Ik heb deze opmerkingen idd ook al een paar keer gehad, vooral dan van mensen in mijn professionele omgeving. Gelukkig niet die over de abortus, maar bvb wel die over het klimaat, over te burgerlijk zijn, niet meer buiten komen, etc. Meestal van mensen die idd drie keer per jaar vliegen terwijl ik echt zeer bewust leef,daar een heel duidelijk idee over heb. Ik heb trouwens ook niet het idee dat mijn kindloze collega’s een zoveel wilder leven hebben (al kan dat nu ook een beetje vertekend zijn door de Lockdown)
Maar ik vind dat soms ook lastig omdat ik nooit echt een kinderwens heb gehad maar mijn vriend wel heel erg. Zowel nu (tweede keer zwanger) als tijdens mijn eerste zwangerschap is het voor mij moeilijk om dat voor mezelf duidelijk te krijgen waarom ik dat wil. Terwijl ik mijn zoon absoluut geweldig vind en zeker niet tot de categorie ouders behoor die soms spijt hebben.
Ik denk dat dit soort opmerkingen bij mij daardoor harder binnenkomen dan misschien de bedoeling is, omdat ik zelf er nog steeds niet helemaal uit ben wat ik nu eigenlijk wil of voel.