HSP
Maar dit is toch met alles. Ik denk dat iedereen zich wel eens herkent in eigenschappen die horen bij bijvoorbeeld ADHD/ASS/willekeurige andere erkende aandoening. Laten we even ADHD als voorbeeld nemen. Ik denk dat er bijna iedereen zich wel eens slecht kan concentreren, impulsief is, moeite heeft met overzicht bewaren, etc. Mensen met een diagnose hebben ook deze eigenschappen, maar bij hen deze eigenschappen zo’n grote rol in hun leven dat het problematisch wordt. Niet iedereen die deze eigenschappen bezit heeft ook echt ADHD, maar dat betekent niet dat de aandoening niet bestaat. (“Alle honden hebben dieren, maar niet alle dieren zijn honden”).
Ik denk dat voor hoogsensitieve personen dit ook geldt: ik denk dat iedereen de eigenschappen die bij HSP horen in meer of mindere mate bezit, maar dat bij sommige mensen het problematisch is en het het dagelijks functioneren belemmert. Bij deze laatste groep gaat het verder dan dat het gewoon een karaktertrek is, en daar komt HSP om de hoek kijken.
Ik denk dat er een nuanceverschil zit tussen de mensen die af en toe deze eigenschappen hebben, en mensen bij wie het structureel een probleem is. Ik denk dat je het niet altijd kan wijten aan ‘karaktereigenschappen’, en ik denk niet dat je die allemaal onder de noemer ‘iedereen heeft dat wel eens’ kan scharen. Nou is het inderdaad zo dat HSP (nog) geen erkende aandoening is, daarom gebruik ik bewust ook niet de woorden aandoening/of diagnose. Van bijvoorbeeld ADHD werd tot vrij recent ook gedacht dat het een opvoedingsprobleem was, en geen aandoening met biologische oorzaak. Medische diagnostiek is niet iets statisch, het blijft groeien, ontwikkelen en veranderen, dus ik vind het te kort door de bocht om te zeggen dat het gewoon karaktereigenschappen zijn omdat het nog geen officieel erkende aandoening is (dat heb jij ook niet gezegd hoor, maar dat laatste zie ik wel eens voorbij komen).
Ik ben het met je eens dat we niet moeten doorslaan met iedereen, waaronder kinderen, labeltjes te geven. Zeker bij kinderen die nog volop in ontwikkeling. Maar dat die labeltjes soms vaak ‘onterecht’ worden uitgedeeld, betekent niet dat er niet ook een groep mensen is bij wie dit wel echt aan de orde is. Mensen roepen ook vaak ‘iedereen heeft tegenwoordig adhd!’, en dan denk ik, ja, ik geloof best dat de diagnose tegenwoordig vaker wordt gesteld, en dat dit wellicht ook vaker onterecht gebeurt. Maar dat betekent niet dat de diagnose bij iedereen onterecht is.