heel eerlijk gezegd heb ik weleens een comment achtergelaten waarom ze geen spellchecker gebruikt
lol
Ik werk veel thuis en kan mān eigen taken inplannen⦠etc etc natuurlijk zijn er veel verantwoordelijkheden en verplichtingen etc etc. Sowieso , voor en
Dit is echt slecht geschreven, vind IK.
Goed dat je hoofdletters in overprikkeld neerzet. Anders hadden we de grap gemist.
Sorry, flauw van mij dan weer
Selma en boef verloofd!
Haha, lijkt wel alsof ze op heeft gezocht āākenmerken hspāā en daar precies het tegenovergestelde als tips geeft. Tsja, geldt voor iedereen dat als je niet tegen chaos kan je wat vaker moet opruimen. Dat als je niett tegen mensen kan, vooral er niett te vaak heen moet gaan etc.
En inderdaad, wat anderen zeggen, hip zijn omdat je zo graag een labeltje wilt (waarom in godsnaam). Een DSM-label krijgen is best wel heftig, en dit is zoān āik wil graag officieel anders zijnā-iets. (I know, HSP is geen officiele stoornis/diagnose/oid.)
@Koekoek of je bent hoog sensitief zonder dat je bijzonder of hip wil zijn, (en zonder schrale artikels er over te schrijven) dat kan ook nog
Maar is het ding niet dat HSP officieel niks is? Het is een bij elkaar geraapte hoeveelheid karakter eigenschappen die bij best veel mensen voorkomt en die totaal niet problematisch is als je maar gewoon accepteert dat je zo in elkaar zit. Eigenlijk hetzelfde als dat mijn collega zou zeggen dat ze AMS is (alles moet sociaal) of RM (rommel vermijdend).
Misschien is het makkelijker om gelijkgestemden te ontmoeten als het een naam heeft? Dat is het enige wat ik kan bedenken.
Net als Bronies bijv.
Denk het, al zit bij mij wel het verschil in de aandacht die het krijgt. Met het label is niets mis, maar daarbij is het aandacht besteden alsof het een daadwerkelijke ziekte is gaan horen en dat staat me zo tegen.
Edit: ik zou alle aandacht eigenlijk zelfs prima vinden als het label niet gebruikt zou worden. Gewoon in het kader van: tips voor een rustiger leven.
Maar het ding is juist dat het voor sommige mensen wel problematisch kan zijn, omdat je er niet altijd rekening mee kan houden. Ik kan me wel goed voorstellen dat het dan fijn als het een labeltje heeft, zodat je tips, info, lotgenoten, etc kan verkrijgen. Zoveel aandoeningen zijn in principe een verzameling karaktertrekken die niet problematisch hoeven te zijn, maar dat soms wel zijn.
Gezelligheidsprikkels.
Dat wordt het volgende natuurlijk; mensen die wel tegen āgezelligheidsprikkelsā kunnen maar niet tegen prikkels in andere zin. Dus een verjaardag dat gaat wel lukken, of een festival, maar werken/iets voor een ander doen is echt niet mogelijk.
Ze legt in de comments uit waarom ā¦
Toch wel fijn om te horen dat Aranka zegt dat ze als blogger een āluilekker-leventjeā had en er nu pas achter komt hoe het is om in loondienst te zijn. Terwijl zij als enige blogger dagelijks post.
Ooit hebben psychologen geconcludeerd dat het een ding is. Als je daar aan twijfelt zou je misschien zelf meer informatie er over kunnen opzoeken.
Ik vind alle opmerkingen hier best kwetsend omdat ik juist psychische problemen heb gekregen mede als gevolg van mijn hoog gevoeligheid. Dus fijn dat het wat jou betreft niet problematisch is, maar dat is het voor mij wƩl. En ik ben sowieso niet de enige bij wie het problematisch is geworden.
Zo oordelen over gevoelige zaken waar je niet veel van weet is gewoon echt niet nodig.
lol, hsp en bronies had ik niet snel samen verwacht⦠niets ten nadele van beide groepen verder
Voor mij is/was hooggevoeligheid een uiting van onverwerkt trauma. Het kan dus weldegelijk iets zeer belastends zijn, maar ik denk dat het zaak is om dan te gaan te werken aan je draagkracht. En niet te gaan verstoppen in een constante staat van ācoconnetjesā of āme-timeā of nee zeggen of liters wijn (). Op een gegeven moment merk je gewoon dat je hoeveelheid prikkels die je aankan minder wordt, naarmate je je meer gaat verstoppen en beschermen.
Misschien hoeven we onze eigen ervaringen niet te projecteren op hoe het voor anderen is of kan zijn. Er is geen pasklaar antwoord op hoe je met dingen moet of kan omgaan.
Ok. Ik zeg alleen wat ik denk en wat ik ervaren heb. Ik zeg nergens dat iemand het zo moet doen. Jij hebt jouw proces.
Ja en jouw ervaring klinkt compleet anders hoe ik het ervaar en wat het voor mij is. Sorry als ik daar dan een beetje star even in ben of je een beetje zo afkapte.
Omdat zoveel mensen het hier al niet begrijpen zou ik het jammer vinden als er nu ineens een beeld ontstaat met een duidelijke richtlijn oid wat dan ook weer niet opgaat voor veel mensen ofzo.