Beugels

Belafspraak achter de rug.

Ik had het al een beetje verwacht; de plannen zijn uitgebreid. Meer dan de ‘beloofde’ totaal 16 bitjes. Toch nog attachments terwijl dat eerder niet nodig zou zijn.
Maarr wel resultaat waar eerder niet over gesproken werd; het iets verbreden van mijn tandboog en daardoor een bredere vollere lach. Ik vond hem ook reeel; Vanuit het aligners-lab was het advies nóg breder te gaan maar de tandarts concludeerde dat mijn kaak daar wrs net niet breed genoeg voor zou zijn.

Kennelijk drijft meer bitjes de kosten niet omhoog. De techniekkosten zijn all in.

Ik heb gevraagd om sneller wisselen en dat mocht, ik heb gevraagd om minder controles en ook dat mocht.
Dat scheelt me geld want ik betaalde zo’n 50 euro per controle waar nooit iets uit kwam en dat kostte me erg veel benzine.

Al met al tevreden!

Het intrigeert me wel. Er zitten ergens in een lab een stel digitale orthodontisten plannen te bedenken voor patienten die ze nog nooit gezien hebben. Ik keek mee op het scherm van mijn tandarts en zag een chatgesprek tussen beiden over mijn gebit. Echt gek.

1 like

Oh wat fijn dat dat bij de prijs in zit! Heb je ook beelden ervan gezien? Ze wilden de boog bij mij ook verbreden maar dan zou ik wel meer zichtbaar tandvlees boven m’n tanden krijgen. Geen idee waarom en of dat voor iedereen zo is maar ik vond dat niet de moeite waard.

Ja ik heb beelden gezien maar dat ging zo snel onhandig. Bij de eerste reeks heb ik de inloggegevens gevraagd en gekregen waarmee ik die 3D animatie kon bekijken. Dat ga ik nu weer vragen zodat ik lekker op het gemakje kan kijken wat er gaat gebeuren :crazy_face:

2 likes

Ik kreeg foto’s te zien waarop ze m’n (hysterische) glimlach hadden bewerkt, vond dat wel duidelijker dan alleen de tanden zien, vond het namelijk niet echt een verbetering :upside_down_face: Moet er wel bij zeggen dat ik denk dat de tandarts waar ik bij kwam wss qua beugels niet zo kundig is. Maar ik weet niet zo goed hoeveel dat uitmaakt omdat alles zo via Invisalign uiteindelijk bepaald/bedacht wordt.

foto weg

1 like

Rechts was toch hoe het nu is en links met invisalign? Ik vind rechts mooier :face_with_hand_over_mouth:

Edit: sowieso een mooi gebit. Bij klachten is het te overwegen maar cosmetisch echt niets aan de hand?

Ja klopt! En ik vind het ook mooier, schrok echt een beetje van hoe het dan daarna zou zijn, ik wil er niet ineens zo anders uit zien. Nee er is medisch wel echt iets nodig.

Pff wat een gedoe. Snap heel goed dat je geen zin hebt in het traject naast je andere dingen.
Lastig, je zou een professional mee willen laten kijken maar hoe… en eigenlijk hebben ze dat ook al gedaan natuurlijk.

2 likes

Misschien ben ik dom hoor, maar hoe kan je meer/minder tandvlees krijgen via Invisalign? Ik vind rechts ook mooier maar komt doordat de bewerking zo raar “glad” is ofzo? Cosmetisch (lijkt) ook niet zoveel verschil

Edit; ahja nevermind door de boog breder te maken. Wist niet dat dat er iets mee te maken had

Ik snap het ook niet zo goed hoe dat precies werkt. M’n boven gebit staat best oké maar is dus wat te smal en onder staat het vooral scheef, maar dat valt niet zo op.

Ik heb een vraag: binnenkort mag m’n slotjesbeugel eruit. Ik krijg er dan een nachtbeugel voor terug. Mijn ortho had het er echter over dat ze dacht dat het het beste was om boven zo’n oir (invisalign achtige nachtbeugel) te doen en beneden een spalkje. Ik heb zelf alleen niet zo’n goede ervaring met een spalk omdat alles was niet vast zat aan de spalk als een malle ging verschuiven. Toen ik dat met mij ortho besprak zei ze dat ze bang was dat ik mijn kaken niet goed op elkaar kon houden met een boven en beneden nachtbeugel. Ik ben er echter op gaan googelen en lees deze ervaring nergens. Heeft iemand hier zo’n nachtbeugel?

Ik moest heel erg wennen aan mn nachtbeugel maar inmiddels zit hij prima. Nooit gemerkt dat mn tanden niet goed op elkaar zouden passen.

1 like

Mijn slotjes gingen er in 2021 uit en ik heb boven en onder spalkjes. Hoe recent is jouw ervaring hiermee? Ik begreep van mijn ortho dat de spalkjes tegenwoordig anders zijn, veel platter en vroeger waren ze wat ronder. Bij mij heeft er ook nog nooit eten achter gezeten of iets dergelijks. Ze passen ook heel goed op mijn tanden.
Ik heb ook een nachtbeugel gekregen voor boven, die heb ik denk ik 9 - 12 maanden netjes gedragen en die ligt nu al heel lang ongebruikt in de kast.

