Beutyblogtopic XL #5

Vastgezet door Vloggloss

Vloggloss

8 minuten geleden

Wat betreft het Surinaamse roots verhaal - weet dat dit komt uit heel heel HEEL VEEL liefde voor de Surinaamse cultuur - Gregor is echt opgegroeid tussen Surinaamse vrienden en hun familie, waar iedereen (vrienden, ouders, tantes) altijd grapte of hij niet stiekem een Surinamer is van binnen door zijn gedrag en uiterlijke kenmerken. Voor de grap hebben we zo’n stupid DNA test gedaan ooit (wat op niks uit kwam) en ik ben ooit gaan googlen en kwam via zijn familienaam ergens op uit. Stamt hij er vanaf? Waarschijnlijk niet :woman_shrugging:t2: vond ik dit verhaal leuk om te vertellen? Ja. Niks aan dit verhaal is vanuit kwade intenties en sorry als iemand zich offended voelt. :heart:

Ik ook en ik heb dikke billen dus het moet haast wel zo zijn…:thinking:

2 likes

“Sorry als JIJ je beledigd voelt”

Insincere apology, hoe kan het ook anders

62 likes

WaT eEn GeKke mEiT iS hEt OoK

1 like

Ff mijn achternaam googlen hoor! Misschien ben ik ook wel iets.

9 likes

We kunnen beter de popcorn hier inruilen voor roti zodat wij ons verbonden kunnen voelen met Greg.

46 likes

Wel zonder rotiplaat he! Eckte tata roti

10 likes

Mijn achternaam staat hiertussen

1 like

Maar geeft massa ook enig bron materiaal van haar claim over die ‘licht getinte slaaf’? Ik vind dst nogal wat om te beweren. Historisch onderzoek naar tot slaaf gemaakte personen en hun nakomelingen zijn erg ingewikkeld. Natuurlijk kan je er echt voor gaan zitten en je stamboom uitzoeken maar iets zegt me dat onze mas er niet zo verl tijd ingestoken heeft. Daarnaast, we hebben zo ongelofelijk veel voorouders, je gaat toch niet je identiteit hangen aan 1 van de honderden?
Dan nog iets over de dna test, bepaalde markers in je dna kunnen wijzen op herkomst uit een bepaald gebied, maar dit is niet waterdicht. Bepaald Y-chromosoom dna komt in heel noord west Europa voor bijvoorbeeld, dat zegt dan dus niet zo heel veel. Die dna websites geven vaak te specifieke resultaten omdat klanten dat leuk vinden om te zien maar eigelijk zijn ze dus niet echt wetenschappelijk bezig. Het kan zijn de gregor er eentje gedaan heeft die geen specifieke claims wil maken maar alleen een algemeen gebied aangeeft.
Gregor had natuurlijk gehoopt op dat hij unieker zou zijn.

7 likes

Mijn achternaam staat ertussen. Op een plantage die bijna exact(op 1 letter verschil) mijn voornaam is.

2 likes

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie zo snel gregors achternaam er niet tussen staan. Misschien zit die lijn aan z’n moeders kant?

2 likes

Ik vind dat Mascha wel vaker onzin uitkraamt, maar dit gaat toch eigenlijk gewoon veel te ver. Hoe ze ook reageert in de comments. Ben echt allergisch voor de opmerking: ‘waar maken jullie je druk om?’

17 likes

Hier was ik ook even bang voor. Maar je kunt zien wie de eigenaren waren en daar staat mijn naam weer niet tussen. Dus hoe komen ze dan aan die random achternamen? Ik vind het wel sneu dat er dus mensen mijn achternaam gekregen hebben, hij is verschrikkelijk.

Ja het zijn dus namen die gegeven zijn aan vrijgemaakte slaven.

Je ziet het inderdaad wel vaker, Surinaamse mensen met zo’n idioot witte achternaam. Zoals bijvoorbeeld Ronnie Flex, die Plasschaert van zn achternaam heet. Misschien heb ik het verkeerd maar dat is toch een voorbeeld hiervan?

1 like

Ik snap ook niet zo goed hoe Mascha beweert dit uitgezocht te hebben door een naam te hebben gegoogled (?).

Stamboom

Laten we er even vanuit gaan dat de voorouder waar ze het over heeft in 1850 is geboren, en dat een generatie gemiddeld 25-30 jaar is. Mensen kregen vroeger op jongere leeftijd kinderen dus waarschijnlijk is dit lager en het aantal generaties hoger, maar goed. Voor het gemak ronden we naar beneden af, dat komt neer op 6 generaties. Dat is dus 2^6 = 64 familielijnen. Voor de meer visueel ingestelde mensen: de buitenste cirkel in dit plaatje illustreert de 6e generaties voorouders van een persoon.

Dus tenzij de familielijn steeds alleen via de mannelijke voorouder loopt en je dus via je achternaam kan zoeken (kleine kans), of je exact weet waar je moet zoeken en om welke voorouders het gaat, zou dit betekenen dat je 64 familelijnen moet onderzoeken. Alleen al uitzoeken welke meisjesnaam al jouw vrouwelijke voorouders droegen is moeilijk, en uitzoeken of je dan ook nog de juiste persoon voor je hebt nog veel meer.

Dat is al lastig voor iemand die in Nederland zoekt via officiele familie-archieven, laat staan voor de Surinaamse archieven waar de gegevens van tot slaaf gemaakten weinig tot niet werden bijgehouden.

I call bullshit.
image

14 likes

Je kunt best ver komen via internet (al zijn de laatste jaren meerdere archieven ontoegankelijk geworden via internet). Maar dan moet je ook de originele akten erbij zoeken om meer zekerheid te krijgen. Dat kost allemaal erg veel tijd en daar moet je wat handigheid in ontwikkelen. Een fout is snel gemaakt. En inderdaad, zodra je op buitenlandse voorouders stuit, wordt het allemaal iets lastiger. Dat ze spreekt over ‘een lijntje’ maakt het extra dubieus. Klinkt alsof ze ‘een’ aansluiting heeft gevonden op een online gepubliceerde stamboom, maar die dingen barsten vaak ook van de foute info.

Edit: je kunt een eerste verkenning maken via wiewaswie.nl

Ik denk dat ze zoiets deed als wat @Jauregui heeft gedaan.

1 like

Dus mas en krek zijn ziek in Ibiza.
Super kut voor ze natuurlijk, maar…

Wie eet er nu takis kaas hete peper als je loopt te kotsen? Vriend! Je maag!

Ik heb dit wel eens gedaan met mijn zusje, en het verbaasde ons hoever we konden komen met mijn moeders achternaam. Het zal er wel aan liggen dat men in mijn familie up redelijk late leeftijd kinderen krijgt en mijn moeder uit een redelijk welgestelde familie komt veel fotos en documentatie, maar binnen een halfuur zaten we halverwege de 19e eeuw.

Ik kan ook tot heel ver terugkomen, maar dat komt doordat mijn voorouders allemaal uit een bepaald dorpje kwamen en iedereen dezelfde achternamen heeft/had. Daardoor had ook iedereen bijnamen en met die bijnamen kom je ver. En kom je dus ook te weten dat veel mensen trouwden met hun neef/nicht/familie. Maar dat komt dus echt alleen doordat het aan die kant van de familie tm mijn vaders generatie ook echt alleen in dat dorpje is gebleven. Bij mijn moeder kom ik meteen nergens meer