Beutyblogtopic XL #15

Hier had ik tot jouw post echt nog nooit van gehoord. Zo zie je maar dat ieder in z’n eigen bubbel zit. Ik heb een beetje hetzelfde als @Zemraluani. Ik weet dat er gemeentes bestaan met zwarte rokken en zondag rustdag, maar ik heb het nog nooit gezien. Dus dan staat het zo ver van je af.

17 likes

Dit is ook zo’n ver van mn bed show, ik snap je wel @Zemraluani en het klinkt ook gewoon als een sekte

6 likes

De stroming die jullie hier benoemen is ook wel een apart clubje binnen de christenen. Er is nog een heel grote club die veel minder opvalt en gewoon in de wereld leeft :smile:

ChristenUnie heeft ook vrij steady 5-6 zetels in de kamer (is iets anders dan SGP he) dus ze bestaan :wink:

21 likes

Welke vlogs zijn dit?

3 likes

Ik snap de verbazing ook wel. Ik heb tijdens mijn studie stage gelopen in Friesland (gewoon Leeuwarden) en toen raakt ik ook voor het eerst in contact met Christelijke mensen. Mijn stage begeleider en nog iemand uit het team waren Christelijk en toen ik mijn verbazing uitte tegen een nieuw huisgenootje vertelde ze dat ze ook Christelijk was. :flushed:

Ik vond dat toen ook zo raar, omdat je wel wist dat er in Nederland Christenen leefden, maar ik er gewoon nooit eerder mee in aanraking was geweest. :crazy_face:

9 likes

Katholiek ben je vaak ook alleen als er iets ergs gebeurt of als er iets te vieren valt. Als je oma ziek is steek je een kaarsje aan in de kerk en met carnaval ben je natuurlijk van de partij. Fanatieke katholieken zijn echt een uitzondering in Nederland

39 likes

Ik deed een studie die ook relatief veel studenten uit de agrarische regio’s trekt. Ik weet nog wel dat tijdens het eerste werkcollege mijn medestudent Henk (geen verzonnen naam) de evolutietheorie in twijfel trok.

15 likes

Zoiets heb ik ook meegemaakt. Iemand waarvan de schellen van de ogen vielem tijdens en na de biologische psychologie colleges. Was een meisje dat heel beschermd was opgevoed en zich langzaam losweekte van haar ouders en de kerk. Ik verbaasde me erover dat er echt mensen opgroeiden die dus nooit een realistisch biologie verhaal hadden gehoord en dat dat nog plaatsvond in Nederland en dat ook mocht.

Verder verbaas ik me niet helemaal dat je nooit met christenen in aanraking bent gekomen als je uit Noord Holland of een van de zuidelijke katholieke provincies komt. Maar verder loopt de Biblebelt overal doorheen. Ik kom van oorsprong uit oost-Nederland en daar heb je Staphorst en Rijssen. Daar kende ik het van, werden vooral grapjes over gemaakt.

Later vooral collega’s, ik heb bij een bedrijf gewerkt waar van oorsprong veel christenen werkten (geen idee waarom eigenlijk, misschien toch een beetje regio) en die werkten er nog steed veel. Ik vond het soms best ons kent ons en soms ook wel lastig mee om te gaan. Nu werk ik bij een werkgever waar vanalles en nogwat werkt en daar voel ik me fijner.

5 likes

Ik heb 2 jaar op de Christelijke Hogeschool Ede gezeten, haha. Deed daar Journalistiek en ik ken iemand die daar nu afstudeert. De helft was gelovig van de opleiding (veel ook van de bible belt), de andere helft niet. Ik ben overigens zelf niet christelijk, maar heb wel die basis meegekregen (altijd op christelijke scholen gezeten tot en met het mbo). Maar ik vond de CHE best wel een fijne school eigenlijk. Verder ken ik ook best veel (ex)gelovigen, waaronder een ex-jehovahs getuige.

2 likes

Ohh wat lijkt me het heerlijk als je zo bent opgegroeid dat je verbáásd bent dat er heel veel (jonge) christenen zijn in dit land.

Groetjes, een in de biblebelt/“cult” opgegroeide ex-christen die heel blij is dat ze ontsnapt is.

70 likes

Ik kom uit Utrecht en kom eigenlijk nooit ergens in ~ eigen provincie buiten de omliggende dorpen en die zijn kak, niet refo.

Zag net dit kaartje en volgens deze is dus bijna de hele provincie onderdeel van de biblebelt haha, maar wel maar 1-5% (de lichtste categorie) dus denk dat ze hier in de provincie niet zoveel voorstellen buiten een paar mini dorpen. Overigens zag ik dat in de harde kern biblebelt ook maar tot 35% van de inwoners echt hardcore SGP christen is, dat valt me dan weer mee.

5 likes

Oh dat is echt een omgevingsding dan denk ik! Ik ben zelf christen en onder de 30, maar ook bijna al mijn vrienden zijn christen. Grootste deel van mijn familie ook. Keek vroeger wel beaurygloss, nu niet meer door haar megaconsumptieverslaving. Woon trouwens niet in de biblebelt, maar in een grote studentenstad. Geloof wordt onder bepaalde groepen juist weer populairder.

11 likes

Misschien dus ook omdat ik zelf christen ben en totaal niet conservatief, maar ergens steekt dit soort opmerkingen wel. Je kent geen christenen maar je bent wel tegen reformatorische mensen? Heb je wel eens met een christen gepraat? Snap dat er veel christenen zijn die anti-vul maar in zijn, maar een heel groot deel is dat niet en probeert daar juist tegenin te gaan. Hierdoor krijg je echt polarisatie die niet nodig is, imo

50 likes

Wel bijzonder dat christenen vaak als wereldvreemd weggezet worden terwijl ik hier al een aantal keer lees dat mensen geen idee hadden dat er christenen bestonden :laughing:

90 likes

Ik geloof wel dat ze bestaan haha, maar vind het zo moeilijk te geloven dat er echt mensen van onze leeftijd zijn die niet geloven in de bewezen evolutie theorie bijvoorbeeld.

Dat kan ik gewoon niet verenigen met het nu. De ChristenUnie christen weet ik heus wel, maar de jonge SGPer is een mysterie voor me. Maar dacht altijd dat de meeste Christenen hier ook niet echt in de bijbel geloven, maar meer een beetje voor de vorm christen zijn oid.

21 likes

Alles zo’n beetje tussen deze vlogs in, als ze in de Amerikaanse biblebelt zijn haha.

Met comments als dit :woozy_face::woozy_face:

8 likes

Sorry ik vind dit veel te grappig haha.

Ook allemaal christenen die actief in de comments aan het bekeren zijn :joy::woozy_face: (met een stukje homo- en transfobie erbij want God heeft alleen mannen en vrouwen geschapen met als doel voortplanting.) en pride is opgedrongen!!!

Love deze ook door die emoji haha
flame on, God

19 likes

Ze willen zo graag onderdrukt zijn he.

15 likes

Interessant dit. Vooral die laatste zin he…die redenering. Fascinereert me hoe mensen dingen voor zichzelf laten kloppen. Nou, dit is een krachtige tool :laughing:

6 likes

Dit is hoe jullie mods ook beredeneren toch?

17 likes