Inmiddels heb ik een intake gehad… het gaat toch om 20 aligners en zou zo’n 3200 gaan kosten…?
De tandarts geeft aan dat dit wel een duurder merk is (clear caps) en hij plant ook veel ‘beugelconsulten’ in.
Het gaat niet om een heel grote correctie. Wie wil me vertellen over haar alignerervaring en wat de kosten waren?
Ik had in eerste instantie een offerte van 13 bitjes van elk 2 weken en ik ging elke 4 weken op controle. De controles waren rond de €40 volgens mij. De prijsopgave was toen €1800. Dit is ± 2 jaar geleden.
Toen ik halverwege was, bleken mn tanden niet meer mee te schuiven en is het plan aangepast en heb ik meer bitjes voor de bovenkaak gekregen. Dit viel onder de garantie en heb ik niet extra hoeven betalen. Uiteindelijk heb ik nog een kleine correctie met composiet laten doen. Alles bij elkaar heeft het me ongeveer €2500 gekost. Ik zou het zo weer doen.
Eind dat jaar kwam ik bij de belastingadviseur en bleek dat ik een deel van de kosten ook nog op kon geven aan de belasting (zelfs incl reiskosten van/naar de tandarts). Daar kreeg ik nog enkele honderden euros van terug, dus dat zou je misschien ook nog kunnen bekijken.
Thanks! En wat mooi dat de aanpassing onder de garantie viel!
Ja, ik weet dat je zorgkosten kan opgeven bij de belasting, dus als ik het doe, wil ik dit jaar nog de factuur ontvangen en alles of iig een groot deel zelf in een keer betalen.
Ik heb laatst ook een prijs opgave ontvangen en deze was €2500. Ik moet hem nog bespreken dus ik weet niet wat hier allemaal in zit en wat er nog bovenop komt maar moet zeggen dat ik nu wel twijfel. Het gaat bij mij om op het oog een relatief kleine correctie en ik weet niet of ik dat het waard vind
Mijne ziet er wel anders uit. Past ie wel goed dan?
Bij mij bedekt het ook niet m’n hele tand maar dat hoort. Ook had ik de eerste dagen dat kokhals reflex maar dat trekt snel weer weg als je eraan gewend bent. Heb alleen niet zo’n plastic plaatje voor m’n gehemelte, geen idee waarom die van jou dat wel heeft.
Bij mij bedekt het bitje alle tanden en kiezen en niet mijn gehemelte. Een wat grovere versie van de Invisalign.
Ik heb niet zo’n gehemelte deel. Mijne is ook heel veel dikker voor knarsen maar zit wel echt alleen over tanden/tandvlees heen.
Wat heb je besloten?
Niet vergoede zorg kan je aftrekken van je inkomsten bij bet doen van belastingopgaaf dus dat scheelt wel iets in de nettokosten, als dat je tegenhoudt.
Bij mij gaat het ook om een kleine correctie. Na de offerte ontvangen te hebben heb ik vervolg vragen gestuurd en het duurde allemaal zo lang dat ik eigenlijk dacht ‘laaaat maar’ maar vorige week belde de assistente dat ik mijn aligner mocht komen ophalen
Nouja. Die zit nu dus ik mijn mond en ik vind het tegenvallen. Ik slis na een week nog steeds en dat vind ik wel heel hinderlijk met werk. En mijn tandvlees in mijn onderkaak is erdoor geirriteerd. Ik denk dat ik nu een beetje spijt heb. Ook valt me op hoe vaak ik normaalgesproken eet. Ik vrees dat ik veel ga afvallen de komende maanden.
Wat me overigens meevalt is de zichtbaarheid. Je ziet hem echt niet.
Ik had hier bij mijn gewone beugel wel langer last van dan een week, maar het ging wel echt over. Ik nam in die periode ook de telefoon op op werk en soms kon ik er niet omheen om het woord “masterclass” uit te moeten spreken haha. Echt erg. Maar gewoon veel blijven praten, dan krijg je het sneller onder controle.
Ik heb het uiteindelijk wel gedaan maar een verkort traject welke dus ook iets goedkoper is. Ik hoef nu maar 7 aligners en in het originele plan waren het er 16, helaas betekent dat niet dat het dan ook maar de helft van de prijs is.
De eerste week vond ik echt tegenvallen en had inderdaad ook spijt dat ik er aan begonnen was. Ik heb er nu 3 weken op zitten en de spijt is grotendeels weg. Het slissen was bij mij na ongeveer 1,5 week weg en hoe meer je praat hoe sneller het gaat!
Elke keer als ik wissel van aligner heb ik weer extra pijn aan mijn tanden en omdat ik elke week wissel heb ik maar een paar dagen per week dat mijn tanden niet gevoelig zijn. Het feit dat ik al verschil zie zorgt er wel voor dat ik gemotiveerd ben om door te gaan.
Oh wat goed zeg, hoe kreeg je het er doorheen dat het er 7 werden?
Dan ben je nog geen 4 mnd aan het beugelen! Neem je daarmee genoegen met ‘minder resultaat?’
Mijn plan heeft 20 aligners 🫠 Why?!
Ik heb mijn tandarts wel hoog zitten maar zijn zoon is chef-aligner. Ik hoop dat ik hem terecht vertrouw hierop
Ze hadden uit zichzelf al 2 plannen gemaakt, dus toen ik langs kwam om de initiële offerte te bespreken gaven ze dat aan. Hun advies was natuurlijk wel om voor de langere variant te gaan maar dat vond ik zelf onnodig ook omdat ik niet zag zitten om 2x zo lang een beugel te hebben
Maar ik mag dus ook elke week wisselen van bitje, hoe lang moet jij ze inhouden?
2 wekn per bitje. Ik ga het ook eens voorstellen.
In mijn onderkaak heb ik nu wel echt wondjes op mijn tandvlees. Bij het indoen van de aligner doet het echt geen pijn, maar het feit dat die aligner er zo tegenaanzit irriteert blijkbaar. Ook waar tandvlees overgaat in mijn onderlip is het echt gevoelig. Ik ben bang dat dit blijvende schade aan mijn tandvlees gaat opleveren.
Ik ben vandaag met mijn invisalign traject gestart! Oude spalkje eruit rn foto’s en scan gemaakt. Over 6 weken weer een afspraak om mijn aligners op te halen. Heel veel zin in en blij mee dat ik eindelijk de knoop heb doorgehakt!
Succes, ik ben benieuwd!
——————
Mijn tandarts heeft me 20 bitjes voorgehouden en mij er bij de eerste afspraak 2 meegegeven. 20 leek me echt veel want zoveel hoeft er niet te gebeurd.
Bij het wisselen van bitje zag ik dat er op het zakje ‘2 van 12’ stond. Met andere woorden; 12 bitjes totaal.
Wat betekent dit? Ga ik na 12 bitjes een ander traject in of houdt hij mij 20 voor zodat het me achteraf mee valt?
Het kan dat na 12 setjes een nieuwe afdruk van je tanden wordt gemaakt voor de laatste 8 setjes, zodat die beter aansluiten.
Oh, jammer
Mystery solved;
Ik heb de inloggegevens voor het portaal waar de animatie instaat gevraag en gekregen. Daarin zie ik 12x bitje en 4x bitje voor de refinements.
16 bitjes dus. Toppieee