Beugels

De eerste serie was een stuk of 30 weken, daarna heb ik een tijdje passieve aligners gedragen in afwachting van deze refinements. Je betaalt bij invisalign niet meer voor de techniekkosten van de refinements, dus het maken van die aligners, alleen het plaatsen door de ortho + assistenten en de scans ed. Op zich wel netjes!

Wordt je bij Spark ook begeleid door een orthodonist of tandarts?

Ik heb geen Invisalign maar slotjes (net eruit) en merk wel hetzelfde, het grove werk gaat vrij snel, alleen het finetunen op het laatst kan nog een paar maanden duren, elke maand was er wel weer een tand die nƩt ff beter gezet kon worden.

Mijn ortho liet het netjes aan mij of ik dat wilde, maar ben achteraf gezien (als ik tussentijdse foto’s terugkijk) toch wel blij dat ik de puntjes op de i heb laten zetten.

1 like

Ja ik zit bij een ortho! Spark mag sowieso alleen onder begeleiding van ortho. Maar fijn zeg. Voor jou echt waard dus?

1 like

Ja ik begrijp nu ook wel beter dat ze op voorhand niet alles kunnen voorzien en dat niet elke tand even goed meegaat in het plaatje.
Ik heb, ondanks initiĆ«le tegenzin, toch doorgezet en een nieuwe scan genomen. Over twee weken krijg ik m’n refinements. Ben wel benieuwd hoeveel het er gaan zijn, maar inderdaad, het is toch wel zonde van het geld als je op het einde niet doorzet om de puntjes op de i te laten zetten.

Aan de andere kant ben ik wel blij dat ik nu even een pauze heb en niet zo panisch hoef te poetsen en te timen hoelang ik eet (hoef op dit moment m’n aligner alleen 's nachts te dragen).

2 likes

Bij mij heeft het zo’n 6/7 weken stilgelegen. Mijn tanden bewogen niet meer mee volgens plan. We hebben toen nieuwe scans en een heel nieuw plan moeten maken. Ik heb toen mijn retainers alleen in de nacht hoeven dragen. Voor beneden blijft het plan hetzelfde en heb ik nog 3 retainers te gaan. Voor boven krijg ik 8 nieuwe retainers en zijn er nieuwe attachments geplaatst. Ik ben nu bij de 2e bitjes van het nieuwe plan en voor het eerst zie ik zelf echt een groot verschil.
Ik had de hoop een beetje opgegeven. Ik dacht misschien waren mijn verwachtingen te hoog, misschien komt het niet meer goed als mijn tanden niet meebewegen enz enz. Maar het eerste gedeelte van het plan was ook voornamelijk gericht op ruimte maken achterin, terwijl voor mij de storende factor bij mn voortanden zit. Maar nu heb ik voor het eerst een foto met een lach mƩt tanden gemaakt (en op social media durven plaatsen) waar ik me echt goed bij voel, dus ik ben echt heel blij dat ik nu echt resultaat begin te zien.
Het doet overigens wel meer pijn dan ooit. De attachments moeten nu 2 tanden naar beneden trekken, ik kan bijna niks afbijten enzo, het is wel echt even afzien.

1 like

Ik zie veel invisaligners, maar vroeg me af of er ook nog mensen aanwezig zijn met een linguale beugel? Ik heb ā€˜m nu een kleine vijf dagen en mijn tong doet gelukkig niet meer zoveel pijn. Alleen leren praten… dat wordt nog wel een dingetje :sweat_smile:

Ik heb dit hele topic gelezen en wil al heel lang een beugel. Heb een slotjes beugel gehad van 14-17 en kreeg daarna een nachtbeugel, terwijl ik zo’n draadje achter mijn ondertanden wou.

Toen de nachtbeugel niet meer hoefde, is het langzaamaan weer zo gaan staan zoals het ooit stond, soort dubbele rij met twee tanden. (schaam me bijna om dit te typen)

Ik ben enthousiast geworden en heb met mijn partner gekeken of er budget vrij gemaakt kan worden voor een beugel aankomend jaar! Toen ik het aangaf zei hij; dan doe ik mee!

3 likes

Oh, daar heb ik nog naar gekeken! Praten lijkt me echt lastig zo. Doet eten pijn?

