Beutyblogtopic XL #5

Dat ze een angst/trauma heeft? Dan heb ik niets gezegd, zag het niet staan in de tekst.

Ja ze heeft het er vaker over dat ze door vroeger last heeft van bepaalde dingen die ze associeert met armoede en omdat ze zegt ‘Maar de tram is ook ok en staat niet symbool voor vroeger’ gaat dat toch daar over denk ik? Maar goed misschien vul ik dan inderdaad te veel in.

Ik bedoel ook niet dat ze per se een enorm trauma heeft waar ze dagelijks last van moet hebben, maar juist dat je best last kunt hebben van dingen van vroeger zonder dat het meteen een mega heftige ervaring was zoals een bijna dood ervaring. Dat heet toch een trauma, althans dat denk ik.

Hoe dan ook: als zij zegt dat ze dat heeft kunnen wij niet oordelen of dat echt is of niet en daar ging het me eigenlijk om. (Ik vind dat ik zelf eigenlijk ook al te ver ga door er nu zo over door te gaan maar goed misschien kan ik het beter laten staan zodat niet iedereen denkt dat ik beweer dat ze een mega trauma heeft.)

*Ik denk dat ik niet dezelfde/een veel lichtere invulling geef aan het woord trauma als sommigen hier.

3 likes

Nee en nee.
Maar als je ooit in een ontspoorde tram hebt gezeten stap je er niet graag meer in.
Misschien heeft ze ook iets soortgelijks meegemaakt.

1 like

Ik ben wel benieuwd naar jouw tramtrauma nu :see_no_evil:

Maar come on mascha heeft geen nasi- noch een tramtrauma. Iedereen hier weet ondertussen toch wel dat zij nogal van het overdrijven is (trauma’s, totaal kapotte dingen, al 100 jaar eerder fan zijn van iets, die bloedcupping, 1x per jaar en meer van die blabla)

27 likes

Ik snap je wel, maar van nasi zei ze ook dat dat haar deed denken aan arme tijden en daar maken we al jaren grappen over?

Dus ik neem dit tramverhaal ook met een korrel nasi.

75 likes

Haha. Kan gebeuren.

Ergens last van hebben of vervelende herinneringen zijn geen trauma.

21 likes

NOU HEB IK TREK IN NASI!
(Honger)

2 likes

Huh? maar ik snap dat dát heel heftig is om mee te maken. Als in traumatisch

Mascha refereert toch letterlijk naar tram=arm zijn toen ze jong was?

2 likes

Ik vind het wel typisch Mascha om zoiets aan te dikken en de term ‘trauma’ eraan te hangen, terwijl het misschien inderdaad gewoon vervelende herinneringen zijn.

2 likes

even los van trauma’s vind ik het ook gewoon best wel ernstig dat duurzame opties als goedkoop en daarom niet goed genoeg worden gezien. Het openbaar vervoer is echt prima geregeld in Nederland net als de fiets infrastructuur

30 likes

Straks zitten alleen nog maar echte rijken in de tram (kijkend naar de stijgende prijzen van het OV). Over een paar jaar wordt het nog stoer om met het OV te gaan… en gaan alle arme mensen met de fiets/auto. Hopelijk komt Mascha snel van dr angst af, anders kan ze daar niet bij horen.

7 likes

Omdat ze sinds 10 jaar in een echokamer leeft (volgers), amper in contact komt met mensen die een standaard leven leiden en genoeg geld heeft om zich niet bezig te houden met dat soort zorgen.

12 likes

Iets wat heftig is, is niet per se traumatisch he. Tegenwoordig vindt iedereen alles een trauma. Hond die overlijdt: traumatisch. Nee. Het is naar en verdrietig en het is logisch dat het impact heeft, maar het is geen trauma. Arm zijn hetzelfde. Je draagt het met je mee en het is niet makkelijk geweest en je vergeet dat niet maar dat maakt je niet getraumatiseerd. Zoiets is een life-event; Iets wat groot genoeg is om impact te hebben. Men kan tegenwoordig zo weinig hebben dat alles al een trauma genoemd wordt. Zegt niet ik, maar damian denys, die wat dit betreft absoluut meer expertise heeft dan ik, maar waar ik me volledig in kan vinden. Tegenwoordig hebben mensen al een ptss na een verder volkomen normaal verlopen bevalling, ik vind dat we hier met zn allen niet in door hoeven slaan hoor.

42 likes

Nou ik was er hier dus een van want ik dacht dus überhaupt dat je het woord trauma op die manier gebruikte. Ik heb zelfs wel eens gezegd “Nou daar heb ik echt een trauma aan.” terwijl ik dat dus niet heb en ik er echt een hekel aan heb als mensen andere dingen op die manier gebruiken. :flushed::disappointed:

Maar ik vind dat dus wel echt lastig want ik snap je punt maar wat als je dan iemand niet serieus neemt die wel serieus iets heeft? Persoonlijk neem ik dus liever 10 mensen serieus die dat niet ‘verdienen’ dan dat ik er eentje niet serieus neem die wel een serieus probleem heeft. Als leek kan ik daar toch niet echt goed over oordelen.
Dat bijv. artsen of hulpverleners onderscheid maken vanuit hun expertise, dat snap ik wel. Ook om iedereen die het nodig heeft genoeg aandacht te kunnen geven.

9 likes

Ik denk dat je ook iedereen serieus moet nemen, maar dat staat hier imo los van. We moeten allemaal onze eigen tegenslagen doormaken die we niet vergeten. Dat is leven, niet per se trauma.

Sommige plaatsen waar ik kom of dingen die ik doe roepen ook niet per se goede herinneringen op,maar dat mag gewoon.

En als je echt op het punt komt dat een getraumatiseerd persoon het met je over het trauma heeft, dan zie je het. Ook als je leek bent. Dat is geen terloopse instagramstory, dat is echt naar om te zien. De meeste praten er ook echt niet makkelijk over.

Ik denk niet dat het aan ons is om elk verhaal te checken op of het traumawaardig genoeg is, maar het makkelijke gebruik van de term ergert me wel. Dat is overigens niet persoonlijk.

7 likes

Nou, ik heb niet eens geld om mn OV op te laden om in de tram te gaan. En volgens mij is ze wel vaker in Amsterdam met de tram geweest als ze vanuit DH naar Amsterdam ging. Sorry, maar tramtrauma… Nee, zeg dan gewoon dat je het niet zo fijn vind om in de tram te zitten.
giphy

13 likes

Helder! Dankje :blush:

Ik hou van de tram, zit er iedere dag in. Ben echt blij dat dat ding bestaat, auto geeft mij alleen maar stress.

3 likes

Doet ze eens moeite voor Insta is het weer niet goed?!!?!

Geintje, vet lillek.

22 likes