Oh ik maar een. Maar in dezelfde stad als jij en met exact hetzelfde verwoorde frustraties over fietsende Aziaten met helm op kinderfiets.

1 like

Moest gisteren echt zo hard lachen om je berichten over de Aziatische student, ontzettend herkenbaar.

Trouwens, bakfietsen voor je in Amsterdam is ook vreselijk.

2 likes

Heeft echt altijd een spijkerbroek aan. Viel mij iig op.

Als ze deze fiets gaan kopen is er ook veel paniek, want ze snappen niet hoe een terugtraprem werkt, of er zijn alleen fietsen die te groot voor ze zijn. Verder klagen ze graag dat het bier veel te duur is en zijn ze in een café altijd te herkennen omdat ze als enige halve liters Heineken bestellen.

1 like

Is ook heel vaak een student aan de kunstacademie overigens. Vrijwel altijd met lang haar en nonchalant gekleed

3 likes

En ze haten trends, maar ze lopen toch met fila sneakers, fanny packs, grijs geverfd haar in halve knotjes, mom jeans en calvin klein ondergoed.

12 likes

Ooooo zo 1 had ik er precies op onze food afdeling toen ik daar als bijbaantje werkte vroeger!

1 like

Dit doet mij denken aan expats kids die op internationale scholen hebben gezeten? Gaan alleen om met andere expat brats (zolang ze maar een westerse of aziatische achtergrond hebben uiteraard) maar hebben wel het idee dat ze erg werelds zijn. Kunnen niet alleen zijn, zitten dagen en nachtenlang bij elkaar op de kamer maar vinden zichzelf erg zelfstandig. Gaan zelden uit of hoe dan ook hun kamer uit. Ze weten wel hoe de wereld werkt hoor, zolang pappie maar de geldkraan laat vloeien.

1 like

Vaak aardige kerels als je door de ruigheid heenprikt en verder wel in hun straatje thuis past. Als je heel anders bent (lees: bijv. allochtone achtergrond of gay), hebben ze wel meer moeite met je, heb ik gemerkt. Hun vrouw is de geblondeerde versie van henzelf, vaak met bandshirts met gaten, lekker laagje zwarte eyemakeup en nog soepel in de heupen. Ze heten Amanda en Berend, maar die namen passen niet bij hun metal achtergrond. Doordeweeks werken ze in het transport of ergens in een magazijn, in ieder geval waar ze geaccepteerd worden met tattoos en wat wildere haren.
Bron: ik stond vooraan met ze op metalfestival

8 likes

‘kind-ster moeder’

Deze moeder heeft twee leuke maar doorsnee kinderen (lees: deze twee kinderen zijn 13 en 15 en doen aan hockey en voetbal).
De moeder zat vroeger zelf op majorette en was naar eigen zeggen ritmisch erg talentvol. Helaas had geen van haar kinderen zin om na de nodige proeflessen op Showdans les te gaan. Totdat na een ongelukje kleine lieve Daantje werd geboren. Daantje is het wondertje van deze moeder, echt haar ‘cadeautje’. Ook Daantje word meegenomen op een proefles en blijkt, volgens de moeder zelf, een groot talent te zijn in de balletles.
Daantje word van balletles naar streetdance, jazz- en tapdans gestuurd en later komt hier ook nog zangles bij.
‘Ach, ik vind dat ze gewoon rustig aan moet doen hoor, lekker kind zijn!’ Zegt de moeder over 6 jarige Daantje tegen haar vriendinnen tijdens de koffie bij la place. ‘Maar ze wilt het echt allemaal zelf!!!’. Een tijdje later is Daantje ingeschreven bij alle mogelijke kinder casting bureaus en gaat van auditie naar auditie voor elke mogelijke musical. ‘Kleine Daan kiest helemaal zelf uit waar ze auditie voor wilt doen’ dan komt ze naar me toe met de boodschap dat dit écht een rol is die ze wilt spelen!’
(Nogmaal, Daantje is 6)
Wanneer Daan eenmaal haar felbegeerde eerste kindrol in een grote musical te pakken heeft (2 nummers zingen met een groepje andere koters op het toneel) begint de moeder helemaal te zweven. Ze gaat alleen nog maar met andere musical mama’s om en de gesprekken die ze daarmee voert gaan enkel over de prestaties van de kids. Het lijkt heel gezellig, maar eigenlijk zijn het een stel jaloerse vrouwen bij elkaar die elkaar steeds proberen te overtreffen met een nog beter dan jouw cavia verhaal over de kids.
Op de zeldzame momenten dat ze haar ‘normale’ vriendinnen nog ziet, ja ‘normaal’ want tja zij hebben geen idéé hoe hectisch het leven met een kindster is, Klaagt ze over de musical mama’s en dat zij allemaal barbaars hun kind het podium op pushen en ze dat totaaaaal niet begrijpt en ook noooit zou doen. Daantje word tegelijkertijd gedwongen om met alle beroemde castleden van de musical op de foto te gaan want mama zegt dat dat leuk is voor Facebook. Wanneer Daan naar de middelbare gaat begint ze (eindelijk) een beetje een eigen wil te creëren en breekt ze los van haar moeder. Uiteindelijk koest ze ervoor te stoppen met dansen en medicijnen te gaan studeren. Moeder doet supportive maar ziet eigenlijk haar grootste droom in duigen vallen. Ach nu heeft ze tenminste weer tijd voor haar andere kroost. 1 daarvan heeft inmiddels zelf een kindje. Hmm misschien wilt die wel op ballet…

21 likes

Of ander dierenprintje! Ze zijn ook niet bang voor leer en een piercingetje hier en daar. Mogelijk ook actief in het bdsm circuit of het moterbende circuit, maar dat zijn ze lang niet allemaal. Vaak willen ze gewoon lekker rocken en hoort dat bij hun identiteit.

3 likes

Ahh dit herken ik wel ja! Alle Nederlandse studenten kwamen even snel een college volgen en verdwenen daarna gelijk, hadden altijd iets anders te doen. Ik snap wel dat Erasmus studenten, die wel sociaal wilden doen, snel kliekjes vormden. Ik vond dit altijd heel jammer.

3 likes