@Spaties wat goed! hou ons op de hoogte :smiley:

Eerste dagen waren een hel, maar dat is denk ik bij iedereen zo met tanden die onder spanning staan. Ondertussen valt het gelukkig goed mee!

Ik denk na over het nemen van een invisalign voor een (kleine) correctie van mijn tanden. Voor de mensen die dat hebben: hoe ben je daarbij gekomen? Via je tandarts of rechtstreeks contact met orthodontist of invisalign website?

Ik heb rechtstreeks contact opgenomen met een orthodontist en ben daar geweest voor een intake. Je hoeft het niet via de tandarts te doen.

Ik heb ook gewoon een afspraak gemaakt. Vond dat ik bij dat eerste bezoek heel veel informatie en een goede prognose kreeg. Dat bezoek was ook niet heel duur.

@Katie @tessel thanks!!

Mijn spalkje zit aan een kant los. Nu kan ik gelukkig vandaag al terecht om hem vast te laten zetten, maar ik ben best nerveus… heb angst voor de tandarts en ben daardoor al een aantal jaar niet meer geweest (heel slecht, ik wil echt de komende maand ergens gaan). Dus ik schaam me best voor de hoeveelheid tandsteen/mijn mondzorgconditie. Maar maak me ook druk over deze afspraak merk ik nu, omdat ik geen idee heb wat me te wachten staat.

Iemand die me zou kunnen uitleggen hoe het in zijn werk gaat als ze een spalkje opnieuw vastzetten? Het spalkje heeft zegmaar bij 1 tand losgelaten. Halen ze dan heel je spalk eraf en krijg je een nieuwe? Of kan die blijven zitten en lijmen ze alleen het uiteinde opnieuw? En moeten ze daarvoor eerst nog iets doen? Of wat als er daar een gaatje blijkt te zitten?

Edit: sorry dat ik hier opeens kom binnenvallen… normaalgesproken vermijd ik door mijn angst ook dit soort topics

Ik heb dit ook gehad en bij mij hebben ze het lijm op die tand weggeschuurd en vervolgens het spalkje er weer opgeplakt op die tand. Was echt zonder overdijven binnen 5 minuutjes gedaan! :slight_smile: Thats it.

Ik heb in november direct contact opgenomen met een orthodontist in de buurt. Begin februari mag ik er eindelijk heen voor een eerste consult! Ook voor een invisallign.

Oh super! Heel erg bedankt voor je reactie :heart: Dat klinkt te overzien

1 like

Ik draag sinds eind nov een sparkbeugel boven en onder. Daarbij ook 2 elastiekjes van binnen naar buiten, door een soort metalen knopjes die op mijn tand zijn geplakt.

Nu kwam ik er net achter dat ik (denk ik) met eten 1 zo’n knopje ben verloren en heb opgegeten. Daardoor kan ik nu dus 1 vd elastiekjes niet dragen en ze zijn dinsdag pas weer bereikbaar. Nu zit ik te twijfelen of ik tot die tijd 1 elastiekje in zal doen of juist helemaal niks zodat het niet ongelijk gaat? In principe denk ik meid doe rustig het is al bijna dinsdag haha maar mijn twijfel is omdat je natuurlijk elke week een nieuwe aligner in moet, en ik het idee hebt dat dat misschien niet lukt nu? Omdat ze er zo op hameren dat je ze MOET dragen voor het resultaat.

Iemand advies of een gedachte hierover?

Ik heb zelf een blokjesbeugel dus dat werkt denk ik wel anders, maar mijn ortho raadt aan om geen elastiekjes te dragen als er iets kapot is. Wellicht kun je een weekendtandarts/ortho bellen voor advies?

Ik zou niks dragen tot het haakje er weer op geplakt is, dat adviseert mijn ortho ook, om in ieder geval altijd ā€˜gelijk’ te blijven als er iets is. Ook als je bijvoorbeeld 1aligner uit je set kwijt bent of hij is kapot, zorg dan altijd dat je zowel boven als onder hetzelfde doet, en niet bijvoorbeeld onder je huidige aligner dragen en boven eentje teruggaan. Dan ga je misschien iets terug qua progressie maar ga je in ieder geval niet ā€˜scheeflopen’. Uiteindelijk gaan die paar dagen het verschil niet maken op je totale behandeling.