Er worden hier op het forum wel eens onderzoeken gedeeld die uitleggen waarom (plat gezegd) arme mensen domme keuzes kunnen maken met hun geld. Maar omgekeerd lijken Macha en Gregor me nou een typisch voorbeeld dat mensen met (te)veel geld eigenlijk precies hetzelfde probleem kunnen hebben.
Maar de keuzes die ze maken brengen ze niet perse in gevaar, ze komen niet in geldnood oid. Denk dat dat een belangrijk verschil is.
Het probleem is vooral dat ze buiten elkaar om weinig mensen zien en elkaars gekke gedachtekronkels bevestigen en geen tegengeluid krijgen. Mascha hoeft maar met een gek idee te komen en je hoort Gregor het op de achtergrond al bevestigen. Andersom heeft Gregor ook over alles gelijk en weet hij alles het beste. Ze staan helemaal los van de werkelijkheid en wat normaal is.
Ja dat is zeker een verschil. Alleen dat je het nu kan veroorloven, zegt nog niet dat dat op de lange termijn het geval is. En verspilling blijft verspilling natuurlijk. Ik volg Macha niet goed genoeg om te weten of zij ook een plan heeft voor de toekomst, maar dat lijkt me bij haar werk wel een grote onzekerheid. En zeker met wat je eronder schrijft: ik denk niet dat zij zo makkelijk terug kunnen naar een ânormaalâ beroep.
Huh dus, als je docent bent sta je zelf in dienst van iemand en moet je dus zelf je inkopen doen, maar als je je eigen bedrijf runt mag je iemand vragen om dat voor je te doen. Dit voelt wel een beetje als Mascha die ons voorschrijft wat wel/niet mag.
Het is niet alleen in een supermarkt. Maar wel vaker in gebouwen waarbij het internet signaal door verschillende vloeren en muren moet. Vaak door gewapend beton.
Net zoals je thuis op zolder vaker minder bereik hebt als je modem beneden staat. Heeft niks met de kooi van faraday te maken.
Mascha wordt er niet bepaald sympathieker of meer relatable van door dit soort dingen op zoân manier te zeggen, maar ze heeft ergens wel gelijk toch?
Je kunt personeel inhuren om dingen te doen waar je zelf echt geen tijd voor hebt en omdat het echt nodig is (omdat er teveel werk is in je bedrijf), maar ook gewoon omdat je zelf geen zin hebt om bepaalde dingen te doen (omdat het jouw bedrijf is en je het precies zo kunt doen als je wilt, zolang je het kunt betalen).
Als ze dat laatste zei zou het een stuk eerlijker zijn en van meer zelfreflectie getuigen, maar het kan allebei horen bij het runnen van een bedrijf.
Hoeveel mensen hebben geen schoonmaker omdat ze het geld er wel voor over hebben en ze gewoonweg geen zin hebben om het zelf te doen (het âgeen tijdâ argument wordt daar ook vaak gebruikt, maar feitelijk is het meestal gewoon âgeen zinâ). Dat is ook een geldige reden, jammer dat ze die niet gewoon noemt.
Maar (meestal) weet je wel dat een privilege is om een schoonmaker in te kunnen huren. Wat ik bij Mascha een beetje mis is het besef dat ze een ontzettend luxe leven heeft. Alles is voor haar zo vanzelfsprekend en normaal tegenwoordig. Hoe kun je praten over het inhuren van personeel of het betalen van de huur voor DRIE huizen waarvan twee in Amsterdam en dan serieus heilig geloven dat zij in de categorie âarmâ zou vallen bij Steenrijk, straatarm.
Het is zeker geen probleem dat ze extra personeel in zou huren, dat is inderdaad logisch als je een succesvol bedrijf hebt. Maar de manier waarop ze het brengt is zo typischâŠ
Ja dat vind ik ook hoor.
Het wrijft hem denk ik voornamelijk in de ontkenning van haar privilege. De manier waarop ze zich uit over haar first world problems+ de oplossingen die ze aandraagt of toepast zijn doordrenkt van privilege, wat iedereen ziet behalve zij. In de comments pakt ze weer de slachtofferrol âik vind dat ik niks raars zeg maar kijk de zure mensen in de comments dus ik zeg maar niks meerâ. Terwijl: prima als jij je geld wilt besteden aan omslachtige handelingen en personeel, of dat je van privilege niet meer weet waar je om moet zeuren, doe dat lekker. Gok dat weinig mensen daar moeite mee hebben zolang je erkent wat het is: luxe problemen en dus privilege en je bent niet meer het arme meisje van de portiekflat dat je ooit bent geweest maar een rijke volwassen vrouw die veel geld verdiend en dat ook mag uitgeven naar eigen wens.
Omdat Mascha zo vaak laat vallen dat ze ondernemer is, en bv niet naar de supermarkt wilt omdat ze haar tijd als ondernemer efficiënt wilt besteden, ben ik wel oprecht benieuwd eigenlijk of iemand weet wat zij juist doet als ondernemer? Oprechte vraag.
Buiten vloggen, eet- of opruimvideoâs maken voor beautygloss (die ze niet zelf edit toch?) en sponfotoâs plaatsen dan.
Het enige wat ik nog kan bedenken verder is die planner? Daar zal ze vast afentoe dingen voor moeten doen denk.
Maar als ze het heeft over al haar tijd efficiënt indelen en dat ze tijd in de supermarkt en de bouwmarkt beter had kunnen besteden, zou je denken dat ze ook nog de CEO is van een miljardenbedrijf.
Het blijft ironisch dat Mascha een planner uitbrengt maar eigenlijk helemaal niet zo goed is in plannen. Zo werkt ze nooit vooruit met videoâs en als ze dan de dag van tevoren iets filmt is het altijd iets dat ze sowieso toch al moest doen.
Haha ja precies. Never forget die ene keer dat ze elke dag een video ging maken in december en het niet meer trok. Terwijl ze volgensmij telkens mega laat in de avond pas ging editten.
Ik denk dat Mas vooral heel blij en zEn wordt van dat vakantiehuis omdat het niet met troep volgestouwd is (en smaakvoller ingericht dan zij ooit voor elkaar zouden krijgen )
Mascha had toch vroeger ook iemand op kantoor die haar ging helpen met organizen en lunches maken.
Ik heb ook nog steeds het idee dat ze zoân last hadden van stof omdat het zo vol staat dat je het nooit stofvrij kan krijgen, zelfs met een schoonmaakster elke week. Als ik zie hoe snel hier stof verzameltâŠ
Ze blijft er nog 2 maanden, ben er bijna zeker van dat dat vakantiehuis tegen het eind met even veel troep staat volgestouwd dan haar huurhuis in Amsterdam
Ze zal nog een stuk administratie hebben, tenzij ze daar een boekhouder voor heeft. En haar social media (ik weet niet hoe actief ze daar is als in dagelijks een post of een paar keer per week)
Ik vind poetsvrouw zoooooân kutwoord
Ja of werkster