Beutyblogtopic XL #10

Nou zo special snowflake is het blijkbaar dus niet als er zo al een paar forummers zijn die precies begrijpen dat moe zijn gewoon de lading niet dekt als je erg overprikkeld bent.

Zullen we gewoon een beetje begrip proberen te hebben ipv maar de stoerste proberen te zijn en er lacherig/nonchalant over te doen. Vind het echt zo flauw.

62 likes

Hmm is er een medische definitie voor “overprikkeld”? Bij hartkloppingen, trillingen en misselijkheid moet ik eerder aan een paniekaanval denken - dus ik denk dat we de semantiek gewoon heel anders zien. Ik ben altijd blij om te leren hoor, maar als ik “overprikkeling” google kom ik dus alleen op pseudo-wetenschappelijke websites terecht. (Vierde resultaat is een HSP coach, jawel.)

Ik denk dat de ergernis voor velen voortkomt uit het feit dat de term zo gehijacked wordt door essentiële oliën-drinkende coaches.

@Hippe_kikker ik vind ook niet dat “moe” altijd lichamelijk moet zijn hoor, integendeel. Eten kan ik altijd (mijn tweede favoriete coping mechanisme!!!) dus daar kan ik me zeker niet herkennen, maar gezien ik ongeveer 18 van de 24 uur per dag in bed spendeer (mijn favoriete coping mechanisme) terwijl ik lichamelijk wel uitgerust ben, denk ik wel dat ik me er iets bij kan voorstellen.

Zal ik mijn doktersafspraken alvast afzeggen en alleen nog bij Dr. Camper op consultatie komen? Wat is je spreekuur?

12 likes

Ik denk trouwens dat het grootste probleem is dat zulke termen gebruikt worden door mensen die het NIET weten. ‘O ik heb gestofzuigd
 zo overprikkeld, even met m’n beentjes omhoog, gister een etentje gehad en laat geworden en straks naar een concert’.
Dan neem ik het ook niet heel serieus. Maar veel symptomen, clichées etc uit de psychiatrie zijn spreektaal geworden.
Houd je van structuur? Dan ben je zeker een autist. Houd je van een opgeruimd huis? O nee dat vind ik zoo dwangmatig. O ik heb echt last van die persoon, die vind ik zo hoogsensitief. Laten we die termen laten waar ze thuishoren.

10 likes

Het is bij mij sowieso geen paniekaanval. Ik heb autisme en mijn lichaam reageert anders op paniek dan bij overprikkeling.
Het is vervelend inderdaad dat je vaak veel zweverige dingen over vindt, maar overprikkeling is wel een term die door mijn therapeuten en begeleiders (geen speciale kwakzalvers, maar gewoon bekend bij dokters en GGZ) gebruikt wordt.

8 likes

Ik had ook altijd een sterke aversie tegen het woord ‘overprikkeling’, maar dat had vooral te maken met dat ik dacht dat het vooral door mensen zonder ruggengraat gebruikt werd, als excuus om na het stofzuigen lekker alleen een wijntje te mogen drinken.
Inmiddels weet ik dus dat het niet op die situaties slaat, maar helpt de term me om dingen te plaatsen. Als anderen hun vermoeidheid anders benoemen, vind ik dat echt prima. Zeker ook vanwege alles wat om het woord hangt qua connotaties.
Maar mij helpt het dus, ook om te begrijpen waarom ik soms ineens onredelijk boos word op mensen die te hard ademen. Ik denk dat het me echt al ruzies heeft gescheeld, omdat ik mijn eigen gevoel kan plaatsen.

8 likes

Mensen met autisme en adhd hebben werkelijk waar een andere prikkelverwerking dan ‘typische’ mensen. Prikkels komen veel harder binnen en er is soms geen filter om achtergrond en voorgrond prikkels te onderscheiden waardoor het dubbel op is. Geuren, geluiden, smaken of hoe iets aanvoelt kan uiteindelijk te veel voor iemand zijn en wanneer iemand dus de hele dag bloot is gesteld aan dit alles kun je overprikkeld raken. Het kan dan voor mensen heel erg helpend zijn om inderdaad te ‘ontprikkelen’ wat dit dan ook voor diegene inhoudt. Ik snap dat als je je hier niet in verdiept je hier geen weet van hebt, maar iemand die overprikkeld is is absoluut niet gewoon moe.

17 likes

Uuhhhh wat? Ik ben heel vaak overprikkeld en dat kan soms drie dagen duren voordat ik daar van af ben, maar soms ook 5 minuten. Dat ligt echt aan de situatie. Niet alle overprikkeling is hetzelfde. Net zoals niet alle hoofdpijn hetzelfde is, maar toch noemen we het voor het gemak maar even hetzelfde.

4 likes

Begint nu een beetje wedstrijdje wie is het meest overprikkeld te worden

82 likes

Cynthia niet iig - volgens velen. :sweat_smile:

Edit: nu lijkt het net of ik er zelf lacherig over doe, maar dat is dus niet, ik moet er vooral om lachen dat er voor sommigen hier maar één conclusie is, en dat is dat Cynthia zich gruwelijk aanstelt. Zou zeggen: overweeg eens of een andere conclusie ook zou kunnen.

7 likes

Of: bemoei je met je eigen overprikkeling

11 likes

Dit is echt zo vervelend. ‘Oh, ik hang mijn kleding op kleur, ik ben zo’n autist!!’

6 likes

Ook goed. :+1:

Jahhh prima dankje

1 like

En dan vond je mijn opmerking onder de gordel?..

Ja?

Jij zegt dat Massa overdrijft als ze een instorting heeft vanwege haar traumatische bevalling waarbij haar baby gereanimeerd is.

Ik zeg dat ik niet graag naar JM kijk omdat ze geen motoriek in haar gezicht heeft door al botox en fillers in haar jukbeenderen.

2 likes

Jeetje gaat 't? Ik schrijf LETTERLIJK dat wanneer ik overprikkeling google, ik geen enkele goeie bron kan vinden.

Is dit een discussie of een wedstrijdje wie heeft 't zwaarst??
Godverdomme wat een walgelijke houding.

2 likes

Ik ben niet overprikkeld, maar wel echt moe van deze discussie

87 likes

Ik vind het eigenlijk best wel jammer dat er niet echt meer beautyblogs zijn. Soms wil ik gewoon weten welke mascara ik moet hebben, zonder dan filmpjes met shoplogs en eerste indrukken te moeten bekijken, om vervolgens in de weekvlog te kunnen zien hoe de mascara er aan het eind van de dag nog op zat.

66 likes

Dacht dat ze verbannen was naar mommybloggertopic aangezien het daar al dagen over haar borstvoeding gaat.

6 likes

Beutyblogs zijn ook gewoon dood :sob:

2 likes