Beutyblogtopic XL #10

Wat een discussie zeg, soms vraag ik me echt af waar je nog wel commentaar op mag hebben? Stoofpot ziet er toch ook goor uit alsof iemand gekotst heeft. Echt waar gaat het over, het is eten. Het is niet dat @moon86 de cultuur zelf aanvalt.

Bij opmerkingen als ‘eet gewoon normaal’ van (waarschijnlijk) enorm wereldvreemde witte mensen snap ik inderdaad dat het gewoon echt een ongepaste uitspraak is.

Maar iets goor noemen omdat het er goor uit ziet heeft toch echt geen enkele verdere betekenis? Dat is gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen.

97 likes

Ja, precies.

Ik snap eigenlijk niet waarom dit verschil zo moeilijk is om te begrijpen, je eigen eetgewoontes “bashen” is zelfspot, kan inderdaad doorschieten naar snobisme, eetgewoonten die niét van jou zijn bashen is het bespotten van cultuur en niet oké.

Snobisme is ook stom maar om een andere reden dan neerkijken op iets cultureels.

7 likes

Naja, ik vind het ergens nog steeds wel echt respectloos en ergens ook kinderachtig om een gerecht dat in een andere cultuur veel gegeten wordt meteen als “goor” te bestempelen en het te vergelijken met poep zonder dat je het ooit op hebt of uberhaupt weet wat het is.

Dit is niet zeggen: “oh dat lijkt me niet lekker want ik hou niet van de structuur van rauw vlees” maar het letterlijk vergelijken met stront.

10 likes

Maar wat zeg je nou precies? “Omdat het er goor uitziet” breng je nu als een feit maar dat is het per definitie niet, het is hartstikke subjectief. En wáárom vind je dan dat het er goor uitziet? > cultureel bepaald.

Chocolademousse is bruine drab, en wij hier vinden dat er allemaal heerlijk uitzien. Gewoon omdat we het gewend zijn.

3 likes

Ze is natuurlijk opgegroeid zonder ouders met Nederlands als eerste taal. Vrienden van me die dat ook hebben, floepen er ook wel eens gekker dingen uit terwijl ze verder foutloos en zonder accent Nederlands spreken. Misschien is het een verbastering uit het Russisch.

2 likes

“Je mag tegenwoordig ook niets meer zeggen!”

16 likes

lol, de laatste keer dat ik dit gehoord heb is 20 jaar geleden bij m’n ouders in de auto toen m’n pa een scheet gaf en m’n moeder het raampje open moest draaien.

22 likes

Vergassen heeft toch ook een lijdend voorwerp nodig, je kunt niet in je eentje niks of niemand zitten vergassen.
Foute opmerking op meerdere levels dus.

3 likes

Hee ff FYI, ‘fout’ is een woord dat in de tweede Wereldoorlog werd gebruikt om collaborateurs en nazis mee aan te duiden. Ik vind het een beetje ongepast om dat dus zomaar te gebruiken. Heeft nogal een lading voor alle nakomelingen van NSB’ers hier.

89 likes

Ik ken het wel als in “je vergast me” als iemand steeds loopt te scheten naast je.

10 likes

het is ook echt koorddansen boven een ravijn hier he.

55 likes

Ik zat al te wachten op jouw reactie hahaha

1 like

Alwin, wat doe jij hier?

1 like

ja dat bedoel ik, dat vind ik weinig charmant maar tenminste taalkundig in orde.

3 likes

Ik snap dit niet🙈

Klopt, maar je vergast worden door een trui lijkt me nog steeds best wel knap en bijzonder.

2 likes

Haha sorry ik dacht al, misschien het verkeerde topic. Alwin van Vet Gez ellig zei dit elke vlog/podcast wel een keer, vooral na ongepaste opmerkingen. Een van de redenen dat ik gestopt ben met hem volgen.

1 like

Je mag overal commentaar op hebben, maar dat betekent niet dat het altijd nodig is. Net zoals dat je alles mag zeggen, maar dat je sommige dingen gewoon beter voor je kunt houden. En ook niet verrast moet zijn als anderen dan weer wat zeggen als jij je mond niet kunt houden.

5 likes

Hahahahahaha ja! Ik heb een Urker dialect dus dat kan kloppen :joy::joy::joy:

3 likes

@Tunnelvisie Top input, heb ik veel aan. Snap je quote overigens hoor, ik hoor het genoeg om me heen over zaken die er inderdaad wel toe doen. Maar dit gaat over een fucking gerecht. Het is niet dat direct heel de cultuur niet gerespecteerd wordt. Ik vind echt dat er hier een grens overschreden is door zo moeilijk te doen over een uitspraak over een gerecht. Hetgeen dat je wilt bereiken, gaat totaal aan het doel voorbij. Wat zonde is, want ik snap de achterliggende gedachte, alleen vind ik niet dat je dat kunt projecteren op een uitspraak over de looks van een gerecht.

@EllaFitzgerald Wat ik zeg is dat het niet ten nadele van een bepaalde cultuur is als je een gerecht er goor uit vindt zien. En inderdaad, we zijn chocolademousse gewend en misschien vinden sommige mensen dat er wel heerlijk uitzien ja omdat zij dat gewend zijn. Als anderen dat niet vinden, is dat toch niet meteen ten nadele van de Nederlandse cultuur? (Ik vind chocomousse een slecht voorbeeld want is dat uberhaupt nederlandse cultuur te noemen?) Vandaar mijn voorbeeld van stoofvlees/stoofpot. Ik vind dat - ondanks dat het in Nederland een normaal gerecht is - er echt gruwelijk kotsopwekkend uitzien. Als ik zo iets zeg, hoe kun jij dan direct concluderen dat ik de Nederlandse cultuur disrespecteer?

@papierhier Ik snap dat het wellicht iets te direct is en het woord ‘goor’ niet per se gebruikt had hoeven te worden. Maar het gaat wel over eten, dus wat maakt het nu precies uit? Ik vind kaasstengels ook goor. Als dat gezegd wordt, valt niemand erover.

2 likes