Beutyblogtopic XL #13

Of al die keren dat de taxi ‘s nachts voor de deur stond en ze haar koffer nog aan het inpakken was. Daar kreeg ik echt plaatsvervangend stress van haha

16 likes

Eerder wilde ze toch laten merken dat ze écht hard werkt en - moeilijk kijkend - laat ze in de vlog weten hoeveel werk een planner uitdenken is of een gesponsorde post bedenken inhoud. Nu wil ze juist iets anders prediken.

9 likes

Best confronterend dat ze dus op basis van één parttime baan first class naar Dubai kunnen vliegen. Ik zit echt in de verkeerde business.

29 likes

Maar door first class te vliegen maakt ze nieuwe content, nieuwe engagement met nieuwe kijkers. Veel meer mensen kijken vakantievlogs en/of verhuizingseries. Op die videos zitten ook advertenties, het is niet alsof ze met alle videos daar het bedrag niet ‘terug’ verdienen. Ik heb door alle commotie hier ook de videos gekeken dus ja, zoiets in de titel helpt wel. Het levert vast meer op dan het gekost heeft.

11 likes

Hard werken is ook gewoon hoe je dit zelf ervaart, voor de één is 4u per dag werken al meer dan genoeg, een ander kan 8u werken en dit zwaar vinden. Het is gewoon wat je eigen perceptie is… en als je de keerzijde niet heb ervaren dan denkbare vaak dat je eigen werk best wel zwaar is. Om een voorbeeld te geven: mijn partner geeft les, werkt daardoor 20u per week (= fulltime). Ik werk deeltijds in een bedrijf (=22u per week). Hij heeft per jaar 14 weken vakantie, ik hooguit 3. hij zit nog met administratie en werk na de schooluren + weekends, ik ben in mijn weekend volledig vrij.
Hij kan zich dan namelijk niet inbeelden wat het is een werkdag van 8,5u te moeten werken, maar heeft dan niet de mentale rust in de weekends die ik heb.
Wat ik wil zeggen is dat ‘hard werken’ voor iedereen persoonlijk is.
En alweer zou het dan wel eens interessant zijn om te zien als een fulltime vlogger/influencer zou kunnen wisselen van leven met een ‘standaard werkende mens’. Een soort steenrijk straatarm maar dan qua beroep. Ik denk dat dit voor beiden wel eens interessante inzichten kan opleveren

8 likes

Ik snap eigenlijk echt niet dat er zo vaak van die opmerkingen zijn dat we 10 jaar terug een beauty blog hadden moeten beginnen, of in de verkeerde business zitten, etc. Ja rijk zijn en geld hebben is leuk en dat wil ik ook wel, maar zouden jullie dan ook echt alles gaan vloggen en reclame willen gaan maken voor random merken? Stel dat je nu de optie krijgt om een influencer te worden + following + inkomen, is het dat waard? Het lijkt me eigenlijk gewoon een kut baan. Je kan ook flink geld verdienen met andere banen. Ik zou nog liever in een bank werken dan dat ik influencer zou zijn eigenlijk.

Ik vind niet echt dat influencer werk in verhouding staat tot t geld maar het leven is stom en oneerlijk maar op z’n minst hoef ik niet elke dag leuk te doen tegen een camera, reclame te maken voor merken die me eigenlijk niks boeien, 400 outfits te hebben om mooie foto’s mee te maken, etc. Het enige wat ik wel wil aan een influencer leven is een partner die mooie foto’s van me kan maken want die van mij brengt alleen de aardappel in me naar boven ipv de godin die ik ben

53 likes

Can’t wait for alle “maar ik werk in loondienst en kan wel/niet plannen en werk ook hard en kan geen first class betalen” :smiling_face_with_three_hearts:

35 likes

Ik denk dat iedereen die dit ambieert echt onderschat wat voor impact het heeft op je leven en hoe ontzettend invasief en onbeschoft mensen zijn.
Sommigen weten wel dat ik rond dezelfde periode als Masha, Cynthia en Serena ook een beautyblog had die best wel groot was voor toen en ik ben gestopt toen ik merkte hoe veel privacy je ervoor inlevert. Ik vond het werkelijk verschrikkelijk. Met rode ogen van het huilen de kruidvat tegenover m’n huis inlopen voor pijnstillers en dan duidelijk hoorbaar 2 meiden die met elkaar zaten te bespreken of ik nou die en die was en “nee man, ze heeft niet eens make up op en is tering lelijk, dat is ze niet hoor”. Vervolgens wel mij volgen naar m’n huis en 10 minuten later aanbellen om te vragen of ik het toch niet was. Dat was de eerste keer dat zoiets gebeurde, maar zeker niet de laatste.
En zelfs nu 10 jaar na het definitief sluiten van m’n blog en 13 jaar sinds ik echt actief was word ik nog steeds wel eens aangesproken op concerten of festivals of heb ik na gewoon in de stad lopen nu en dan nog random een dm op insta dat ze me zagen. Dat is niet tof en ik wil niet weten hoe heftig dat is voor de vrouwen die wel door zijn gegaan en daarna daadwerkelijk écht bekend werden. Leuk dat zij het blijkbaar kunnen handelen, maar geen geld zou voor mij genoeg zijn om dat te willen.

