Beugels

Sorry voor mijn late antwoord!

  • ik ben in maart 2018 voor het eerst op intake gegaan bij de orthodontist, daar zijn toen afdrukken genomen en op een tweede intake ook de opties overlopen. Ik had een traject van ongeveer 1 jaar - 1,5 jaar nodig. Probleem bij mij was dat ik op 30 april 2019 ga trouwen en NO WAY een beugel in mijn mond wilde dan. Dus optie 1 was zo snel mogelijk starten en dan +/- 1 jaar beugel dragen, of optie 2 wachten tot na mijn huwelijk en dan zeker 1,5 jaar doen.
    Heb dus gekozen voor optie 1.
  • de 2400 euro is voor het hele traject: dat houdt in het plaatsen van de beugel, maandelijkse controles, nemen van afdrukken en de nachtbeugel voor achteraf (deze zal ik voor de rest van mijn leven moeten dragen)
  • gevoelsmatig: nu ik bijna :raised_hands:t3::raised_hands:t3: ) aan het einde van het traject zit kijk ik er redelijk neutraal naar. Qua uiterlijk ben ik dit jaar zelden tevreden geweest over mezelf, omdat ik me zo vaak bewust ben van het "beugel"gevoel. Ook op fotoā€™s: ik maakte voorheen vaak van die nepvlogs in snapchat voor mā€™n familie of vriend, en ik merk dat ik daar grotendeels mee gestopt. Heb dit jaar letterlijk geen enkele foto waar ik met een lach met tanden bloot op sta. Maar ik zeg het, nu het einde in zicht is denk ik ook van, wat is dat jaartje nu uiteindelijk. Op 18 april mag de beugel eruit en ik weet gewoon al dat ik zo gelukkig ga zijn!
    Plus, en dat is me ook meermaals verzekerd door verschillende mensen: wat jij in je hoofd hebt hoe die beugel eruit ziet of indruk geeft is vaak veeeeel erger dan wat zij er van denken.
    Ik heb dit jaar zelfs mijn baan van 8 jaar opgezegd en gestart in een leidinggevende functie, waardoor ik toch wel een aantal keer uit de comfortzone ben gekomen mƩt beugel :laughing:

Achteraf bekeken zou ik het zeker terug opnieuw doen, het levenslange resultaat weegt echt wel op tegen dat jaartje (of 2) met beugel!

4 likes

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Fijn dat het einde in zicht is

2 likes

Hoe ik een paar weken terug zei dat ik er gek genoeg zin in heb, zo hard neem ik dat nu al terug. Heb mā€™n eerste invisalign nu 7u in en mā€™n tanden doen nu al zeer :joy:
Heb gelukkig maar 8 lijmbolletjes gekregen in totaal en allemaal aan de zijkant van mā€™n gebit dus je ziet mā€™n beugel echt bijna niet!
Ik heb 17 beugels gekregen, die ik iedere week mag vervangen, dus over 17 weken kan ik al bepalen of ik tevreden ben. Een stuk sneller dan vooraf geschat was!
Net met koken stopte ik al iets onbewust in mā€™n mond wat ik meteen weer uit kon spugen door die beugel haha. Bewust wordt momentje nummer 1

2 likes

Nou net een intake gehad bij de orthodontist en ik ga er ook aan beginnen. Voor mij zijn brackets de beste optie en ik ben zoā€™n 2,5 tot 3 jaar bezig. Dat wordt nog wat!

De orthodontist had het er ook over dat hij een plaatje op mijn gehemelte kan plaatsen waardoor mijn kiezen wat meer naar achter bewegen en daardoor zou het een jaar minder brackets worden. Het nadeel is dat je er wel van gaat slissen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik werk full-time en moet voor mijn werk veel bellen, dus ik betwijfel of het voor mij geschikt is. Ben wel benieuwd naar ervaringen van jullie!

1 like

Ik ben benieuwd of je er normaal mee kan praten? Vind dat toch wel echt een drempel om ermee te beginnen, normaal kunnen praten vind ik toch wel echt belangrijk.

Haha ja ik denk dat het best vergelijkbaar is. Ik denk ook dat ik dat maar niet ga doen! Bedankt voor je reactie :blush:

Ja hoor! Geen probleem. De eerste 2 dagen was het even wennen, maar daarna was het prima voor mij. En ik moet vaak op een dag ā€˜speechenā€™ dus vond dit ook belangrijk dat ik niet slissend overkwam. Maar anderen hoorde het die eerste 2 dagen niet eens, was echt mā€™n eigen gevoel

1 like

Oh fijn!

Dit heb ik dus net gepost in het WJEKW, en toen meldde iemand dat er een beugeltopic was. Dus bij deze, hoi!

Ik merk dus dat mijn gebit aan de onderkant heel erg aan het schuiven is. Ik heb dit ook gezegd tegen de tandarts maar die wimpelde dat een beetje af. Hij is een ā€˜botte boerā€™ om het zo maar even te zeggen en verwijst dus niet zo snel door. Heb een jaar geleden ook moeten zeuren om een doorverwijzing te krijgen naar de kaakchirurg voor het verwijderen van mijn verstandskiezen.

Heb het er ook even met mijn moeder over gehad maar zij heeft ook totaal geen ervaring met orthodontie en de gang van zaken, gezien iedereen in ons gezin perfect rechte tanden heeft.

