Beutyblogtopic XL #10

Het heeft denk ik vaak met onbegrip te maken. Dus je kunt het zo laten of proberen meer mensen het te laten begrijpen.

Ik heb twee zussen en die snappen er bijvoorbeeld geen reet van dat ik niet de dag nadat ik thuis ben gekomen van vakantie meteen naar een dagvullende familiedag ofzo wil. “Huh hoezo niet?!” Ja ik kan dat gewoon echt niet handelen, alles in mij zegt dan: neeeeeee.

Of dat ik na een hele drukke werkweek het liefst een afspraak op 100km rijden met hen afzeg, ookal heb ik ze al 3 maanden niet gezien. “Maar ons zien is toch leuk? Dat is toch geen belasting?” zeggen ze dan.

Ik zou heel graag hebben dat ze beter begrepen hoe dat in mijn brein werkt, want het voelt best eenzaam als je zo vaak merkt dat mensen je niet begrijpen.

En ik heb geen diagnose of stoornis ofzo, is gewoon hoe ik in elkaar steek. :sweat_smile:

Ik lees hier tussen de regels door ook veel onbegrip.

63 likes

Als je het woord vaker zou horen is het speciale er vanzelf snel af, is mijn nuchtere Brabantse kijk daarop. :wink:

8 likes

God ik ben het wel met whoever eens, die handen van mas leiden echt een eigen leven als ze college geeft

5 likes

Het zou zeker fijn zijn als mensen meer begrip hebben ja. Maar ik vind dat het dus niet aan jou ligt, maar aan je zussen. Ik vind die dingen die je opnoemt echt niet gek, ik zou hetzelfde doen. Ik vind het eerder raar dat je zussen geen nee accepteren. Ze doen t er maar mee. Ik zou in elk geval niet snel meer uitweiden en dan zeggen “nee, ik kan niet”.

1 like

Ja ik maak altijd plannen als ik niks te doen heb maar pfoe op vrijdagavond afspreken… nee liever niet eigenlijk.
Maarja als ik het eenmaal doe vind ik het wel leuk maar ik vind het ook heel chill om gewoon lekker thuis te zitten en beetje te internetten

3 likes

Ik heb sinds een tijdje weer een vlog van Mascha gekeken. Ik kan d’r niet meer tegen, allereerst die vreselijke kusgeluiden de hele tijd tussendoor. En dan die vragen: wat stoppen jullie in je keukenkastjes? Hebben jullie nog een opa en oma, let me know!!! Vind het vooral bijzonder dat er echt mensen zijn die eronder reageren met een heel verhaal. Alsof dat haar echt interesseert haha.

15 likes

Kan dit niet meer lezen of horen zonder dat in mijn brein deze op repeat gaat :joy:

1 like

Hahaha internetten

2 likes

Jatoch beetje heen en weer klikken tussen een spelletje, het forum, instagrams, nieuwssites en voor je het weet is het 23.00 uur en heb je weer geen fatsoenlijk boek of de krant gelezen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

53 likes

Ik realiseer me dat ik dit al de hele dag aan het doen ben. Aaaaaaa. Oke ik ga een boek lezen. Dit is confronterend.

2 likes

Thanks voor dit. Kijk haar video’s niet zo graag vanwege dr gebrek aan motoriek en die jukbeenderen.

1 like

Maar dit is niet perse van 1 week he, die prijs van gezichtsbehandeling en massage is een pakketprijs. Alsnog is het veel geld, maar niet alsof ze €900 per massage kwijt is.

2 likes

Wat heeft het woord “ontprikkelen” met nuchterheid te maken? “Tijd voor jezelf nemen” dekt vaak de lading gewoon niet.
En ja, je kan ook van een rustige dag in huis overprikkeld raken. Is niks raars aan.

En ja “overprikkeld” is een rotwoord en het zijn is nog kutter.

