Beutyblogtopic XL #10

Wow… heftig dit, had echt geen idee dat dit een ding is in die wereld.

Nee AD als verslavend bestempelen is foute en ronduit schadelijke informatie.

Stoppen KAN altijd, in samenspraak met je arts. Je dosis wordt stelselmatig afgebouwd en eventueel aangevuld met een vervangend middel om bijwerkingen zoveel mogelijk te voorkomen.

21 likes

Leuk is het niet, wel levensreddend. Door dit soort misinformatie willen mensen niet beginnen met medicatie waar ze baat bij hebben.

5 likes

Dat het stoppen moeilijk is ligt eigenlijk niet aan het medicijn, maar aan de aandoening waarom je het slikt…

14 likes

Ik ben blij dat ze erover praat zit nog steeds een groot taboe op. Het heeft mijn leven gered dus voor mij is het wel een wondermiddel en de bijwerkingen vallen in het niet bij de voordelen er van bij mij. Ik ben er een tijdje af geweest en kan wel stellen dat het niet verslavend is mijn lichaam kan prima zonder maar mijn hoofd niet.

9 likes

Ik heb niet al haarr video’s gekeken. Maar als dat zo is, dan begrijp ik de “kritiek” echt niet?
Wat is dan precies het probleem?

Lotte van Leeuwen

Oprechte vraag; waarom vind je het een probleem dat het lastig kan zijn om ermee te stoppen? De reden van gebruik kan toch een chronische aandoening zijn?!

Het is voor mijn moeder net zo lastig te stoppen met anti depressiva als behandeling voor haar angststoornis als voor mijn broertje te stoppen met insuline gebruik voor zijn diabetes. Maar niemand ziet van dat laatste een probleem in? Waarom dan wel van antidepressiva.

Het is onterecht nog zo’n gigantisch taboe en daarom alleen maar zo goed dat Vera deze video’s maakt

37 likes

“Je moet echt geen gips gebruiken voor je gebroken poot, dat is toch zo slecht voor je!” Deze heb ik nog nooit gehoord. Ik vraag me af waarom dit soort dingen wel zo vaak worden gezegd over mentale problemen. Ik hoop dat we ooit op een punt komen dat het zo niet taboe meer is dat mensen het bizar vinden dat je zou zeggen dat AD slecht voor je is

17 likes

Ik snap ook ECHT NIET waarom mensen de behoefte voelen om commentaar te geven op andermans medicatie of gezondheid. Ben jij mijn arts/behandelaar? Nee? Dan take several seats en sssj.

25 likes

Nee veel beter gaat het helaas niet worden haha. Blijft gewoon niet zo’n sympathiek persoon denk ik, zo gemaakt nep. Al ben ik nu stiekem wel benieuwd naar de breakup video haha

Massie heeft het over hoe ze zo van nasi houdt in de vlog

6 likes

Is ze zo arm tegenwoordig

12 likes

ik zou het ook vervelend vinden als ik opeens met mijn astmamedicijnen (met bijwerkingen) zou moeten stoppen want zonder voldoende zuurstof leven is best jammer, toch hoor ik daar nooit iemand over, heeeel gek.

3 likes

Omdat daar ontstekingsremmers inzitten noemen veel mensen het ook troep :upside_down_face: en dan stoppen mensen en dan krijgen ze een langdurige astma aanval waardoor ze tabletten en een hogere dosering ontstekingsremmers nodig hebben. Echt top!

Conclusie: stop met medicatie troep noemen.

5 likes

Hahah volgens mij wilt ze van een reputatie af.

1 like

Inhoudelijk ben ik het helemaal eens met je post dat antidepressiva uit de taboesfeer gehaald moeten worden. Dat is precies het probleem dat Vera aankaart, juist ook omdat psychische ziektes niet gelijk worden gezien als lichamelijke ziektes (ook al is het net zo goed een lichamelijk defect).

Maar laten we alsjeblieft niet ziektes met elkaar gaan vergelijken. Ik heb zelf slecht behandelbare astma en ben 55% afgekeurd. Ik begrijp de vergelijking van @anon45507601 wel. Ik interpreteerde deze op dezelfde manier als de “met een been in gips” vergelijking erboven. En “behapbaar” in combinatie met astma deed me in je post wel even greinzen. :laughing:

2 likes

Er wordt hier verschillende keren gezegd dat een depressie veroorzaakt wordt door een defect in de hersenen, dat is voor ongeveer 90% van de gevallen NIET waar. De meeste depressies worden veroorzaakt door trauma (in welke vorm dan ook, kan de dood van een familielid zijn maar ook een opeenvolging zijn van anders niet noemenswaardige situaties), waardoor de hersenen inderdaad anders gaan functioneren en de hulp van een medicijn goed kan gebruiken om alles terug op orde te brengen.
Voor die grote groep mensen is het belangrijk dat trauma aan te pakken.

Mijn eigen ervaring met AD is dat het vooral alle onaangename gevoelens verdooft (en daarbij ook de aangename gevoelens afvlakt). Dat is vaak nodig om jezelf de tijd de bieden om je trauma aan te pakken (en ja dat kan heel lang duren), maar om levenslang je pijn te verdoven en niks aan de oorzaak te doen? Mijn keuze is het niet.

23 likes

Maar deze discussie heeft niet zo veel zin toch, of het nou wel of niet een defect is, wel of niet door trauma komt, antidepressiva is toch altijd een persoonlijke keus. Daarnaast het feit dat iets door trauma komt betekent niet dat je dat altijd kan verwerken.

Lost Connections van Johann Hari. Als ik het goed heb staan alle wetenschappelijke onderzoeken die hij voor z’n boek heeft gebruikt achteraan.

@California ik vind het zelf een heel belangrijke nuance, want ik heb tot ik dit te weten kwam altijd gedacht dat er iets mis was met mijn chemie en dat ik daar niks aan kon veranderen, alleen medicatie nemen en me neerleggen bij de bijwerkingen.
Sindsdien werk ik veel actiever naar een herstel toe.

4 likes