Omg ja. Waarschijnlijk is die vriendin wel uit hetzelfde hout gesneden, ander trek je dat soort reacties niet.
Overigens begreep ik dat ze liever na het eten afsprak, zodat ze even kon ontprikkelen.
Het was volgens mij world mental health day. Dus snap goed dat ze het erover heeft en heel goed ook dat ze het wil normaliseren.
Ik vind het dubbel, want lees niet de intentie om het aan te prijzen, maar een beetje nuance mag wel denk ik. Dat het voor haar heel goed werkt is fijn, maar het blijft een chemische manier om een mentaal probleem aan te pakken. Het is natuurlijk wel rotzooi en het stoort mij wel dat ze dat bagetaliseert. Maar heb zelf ook wel een negatieve ervaring met andtidepressiva en de behandeling van artsen daarbij, dus ben wellicht ook niet objectief daarin
Anyway, ik ben pro het stigma rondom mental health aanpakken en het taboe doorbreken, dus dat vind ik goed aan haar post.
Maakt niet uit. Overkomt de beste
Taboe doorbreken ben ik helemaal voor! Maar wanneer iemand kritisch zegt dat antidepressiva ârotzooi isâ en ze dan reageert met âhoezo?â vraag ik me wel een beetje af of ze zelf goed begrijpt wat ze nu precies slikt. Zoals ik zei, ze presenteert het een beetje als een wondermiddel en ik denk dat dat de verkeerde insteek is.
Ik vind het echt heel goed dat Vera dit bespreekbaar maakt. Ik vraag me ook af of ze dezelfde reactie zou krijgen als ze zou laten zien dat insuline gebruikt vanwege diabetes. Waarschijnlijk niet, want dat is de normaalste zaak van de wereld om te gebruiken bij diabetes.
Mensen die medicatie slikken voor hun mentale gestel maken een bepaald stofje niet aan in hun hersenen en dat vullen ze op deze manier aan. Net als die persoon met diabetes hulp krijgt van de insuline.
Zelf slik ook medicatie voor mijn adhd en hoe vaak ik wel niet hoor dat ik troep of rotzooi slik en dat ik dat niet moet doen. Waarom niet? Het geeft mijn kwaliteit van leven en zonder die zogenaamde troep ben ik echt niks waard. Ik ben blij dat er medicatie bestaat om dat stofje in mijn hersenen aan te vullen, net zo blij als ik met insuline zou zijn als ik diabetes zou hebben.
En kritisch zijn is okee, maar bedenk je ook hoe het is voor iemand die veel baat heeft bij bepaalde medicatie altijd maar te moeten horen wat voor troep je slikt. Dat is gewoon echt heel erg kut en maakt het niet makkelijk om er open over te zijn.
Ik begrijp je punt, maar ik denk dat insuline niet hetzelfde is als het slikken van antidepressiva.
Dat gezegd snap ik dat het vervelend is als mensen zeggen dat jouw medicatie waar je baat bij hebt troep is. Maar aan de andere kant slikt Vera dit âpasâ twee maanden en roept ze nu al hoe veel het haar helpt. Dat kan, dat mag. Maar er zitten zo veel haken en ogen aan het slikken van antidepressiva en dat laat ze nu volledig achterwege. Sterker nog, wanneer iemand een kritische opmerking maakt reageert ze niet meer en kapt ze de discussie af.
We moeten dingen zoals het slikken van antidepressiva zeker normaliseren. Maar we moeten niet de negatieve effecten vergeten. Het is tevens ook heel fijn dat het haar helpt, maar niet iedereen kan dit ĂŒberhaupt voorgeschreven krijgen. Dit is niet iets wat de huisarts je zo maar mee geeft. Hier mis ik bij haar echt de nuance.
Nou, jawel, iemand reageert letterlijk op Vera met âdat is rotzooiâ haha. En de mogelijke bijwerkingen licht ze ook kort even uit, ik heb niet het idee dat daar geen ruimte voor is bij haar.
Ik zie het probleem niet zo⊠In mijn ervaring zijn de nadelen veel bekender bij leken dan de voordelen en moeten mensen tegenwoordig eerder overgehaald worden om het te gaan proberen (omdat een arts denkt dat het echt beter of nodig is) dan dat mensen het komen vragen alsof het snoepjes zijn zonder bijwerkingen.
En de tijd dat het makkelijk werd voorgeschreven (of zonder bijkomende therapie) ligt naar mijn idee ook wel al wat jaren achter ons.
De algehele tendens is tegenwoordig veel meer âdat moet je niet willenâ dan âquick fixâ. Dus ik vind het wel goed dat ze er open over is, al zou ik dan ook de discussie wel aangaan (maar weet niet of ze daar toe in staat is).
Het is in beide gevallen een stofje aanvullen wat je lichaam niet goed zelf kan.
Ik merkte zelf ook vrijwel direct baat van mijn medicatie, dus ik snap Vera dat ze na 2 maanden al zegt dat ze er zoveel baat bij heeft.