18 likes

De meeste depressies worden niet veroorzaakt door een lichamelijk gebrek. Het lichamelijke gebrek kan wél een gevolg zijn van overmatige blootstelling aan stresssituaties. Als ik het boek Lost Connections van Johann Hari goed heb begrepen, kan een trauma ernstige gevolgen hebben voor de capaciteit van je hersenen nieuwe negatieve ervaringen te verwerken (doemdenken bijvoorbeeld heeft daarbij dus een lichamelijke oorzaak), waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt. Medicatie kan daarbij helpen die cirkel te doorbreken.

5 likes

Ik noem dat gewoon moe.

Een edit uit de toekomst omdat mijn reactie blijkbaar als lacherig geïnterpreteerd wordt:

is zeker niet zo bedoeld, maar ik begrijp dat het zo kan overkomen gezien natuurlijk niet iedereen mijn :sparkles: struggles :sparkles: kent.
Ik noem dat echt gewoon moe omdat ik, zoals ik aanhaal in een latere post hieronder, vind dat de term “overprikkeld”, net als andere termen mbt mentale gezondheid zoals @Hippe_kikker hieronder aanhaalt, werd gehijacked.

5 likes

Lekker respectloos

1 like

Grappig dat je dat zo ziet want ik zit al een jaar thuis met een combo burnout-depressie.

12 likes

Voor mij helpt het wel om een onderscheid te maken tussen moe en overprikkeld. Moe is voor mij meer fysiek, dus door een hele actieve dag, of nu sinds ik ziek ben al eerder.
Overprikkeld is voor mij meer mentaal, door zorgen, een drukke week, veel prikkels en als ik geen medicatie voor mijn ADHD heb geslikt.
Deze twee vormen vragen voor mij een andere aanpak en ik heb er ook een andere (emotionele) reactie op. Bij overprikkeld kan het goed werken om te gaan hardlopen, bij moe is dat juist niet het beste idee.
Voor mezelf helpt dit onderscheid, ik snap dat het misschien wat special snowflakerig voelt, maar het helpt mij om te duiden. Vind het ook chill om te weten wat voor soort moe een vriendin in ivm afspreken. Als ze gewoon moe is, kunnen we gewoon gaan chillen thuis. Is ze overprikkeld, dan kunnen we beter verplaatsen.
Ik ben verder niet zo gewend dit naar anderen te benoemen, maar voor mezelf helpt het.

Oh en van moe word ik vooral duf, van overprikkeld echt geïrriteerd. Dus dat helpt ook om mezelf een halt toe te roepen als ik onredelijk ben. Dan denk ik, nee Hats, dat zijn geen hufters (of soms een beetje wel), maar jij bent gewoon overprikkeld en moet even rusten

32 likes

Nou mij lijkt het niet bepaald aardig om tegen iemand te zeggen dat ze “moe” is als ze overprikkeld is. Zou behoorlijk boos zijn als ik met hartkloppingen, trillen en misselijkheid ergens mijn best moet doen om normaal over te komen en iemand zegt dat ik maar moe ben.
Als je ooit overprikkeld bent geweest weet je heus wel het verschil tussen maar moe zijn en overprikkeld zijn. En ik denk dat Cynthia dat wel begrijpt en ook al op aangesproken is.

Ik heb ook heel lang het hoogsensitieve van Cynthia een beetje overdreven gevonden, maar nu ben ik daar op teruggekomen, want ik denk niet dat je dit zomaar veel op je socials plaatst. Zeker aangezien er zoveel mensen zo lacherig over doen.

En ik vind het oprecht vervelend voor je dat je een burnout hebt.

20 likes

Moe en overprikkeld kunnen veel op elkaar lijken, maar overprikkeling komt niet altijd door inspanning en is niet altijd op te lossen met slapen. Ken je vermoeidheid waardoor je geen smaken aankunt, geen geuren, geen texturen van eten, geen onverwachte geluiden, en alleen maar kunt liggen? Dat noem ik niet moe, dat noem ik (zwaar) overprikkeld.

11 likes