Beutyblogtopic XL #7

Ik zeg dus niet dat ze zich gewoon aanstelt op basis van haar trauma. Ik zeg dat ze zich aanstelt op basis van wat ze laat zien. Bedenk een ding: ze laat dit soort dingen doelbewust zien. Ze had het ook kunnen wegknippen als ze zo enorm getraumatiseerd is.

De boodschap die ze steeds geeft is: toen ik jong was hadden we het heel zwaar. Daarbij noemt ze voorbeelden waarvan ik echt denk dat we ze niet in het hoekje van zwaar moeten plaatsen. Het zijn doodnormale dingen.
Vervolgens komt er altijd een ‘nu heb ik het goed’ stuk in. Let’s face it: de halve bevolking leeft zo en zij zullen nooit in hun leven een nieuwbouwwoning in Amsterdam gaan bewonen of de welvaartssprong van Mascha maken. Je kan je trauma op een begeven moment ook uitmelken. Er zal vast meer gebeurd zijn, maar ik denk: wees dan of dat voorbeeldfiguur dat je probeert te zijn (en wees dan ook eerlijk) óf stop die overmatige emotie rondom supernormale dingen niet steeds in video’s.

Ik raak er vooral gepikeerd van omdat er zoveel kinderen zijn die in nijpende armoede opgroeien en hun grootste zorg is echt niet dat ze nasi eten, met ov reizen en in een appartement wonen. Je kan die kids een pietsie beetje helpen door armoede uit de taboesfeer te halen. Niet door van doodnormale dingen te suggereren dat ze zo erg zijn/zelfs als je 15 jaar verder bent nog het huilen waard zijn.

63 likes

@Shaaar ben het zeker mee eens dat ze het er uit had kunnen knippen, en ik vind ook net als jullie dat ze dat ook gewoon had moeten doen!

Ik wilde het wordt trauma ook niet gebruiken en was aan het zoeken naar een alternatief maar kon er even niet op komen

2 likes

@Motherofdragons
Ze deelde met haar moeder een éénkamerappartement. Natuurlijk kan het altijd erger en had ze tenminste een huis, etc. maar ik denk dat het (zeker vanaf een bepaalde leeftijd) best heftig is om met je moeder in één kamer te wonen. Het is best sneu als je als kind geen enkele plek hebt om jezelf terug te trekken.
Ik denk ook dat er best veel Nederlandse kinderen in een appartement opgroeien (sinds wanneer heet dat eigenlijk niet meer gewoon ‘flat’?) maar dat er niet zo veel Nederlandse kinderen zijn die met een ouder een éénkamerappartement delen (maar correct me if I’m wrong.)

Bron: haar draw my life.

7 likes

Maar dat is niet wat ze hier vertelt. Het gaat me dus niet om wat ze wel en niet heeft meegemaakt (ik kijk Mascha alleen uit extreme verveling, dus ken niet elk element). Het gaat me om de boodschap zoals ze die vaak brengt.

Het is alsof ik, omdat ik in armoede ben opgegroeid, een video opneem vanuit mijn nieuwe luxe keuken over hoe ik vroeger wel eens een broodje gebakken ei als avondeten moest eten en dat me zo raakt. Los van of ik dan wel of niet echt arm was, geeft het gewoon echt een vertekend beeld.

13 likes

Vind het wel dubbel van Mascha’s verdriet. Enerzijds denk ik: zij heeft dat blijkbaar zo ervaren, en het roept nog steeds oncontroleerbare emoties op. Ze begrijpt zelf ook niet waarom ze het zo erg vindt en er zo verdrietig van wordt. Ik kan me ook wel voorstellen dat als je jong bent, sommige problemen echt veel groter lijken dan dat ze daadwerkelijk zijn. En niet te vergeten de zwangerschapshormonen.

Anderzijds denk ik: inmiddels moet je kunnem relativeren. Op een gegeven moment is het wel klaar. Get help or get over it. Steeds verdrietig worden van je vroegere ‘armoe’ is niet iets waarbij ik direct denk: ga eens praten met een goede psych, maar misschien is het wel prettig voor haar om dat te doen. Gewoon om haarzelf beter te leren begrijpen ofzo. Haar verdriet is volgens mij namelijk wel echt, vind ik toch sneu.

30 likes

Ah ja dat begrijp ik wel. Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Ik denk ook dat ze niet bepaald een steun is voor kinderen die in haar vroegere positie zitten. (Dat hoeft natuurlijk ook niet maar ik kan me best voorstellen dat haar woorden nu meer kwaad doen dan goed en dat is wel vervelend.)

2 likes

Ik hoop wel dat de zin “jouw gevoel mag er ook zijn” snel uitsterft.

40 likes

Nou inderdaad zeg. Sommige situaties zijn gewoon minder erg dan andere en dat is gewoon hoe het is. Soms mag ook best iets even perspectief geplaatst worden.

7 likes

Precies bring back “Hous op met dat gejank”

17 likes

Ooooh dit is wel goed kut hoor als je nu cynthia bent

7 likes

Nerd is the new black.

2 likes

Zoals m’n moeder zou zeggen “ga zo door en ik geef je een reden om te janken”.

26 likes

Ik kijk nu de video van Mascha over haar dagboek en ik vind juist dat stukje over adverteren zo tenenkrommend: ‘Hoezo had ik het over adverteren?! Bestond dat toen al?’

Ja meid in tijdschriften en op tv, dus dat je op een site kan adverteren was geen heel ingenieus idee

Edit; ik probeer Mascha trouwens af en toe weer een kans te geven maar ik denk dat ik gewoon een beetje te nuchter voor haar ben. Ze vergroot alles heel erg uit vind ik altijd. Alles in overtreffende trap

16 likes

Dat nerdy nu nog steeds trending is

Uh trauma is in de DSM wel degelijk gedefinieerd: als een levensbedreigende of potentieel levensbedreigende situatie. Ik vind het echt heel erg stom dat tegenwoordig alles maat een trauma is. Nee. Een leven kent ook ‘gewone’ tegenslagen of moeilijker situaties.

18 likes

Hmm zit wel meer nuance in, want pesten kan bijv. ook uitlopen tot PTSS. Voor die diagnose heb je wel een trauma nodig, dus trauma wordt wel in een genuanceerde referentiekader geplaatst

7 likes

I know, maar om alles maar meteen trauma te noemen vind ik ver gaan. Zoals het moeten wonen in een appartement zonder tuin.

4 likes

Ja daar ben ik het ook mee eens hoor!

1 like

Is ook zo, mijn punt is dat er wel degelijk een kader bestaat betreffende trauma en dat het niet (alleen) is hoe een persoon het ervaart maar wel degelijk ook wat er daadwerkelijk is gebeurd en dreiging die daarmee gepaard ging. En daarin was ik misschien te weinig genuanceerd om mijn punt over te brengen. Ik doel op trauma versus (negatief) life eventueel maar ik geloof dat jullie dat ook begrijpen.

4 likes

jIjJ bEnt de EniGe die HierR nU doEt alsOf Er GezeGdD wOrdt daT alLeeN oUdereN er aAn OverLijdeN!

Wat wil je hiermee zeggen Mas? Achterlijk dit

11 likes