Uh trauma is in de DSM wel degelijk gedefinieerd: als een levensbedreigende of potentieel levensbedreigende situatie. Ik vind het echt heel erg stom dat tegenwoordig alles maat een trauma is. Nee. Een leven kent ook ‘gewone’ tegenslagen of moeilijker situaties.
Hmm zit wel meer nuance in, want pesten kan bijv. ook uitlopen tot PTSS. Voor die diagnose heb je wel een trauma nodig, dus trauma wordt wel in een genuanceerde referentiekader geplaatst
I know, maar om alles maar meteen trauma te noemen vind ik ver gaan. Zoals het moeten wonen in een appartement zonder tuin.
Ja daar ben ik het ook mee eens hoor!
Is ook zo, mijn punt is dat er wel degelijk een kader bestaat betreffende trauma en dat het niet (alleen) is hoe een persoon het ervaart maar wel degelijk ook wat er daadwerkelijk is gebeurd en dreiging die daarmee gepaard ging. En daarin was ik misschien te weinig genuanceerd om mijn punt over te brengen. Ik doel op trauma versus (negatief) life eventueel maar ik geloof dat jullie dat ook begrijpen.
jIjJ bEnt de EniGe die HierR nU doEt alsOf Er GezeGdD wOrdt daT alLeeN oUdereN er aAn OverLijdeN!
Wat wil je hiermee zeggen Mas? Achterlijk dit
Huh heel veel jongeren schijnen toch te denken dat ze het virus niet kunnen krijgen of er niet aan kunnen sterven?
Dus in dat opzicht alleen maar goed dat ze deze ‘wake up call’ deelt
Wat is er mis mee dat Mascha en Cynthia de adviezen van het RIVM zo herhalen en neerzetten? Het is toch juist fijn dat zij hun platform gebruiken om mensen te bereiken die het RIVM niet kan bereiken?
Exactly
Misschien gewoon iets menselijks, het halve corona-topic bestaat hier ook uit
Ik zag gisteravond in dit was het nieuws letterlijk een fragment van een jongen die letterlijk zei ‘ik ben jong dat overkomt mij niet’. Ik vind het niet nodig om daarom iedere jongere als oen te zien, maar het komt dus wel voor. En als iedereen echt de ernst had ingezien waren er vorige week niet zoveel mensen naar het strand gegaan.
Ik vind het vooral nogal raar om over het artikel van iemand die is gestorven, wat gewoon mega naar is… een belerende kreet mEt LeKkEr gEkKe hOoFdLetTeRs te zetten.
Ik vind het best wel respectloos om iemands dood te gebruiken om anderen angst aan te jagen. Ik hoop ook niet dat jongeren thuisblijven omdat ze bang zijn zelf dood te gaan, maar om dezelfde redenen als waarom iedereen nu binnen blijft.
Wat een niets toevoegende kritiek, echt zeuren om te zeuren vind ik dit. Ja, we weten inmiddels dat wat veel influencers doen een beetje ‘leeg’ werk is ofzo, maar dat is nou eenmaal hun werk? Sarah gaat hun rekeningen toch niet betalen, of wel? Ze doen wat ze altijd al doen, ik zie niet in waarom het nu erger is dan normaal. Echt loze kritiek waar niemand iets mee kan. En waarom is ze boos op de influencers? En niet op de bedrijven die die shit toezenden of hun sponsordeals niet tijdelijk staken? Wie heeft er nou echt iets aan deze post?
Het is ook alleen omdat er nu iets ‘bij ons’ aan de hand is, want er gaan dagelijks heel veel mensen dood aan hele erge dingen.
Bedankt Twan!!
Wel een klein verschil tussen het coronatopic waar (voornamelijk) enkel mensen van het forum kijken, of een van de grootste vloggers van NL die haar social media er even voor gebruikt om angst te zaaien.
Cynthia is weer ‘subtiel’ aan t schooien om een samenwerking zodat ze haar kantoor kan opknappen. Compleet met haar Pinterest moodboard en het kleurenpalet dat ze wil gebruiken.
beter kan ze een artikel schrijven over het feit dat ze 60k volgers op yt heeft en maar 6k views als ze een video upload.
Dit gaat over PTSS, een stoornis die je kunt krijgen nadat je iets heftigs hebt meegemaakt.
Het meemaken van een schokkende gebeurtenis leidt niet altijd tot de stoornis PTSS. Andersom moet je voor PTSS idd wel iets schokkends hebben meegemaakt. Onder A-criterium staat beschreven wat voor gebeurtenissen daar dan onder vallen en dat zijn idd de levendbedreigende, natuurgeweld of seksueelmisbruik situaties.
Als je een nare gebeurtenis meemaakt is dat pas een trauma wanneer je er last van krijgt in de zin van dat het zich ongewild aan je opdringt, je er nachtmerries/herbelevingen van hebt en vooral of het terugdenken eraan (nu nog) angst veroorzaakt.
Als masha vedrietig wordt van haar armoedige jeugd, even daargelaten of het aanstelleritis is of niet, is dat 'gewoon’verdriet om een ‘nare’ gebeurtenis/ situatie. Maar zeker geen trauma.
Dat heet de wet van de aantrekkingskracht