Je hoeft niet te vertellen wat er is als je je ziekmeldt. Het mag wel maar het hoeft niet. Toen ik net begon met werken voelde ik altijd de noodzaak om mijn afwezigheid toe te lichten, maar eigenlijk is dat privé en dat mag je zo houden. Ik wist dat eerst niet, vandaar dat ik het in reactie op jou toch maar even aankaart hier.
Sterker nog, daar mag je werkgever niet eens naar vragen.
Huh, ik vatte het heel anders op. Alsof ze hadden afgesproken gisteravond te meeten, maar wat en hoe zouden ze nog bekijken. En nu vraagt die vriendin: kom je eten of kom je erna?
Is het dan heel asociaal om te zeggen dat je erna komt?
Yes, sorry, ik zag het. Maar het filmpje heb ik nog niet gevonden…
Ik vraag me dan ontprikkelen? Van wat? Ze is toch thuis?
Ben altijd een beetje verliefd op haar
Ik vind het juist wel verfrissend, want het dekt precies de lading, maar ik weet zeker dat wanneer ik dit naar mijn familie of vrienden zou appen, dat ze dan denken: stel je niet aan zeg. Dus dat doe ik niet, ik zeg alleen: ik ben er zo laat, zonder tekst en uitleg. Kan ook, maar vind dit eigenlijk ook wel goed.
Ik durfde eerder ook nooit termen als “overprikkeld” te gebruiken en dan zei ik niks of dat ik moe was, toch is moe zijn en overprikkeld zijn voor mij echt wat anders.
Ik krijg altijd zin in cola als ik het woord prikkel lees.
Gaat het wel goed met Manis?
Dat kun je beter aan dokter Siem vragen
Ik denk dat de lacherigheid (is dat een woord?) zit in het woord ontprikkelen en dat in combinatie met het op Instagram zetten dan dat men lacherig doet over het feit dat iemand (soms) tijd nodig heeft voor zichzelf. Sterker nog ik denk dat er weinig mensen iets van vinden wanneer je aangeeft ik kom na het eten want dat komt mij beter uit.
@Friemel ik denk ook dat het komt door de special snowflake actie van “ontprikkelen” en dat op instagram zetten met “joehoe zij begrijpen mij”. Ik vind het juist doodnormaal om af te spreken op een tijd dat het jou uit komt.
Van een afstandje lijkt het met de kat heel slecht te gaan.
Omdat mijn hele familie en vriendengroep gewoon zegt “joe ik kom niet” en we dat prima vinden. Ik vind daar niks van en zeg zelf ook gewoon “ik spreek niet af want heb echt geen zin in mensen”. Wij vinden dat gewoon normaal, en dat zou het ook gewoon moeten zijn. Ik vind het gek dat “awareness” gecreeërd moet worden over afspraken maken. Maar misschien is dat mijn kortzichtigheid.
Ik denk echt dat er nog heeeeul vaak met ogen wordt gerold als mensen zeggen: ik spreek liever niet af, want: even me-time, afschakelen, ontspannen, ontprikkelen.
Kunnen we nu wel net doen of iedereen altijd overal oké mee is, maar in de praktijk ervaar ik dat iig echt niet. Dus helemaal niet special snowflake en super fijn als jij wel een vriendin bent of een vriendengroep of familie hebt waar het oké is als je niet komt of later komt, gewoon omdat dat voor je mentale staat even beter is, maar denk dat het hee vaak als “onzin, ongezellig, overdreven” wordt weggezet.
Het maakt mij niet uit hoe Cynthia het zegt of hoe zij communiceert met haar vrienden. Maar ik snap ook wel dat het op anderen een beetje vreemd over kan komen. Het komt denk ik een beetje over als ‘kijk mij eens bijzonder zijn en bijzondere vrienden hebben dat ik gewoon een afspraak kan verzetten’ in mijn optiek is dat juist heel normaal. Als ik afgesproken heb met een vriendin kan ik gewoon appen dat ik later kom of de afspraak wil verschuiven omdat ik een drukke dag heb gehad en even rust nodig heb/chagrijnig ben/ een uur in de file heb gestaan/ongesteld ben geworden of whatever.
Wij zeggen altijd gewoon
“Ik heb al wat”
“wat dan”
“Geen zin”
ok doei
Edit: als een van mn vrienden zou zeggen dat ze moeten afschakelen zou ik wel ff met mn ogen rollen trouwens. Vind dat van die kantoorjargon.
Of op zijn Phoebe’s “I wish I could but I don’t want to”.
Maar wiens probleem is dat? Als mensen het ongezellig vinden en geen nee accepteren? Niet het mijne. En als ze dan nooit meer willen afspreken, weet ik meteen wat voor “vrienden” het zijn.
Waarom is het woord ‘ontprikkelen’ zo erg? Je kan toch overprikkeld raken en dan kan dit gewoon een variatie zijn op ‘me-time of uitrusten’. Ben het er overigens wel mee eens dat je niet altijd een reden hoeft te geven als je iets later bent maar ik zie ook het probleem met eerlijk zijn dat je even tijd voor jezelf nodig hebt ook weer niet zo.