Ik had spalken tot een jaar geleden. Ik wil ze niet meer omdat ze helemaal niet werkten voor waar ik ze voor wil: m’n tanden op z’n plek houden.

Elke nacht een beugel dragen lijkt me eigenlijk geen enkel probleem

Ah top. En jij hebt 2 van die Invisalign achtige dingen?

Ze zijn van Invisalign, maar heel anders dan de aligners. Veel stugger en groter, met een stuk over mijn gehemelte en mondbodem. Daarom moest ik in het begin best kokhalzen van die dingen.

Ik kom met van de ortho…stoor me al jaren aan mn scheve tanden. Jaar of 10 geleden een slotjesbeugel gehad, maar alles is weer scheef gaan staan.

Ik kan kiezen uit een ouderwetse slotjesbeugel (metaal) of invisalign. Zal ongeveer 1,5 jaar duren (maar wellicht al na een jaar klaar kunnen zijn)… en de invisalign zou dan ongeveer 3500 kosten. Is dit een normale prijs? De slotjesbeugel rond de 2500.

Ik wil het sowieso gaan doen, maar twijfel tussen welke beugel… zo’n metale slotjesbeugel vind ik eigenlijk niks, zo opvallend, maar die invisalign vind ik eigenlijk ook best opvallend? Misschien zelfs een beetje smoezelig ofzo met al die attachments. 10 jaar geleden had ik dus een witte keramische, dat vind ik eigenlijk nog de beste optie, maar daar werkt mijn ortho niet mee. Had hij wel duidelijke argumenten voor waar ik me wel in kan vinden dus dat is helaas geen optie.
Ben even benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik ben voor de slotjes gegaan, omdat je die niet uit kunt doen zie je sneller effect. Dus daarmee zal je eerder op het jaar zitten en met de invisalign eerder op anderhalf. Ben het met je eens dat een invisalign ook zichtbaar is, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.

Bij mij scheelde het ruim 2000 euro, dus dat vond ik ook zeker de moeite waard. In the end vliegt dat jaar voorbij, dus ik zou me niet te druk maken om de zichtbaarheid van de slotjes en die 1000 euro aan iets leuks besteden.

2 likes

Ik heb er een van clearcorrect. Bij mij werd er ook 3500 geoffreerd, maar de tandarts gaf aan dat hij altijd zeer ruim rekent om gedoe over de eindprijs achteraf te voorkomen.
Houd er ook rekening mee dat je niet vergoedde zorgkosten kan opvoeren bij het doen van je aangifte inkomstenbelasting. Dat kan wat gevoelsmatige ‘korting’ opleveren.

Ik zou niet anders willen dan deze ‘onzichtbare’ beugel. Ik vind het zo fijn dat die af en toe even uit kan. (Bijv tijdens een date, of een presentatie, of een etentje) Je hebt wel discipline nodig want je moet hem wel voldoende dragen, maar mijn tandarts heeft inmiddels toegegeven dat 23 uur per dag logischerwijs onmogelijk is en dat 18 uur ook genoeg is.

Edit; ik krijg overigens van mensen te horen dat het nauwelijks zichtbaat is bij mij, maar dat kan liggen aan het feit dat er niet heel veel hoefde te gebeuren bij mij en ik dit weinig attachments heb en het plastic gewoon netjes mijn tanden omsluit. Het is een ‘rustig’ beeld bij mij

Ter indicatie. Deze draag ik al bijna 2 weken en ik drink gewoon thee. Ik maak hem wel goed schoon met een water-azijn mengel

2 likes

Ja ik ook, slotjes was sneller en stukken goedkoper. Ik had keramische slotjes; was stuk goedkoper dan invisalign. Ben nog steeds heel blij dat ik het gedaan heb!
Had wel het “geluk” dat het in corona tijd was, meeste mensen hebben niet eens gezien dat ik een beugel had door de mondmaskers :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Dank voor jullie reacties. Ik ben echt aan het twijfelen. 1000 euro is best veel en ik denk.ook ergens van: bij die invisalign zie je ook wel dat er iets zit in je mond, maar is het een beetje vaag…misschien kan het dan maar beter gewoon duidelijk zijn dat je een beugel draagt. If it makes sense.

Aan de andere kant vind ik de beugel van @Beutyschooldropout wel echt netjes… die zit niet vol met attachments. Maar nu zie ik door de bomen t bos niet meer want blijkbaar zijn er meerdere merken met van die onzichtbare beugels. Ik vind er dus best veel verschil in zitten, want ik sprak laatst iemand bij wie je het echt amper ziet (ook via de tandarts) maar bij een ander juist weer heel opvallend (zoals bij Cynthia of Wilvantien) Snap ook niet waarom de ene wel attachments heeft en de ander niet. Mijn ortho gaf aan dat ik een redelijk eenvoudige case ben.
Maar als ik er een zou krijgen zoals @Beutyschooldropout zou ik denk ik daar voor kiezen. Idd ook het gemak van het uit kunnen doen op bepaalde momenten (zoals op een date idd!). Ik wist ook helemaal niet dat dit via de tandarts kon… en misschien is dat ook wel goedkoper? Maar bij een ortho denk ik weer, die heeft miss meer ervaring… lekker aan het twijfelen weer.