Dus ik ben een beetje op zoek naar ervaringen maar ook vooral; hoe scheef stonden je tanden? Soms heb ik het gevoel dat ik overdrijf maar ik voel wel degelijk verschuivingen en zie het ook :cry:

2 likes

Kun je niet eens fotoā€™s/filmpjes van een paar jaar terug bekijken en vergelijken met recente versies? Of een vriend(in) vragen of ze zien wat jij ziet.
Persoonlijk vind ik het voldoende als je je er zelf aan stoort, of het nou wel meevalt of echt superscheef staat. Ik had 1 tand die ā€˜uit de rijā€™ stond en dat was voor mij reden om op mijn 36e weer aan een beugel te beginnen. Het scheelt ook wel dat als het geen enorme scheefstand is, je er wsl redelijk snel en goedkoop vanaf kunt komen.

Ik zou gewoon eens vrijblijvend langsgaan bij iets als Orthocenter oid, heb je geen verwijzing voor nodig. En volgens mij sowieso niet voor een orthodontist, maar daar kan ik me in vergissen

1 like

Ik heb zelf een afspraak gemaakt bij de orthodontist die bij mijn tandarts werkzaam is voor een consult en te kijken wat er mogelijk is. Hiervoor ben ik niet bij mijn tandarts langs gegaan! Ziekenhuizen hebben volgens mij ook altijd een orthodontist, dus daar zou je ook kunnen informeren.

1 like

Ook Ik meld mij hier!
Ik heb al sinds mā€™n 6e dezelfde tandarts en nooit heeft hij een beugel noodzakelijk gevonden, ondanks dat ik mā€™n gebit niet mooi vond en er duidelijk te zien is dat Mn tanden niet recht staan. Uiteindelijk vroeg hij vorig jaar tijdens een controle waarom ik nooit een beugel heb gehadā€¦ super raar.:woman_facepalming:t5:

Afgelopen oktober 2018 ben ik naar de ortho gegaan voor een intake en nu krijg ik 9 april eindelijk een slotjes beugel! Heb een open beet en moet helaas 4 kiezen trekken, maar vindt het al minder eng dan een kaakoperatie.

Het traject gaat zoā€™n 2 jaar durenā€¦ ben zo benieuwd! Ook naar jullie ervaringen.

Ik heb nu 1,5 maand een slotjesbeugel (de dag voor mijn 28e verjaardag kreeg ik 'm :upside_down_face:) en ik heb er voor gekozen omdat mijn tanden mij echt dwars zitten. Ik heb een open beet van duimen vroeger en mijn gebit maakt me gewoon onzeker.
Mensen om mij heen keken vreemd op dat ik een beugel nam omdat ze dachten dat ik een recht gebit heb (nooit met je tanden bloot lachen en geluk hebben met lippen waardoor mijn gebit niet opvalt). Ik ben natuurlijk pas net begonnen maar ben blij dat ik de stap heb genomen. Ik was best wel gefocust op tanden (die van mij, maar ook van anderen hahaha) dus ik denk dat ik erg blij ga zijn met het eindresultaat.

Iemand tips of aanraders voor orthodontisten in Utrecht of Amsterdam? Ik denk er ook over na om een beugel te nemen, heb een diepe beet (overbeet) en mijn voortanden lijken steeds verder naar voren te staan. Vroeger heb ik wel een beugel gehad, maar geen spalkje (vraag me niet waarom, mijn ouders en ik kwam hier jaren later achter bij vrienden dat zoiets was als spalkjes, maar dat terzijde).

En een verzekering? Of raden jullie dat niet aan?

Verzekering voor orthodontie voor 18+ is vaak echt een boel geld, maar als je weet hoe hoog je kosten gaan uitvallen kun je kijken of het interessant is.
Als je je niet verzekert, kun je de kosten aftrekken als zorgkosten bij je belastingaangifte en zo toch een deel terugkrijgen

2 likes

Ik heb nog geen idee, dus wil binnenkort op intake om een kostenplaatje te krijgen.

Dat van de belasting moet ik dan even goed voor zitten en uitzoeken later, als dat beter uitkomt. Bedankt!

1 like

Ik heb geen verzekering! Bij mijn verzekeraar (De Friesland) krijg je eenmalig 750 terug op het gehele beugeltraject en dat is ook wat ik meer ga betalen aan premie, dus dat heeft niet zo veel zin. Daarnaast moet je bij meerdere verzekeraars eerst 2 jaar premie betalen voor je aanvullende verzekering voor je Ć¼berhaupt een beugel mag. Dat is dus niet zo interessant.

Ik krijg een slotjesbeugel voor 2,5 tot 3 jaar en volgens mijn orthodontist moet ik op 2500 euro rekenen.

1 like

Ik heb sinds 10 maanden een Invisalign beugel.
Love it! Doe het zsm, langer wachten is gewoon zonde als je graag er iets aan wil doen. Hoe eerder je je gewenste resultaat hebt bereikt, hoe langer je ervan kan genieten.

1 like

Het enige waar ik nog mee zit is mijn zorgverzekering. Op dit moment heb ik wel een aanvullende tandarts verzekering bij CZ maar orthodontie wordt niet vergoed. Wel voor kinderen maar niet voor volwassenen.

Zijn er zorgverzekeringen waar orthodontie wel enigszins vergoedt wordt?

Amper! Vaak zijn de bedragen ook niet erg hoog, of moet je eerst 2 jaar aanvullend betalen voor je een beugel mag. Dus als volwassene kun je het beter zelf betalen.

1 like