Ik ontken niet dat er bijwerkingen zijn, maar het gaat mij er om dat het je vrijwel direct reactie krijgt dat het troep of rotzooi zou zijn. Het gesprek aan gaan is goed, dat zeg ik ook in mijn eerdere post. Kritisch zijn is niet erg, maar denk aan je woordkeuze. Het is echt niet fijn dat je elke keer moet verdedigen waarom je iets slikt en mensen gaan toch niet van mening veranderen, dus op zo een moment ga ik het gesprek ook liever niet aan en snap dat Vera het dus ook afkapt.
Ik heb ook vaak genoeg gedacht of de bijwerkingen het waard zijn, maar dan kom ik toch elke keer bij dat ik liever een paar bijwerkingen heb, dan een overvol en chaotisch hoofd.
Nogmaals, het gesprek aangaan is goed en kritisch zijn mag. En er moet ook aandacht zijn voor die bijwerkingen en niet zomaar iedereen moet iets slikken. Maar over het algemeen krijg je goede begeleiding als je dergelijke medicatie moet gaan slikken en is er aandacht voor bijwerkingen.
Overigens benoemt Vera ook in haar stories dat er bijwerkingen zijn.
Aan alle medicatie zitten âhaken en ogenâ en zowat alles heeft bijwerkingen. Is nog altijd beter dan het loodje leggen lijkt me.
Ik heb zelf ook citalopram liggen omdat het een tijdje slecht met me ging. Maar mij is toen verteld dat je pas na 3 maanden goed kon zeggen of het helpt. Daarom vind ik het vanuit Vera nu een beetje voorbarig.
Vera benoemt inderdaad bijwerkingen, maar benoemt niet dat je je door antidepressiva een periode zo slecht kan voelen dat er veel mensen tijdens die periode zelfmoord plegen. Waar ik vooral over val is dat ze het na twee maanden bestempelt als wondermiddel terwijl ze het eigenlijk nog helemaal niet zo lang probeert en terwijl je het ook moet zien als ondersteuning van je therapie. Niet een wondermiddel dat alles voor je oplost.
Maar goed. Ik vind het nog steeds top dat ze mentale gezondheid zo bespreekbaar maakt. Ik ben ook blij dat het voor haar goed lijkt te werken. Wat ik een beetje mis is de nuance, maar ook hoe serieus antidepressiva is. Het is niet iets dat je zomaar slikt, zomaar kan krijgen en je moet goed nadenken of je het wil. Ik denk ook niet dat het veel zin heeft om te benoemen wat je exact slikt + de dosis, omdat dit zoooo persoonlijk is. Had ze beter antidepressiva in het algemeen kunnen bespreken.
Zou het ook niet kunnen dat de nuance een beetje mist omdat zover wij weten Vera last had van een burn out en niet per se een depressie? Ik wist dat niet in ieder geval. Dus dan kan ik me voorstellen dat mensen zoiets hebben van; hee anti-depressiva is wel echt een heftig middel dat je krijgt als je depressief bent, niet per se als je een burnout hebt.
Maar Vera is geen psychiater die voorlichting geeft en alle voors en tegens moet uitleggen aan een patient, zij heeft het over haar eigen ervaring. En voor alle medicatie geldt dat je het niet zomaar slikt en kan krijgen en je goed moet nadenken of je het wil.
Maar antidepressiva rotzooi noemt is ook een beetje kort door de bocht. Het is geen paracetamol maar als je dokter heeft besloten dit voor te schrijven dan zullen de nadelen opwegen tegen de voordelen.
Ja dat is eigenlijk precies wat ik bedoel!
Tuurlijk is het rotzooi! Ik denk dat het afhankelijk is van persoon, aandoening en behandelmethode of dat het waard is of niet? Zelfde met @Mrs.Fraser en adhd medicatie. Of het ultieme voorbeeld: chemo is kut en enorme troep, maar vaak is dat het waard.
Waar Vera (voor mij) de plank misslaat is om de âhet is rotzooiâ opmerking weg te wuiven. Je hoeft het niet te ontkennen, juist erkennen en uitleggen waarom dat ok is is prima.
Een vriendin van mij verwoordde het goed: bij haar haalde antidepressiva de scherpe kantjes ervan af. En dat was goed want die kantjes waren gevaarlijk scherp!
Ik werd wel een zombie en ben na een gevaarlijke verkeerssituatie zo geschrokken en gestopt met de medicatie. Voor mij was (intensieve) therapie alleen voldoende.
Iedere situatie zijn eigen behandelmethode toch? Dat antidepressiva (ism therapie) voor Vera goed werkt is geweldig! Maar het is gewoon geen cure voor alles en iedereen?
Ik snap dat ze totaal niet op dit soort berichten zit te wachten maar dit als voorbeeld van rape culture zien?
Ik ben het ook met je eens hoor! Maar daarom vind ik het niet helemaal oke dat Vera het presenteert als een wondermiddel en dat bij haar de bijwerkingen wel meevallen. Dat is natuurlijk top en mega fijn voor haar, maar voor een groot gedeelte van de mensen heeft het een andere invloed. Het is belangrijk om die kant ook te belichten en dat had ze inderdaad prima kunnen doen als antwoord op de âhet is troepâ reactie.
Ze zegt toch letterlijk dat het rotzooi is, maar rotzooi die haar leven dragelijk/makkelijker maakt?
Ze zegt toch âja alle medicijnen zijn rotzooi?â
Vind ik zelf niet heel serieus overkomen? Antidep is heftiger dan een paracetamolletje ofzo