109 likes

Ze heeft toch ook wel gelijk dat ze eerst jaren veel heeft moeten werken voor weinig geld. Zij is is ermee begonnen als hobby, dus ze vond het leuk. Als wij tien jaar geleden waren begonnen met een blog, hadden we nu met weinig werk veel geld kunnen verdienen. Maar dan hadden we wel jaren naast een gewone baan in onze vrije tijd die following moeten opbouwen. Je kan ook gewoon nog steeds influencer worden als je dat zou willen, wat let je? Maar je verdient niet van de ene op de andere dag veel geld. Zo is het bij de oude garde ook niet gegaan.
Dit is allemaal nog los van het privacy argument.

12 likes

Ja eens, er zijn zo veel voorbeelden van ondernemers die nu met relatief weinig werk een goed inkomen genereren. Maar daar hebben ze dan eerst jaren hard voor gewerkt en hebben nu bijvoorbeeld personeel in dienst om taken voor hen uit te voeren. Het is Mascha ook niet zomaar komen aanwaaien.

6 likes

Jezus ook echt je volgen naar je huis! Echt bizar wat sommige mensen normaal vinden. Ben nu wel benieuwd welke blog je had haha, welke was dat (alleen als je dat wilt delen natuurlijk)?

6 likes

Ja, das eigenlijk niet eens het meest vervelende. Die meiden zijn daarna niet nog eens langs gekomen ofzo, maar ik had er ook een ander bedrijfje naast en mensen gingen serieus helemaal m’n telefoonnummer achterhalen via daar en daar ook op bellen. Gewoon om te zeggen dat ze mn blog leuk vonden en dat ze dachten dat we goede vrienden zouden kunnen zijn, the fuck. Meer dan eens ook.

Whatabeauty.nl was m’n blog.
Edit: ik zit hier niet anoniem ofzo hoor, zijn wel mensen die weten wie ik ben. Das oké, maakt me niet uit. Nog nooit via hier vervelende contacten gehad iig :joy:

17 likes

Wij fluisteren gewoon zachtjes veenmol als we een mede forummer tegen komen.

46 likes

Hahahaha doet me denken aan de keer dat @Karl_Lagerfeld bij mij in de winkel stond en ineens “stroopwafel” zei en ik haar echt aankeek alsof ze gek was :joy: Was toen een codewoord hier ofzo

40 likes

En hoe reageerde je daar dan op? Werd je ook boos? Ongelofelijk dat mensen zelf niet kunnen bedenken hoe grensoverschrijdend dat is.

4 likes

Wow echt heftig zeg. Ik had echt een mini modeblog (100 bezoekers per dag ofzo) vroeger en ik werd zelfs al eens herkend op straat, kun je nagaan als elke dag duizenden mensen je volgen pff. Kan me voorstellen dat het je dat niet waard was.

Ik vind het ook altijd zooo makkelijk gezegd van ‘oh was ik vroeger maar een blog gaan bijhouden’. Dat vraagt echt veel discipline om op te bouwen, zeker in de eerste jaren als anderhalve man en een paardenkop je blog bezoeken. Zelf had ik die discipline in ieder geval niet :sweat_smile:

3 likes

Nee, niet boos, vooral verbazing denk ik. De eerste keer ging ik er wel uitgebreider op in waarom ze dachten dat dat een goed idee was en of ze zich bewust waren van dat dat echt een inbreuk op mijn privacy was. Vonden zij niet, want m’n telefoonnummer stond toch gewoon online?
De keren daarna vroeg ik altijd of ze me belden om een afspraak te maken voor dat bedrijf en zo niet zei ik direct dat ik hier dan geen behoefte aan had en hing ik op. Telefoonnummer blokkeerde ik dan altijd meteen, gelukkig ging nooit iemand door daarna.

@crazyplantlady dat is zo ja. Ik had mazzel door de timing waarop ik startte waardoor het vrij snel meer bezoekers kreeg terwijl het niveau echt niet top was, op het hoogtepunt had ik 160.000 unieke bezoekers per maand. Voor toen was dat veel. Maar dat daar ook mensen achter zitten besef je je dan nog niet echt. Erop terug kijkend vond ik de periode dat de bezoekers er nog niet echt waren, maar de PR pakketjes wel het leukst :joy:

22 likes

Haha ik heb wel eens pr pakketjes ingepakt. Het was altijd leuk om te zien wat voor nieuwe producten (of oude producten die wat meer aandacht nodig hadden) op de markt kwamen. Het ging toen nog vooral naar tijdschriften en kranten en soms naar influencers. Vond het ook leuk wanneer ik een blogpost las dat uit een voor mij bekende pr pakketje kwam.

Ik kreeg zelf een enkele keer wat mee, wanneer er veel te veel overbleef. Een nagellakje of zoiets. Helaas geen dure parfum, maar daar was ook nooit overschot van.

9 likes

Even tussendoor. De Veenmol is in de race om insect van het jaar te worden

46 likes

Omg waar kan ik stemmen.

9 likes