Beutyblogtopic XL #7

Huh heel veel jongeren schijnen toch te denken dat ze het virus niet kunnen krijgen of er niet aan kunnen sterven?

Dus in dat opzicht alleen maar goed dat ze deze ‘wake up call’ deelt

18 likes

Wat is er mis mee dat Mascha en Cynthia de adviezen van het RIVM zo herhalen en neerzetten? Het is toch juist fijn dat zij hun platform gebruiken om mensen te bereiken die het RIVM niet kan bereiken?

10 likes

Exactly

Ik vraag me af of heel veel jongeren dat denken? Naar mijn idee denken heel veel jongeren dat als ze ziek worden, ze daar wel fatsoenlijk doorheen komen. Ik heb nog geen jongeren gesproken die denkt het virus niet te kunnen krijgen. Ik denk ook dat dat ook gezond is. Niet goed in de zin van dat het een reden geeft om de maatregelen te negeren, maar wel goed in de zin dat ik het normaal vind om een beetje vertrouwen in je lijf te hebben en niet meteen te denken dat je eraan gaat. Vooral als de kans dat het voor jou negatief uit pakt ook kleiner lijkt te zijn.

Het is ook een beetje hip generatiebashen, want ik zie zelf echt niet fors meer jongeren op straat. Ik zie ze eigenlijk in dezelfde verhouding als jonge kinderen (zonder ouderlijk toezicht), twintigers, ouderen en woon in een wijk waarvan je zou verwachten dat niemand zich eraan houdt. Wordt ook een beetje aan voorbij gegaan dat de meeste jongeren gewoon toestemming nodig hebben van ouders om de deur uit te gaan.

9 likes

Misschien gewoon iets menselijks, het halve corona-topic bestaat hier ook uit :stuck_out_tongue:

1 like

Ik zag gisteravond in dit was het nieuws letterlijk een fragment van een jongen die letterlijk zei ‘ik ben jong dat overkomt mij niet’. Ik vind het niet nodig om daarom iedere jongere als oen te zien, maar het komt dus wel voor. En als iedereen echt de ernst had ingezien waren er vorige week niet zoveel mensen naar het strand gegaan.

Ik vind het vooral nogal raar om over het artikel van iemand die is gestorven, wat gewoon mega naar is… een belerende kreet mEt LeKkEr gEkKe hOoFdLetTeRs te zetten.

3 likes

Tuurlijk komt het voor. Net als dat er ouderen zijn die gewoon naar buiten gaan omdat ze wo2 toch ook overleefd hebben en gezinnen naar buiten gaan alsof het zomervakantie is. Vind het echt een beetje sneu om de uitzonderingen als leeftijdsding neer te zetten.

2 likes

Ik vind het best wel respectloos om iemands dood te gebruiken om anderen angst aan te jagen. Ik hoop ook niet dat jongeren thuisblijven omdat ze bang zijn zelf dood te gaan, maar om dezelfde redenen als waarom iedereen nu binnen blijft.

22 likes

Wat een niets toevoegende kritiek, echt zeuren om te zeuren vind ik dit. Ja, we weten inmiddels dat wat veel influencers doen een beetje ‘leeg’ werk is ofzo, maar dat is nou eenmaal hun werk? Sarah gaat hun rekeningen toch niet betalen, of wel? Ze doen wat ze altijd al doen, ik zie niet in waarom het nu erger is dan normaal. Echt loze kritiek waar niemand iets mee kan. En waarom is ze boos op de influencers? En niet op de bedrijven die die shit toezenden of hun sponsordeals niet tijdelijk staken? Wie heeft er nou echt iets aan deze post?

18 likes

Het is ook alleen omdat er nu iets ‘bij ons’ aan de hand is, want er gaan dagelijks heel veel mensen dood aan hele erge dingen.

3 likes

Bedankt Twan!!

4 likes

Wel een klein verschil tussen het coronatopic waar (voornamelijk) enkel mensen van het forum kijken, of een van de grootste vloggers van NL die haar social media er even voor gebruikt om angst te zaaien.

1 like

Cynthia is weer ‘subtiel’ aan t schooien om een samenwerking zodat ze haar kantoor kan opknappen. Compleet met haar Pinterest moodboard en het kleurenpalet dat ze wil gebruiken.

10 likes

:roll_eyes: beter kan ze een artikel schrijven over het feit dat ze 60k volgers op yt heeft en maar 6k views als ze een video upload.

16 likes

Dit gaat over PTSS, een stoornis die je kunt krijgen nadat je iets heftigs hebt meegemaakt.
Het meemaken van een schokkende gebeurtenis leidt niet altijd tot de stoornis PTSS. Andersom moet je voor PTSS idd wel iets schokkends hebben meegemaakt. Onder A-criterium staat beschreven wat voor gebeurtenissen daar dan onder vallen en dat zijn idd de levendbedreigende, natuurgeweld of seksueelmisbruik situaties.
Als je een nare gebeurtenis meemaakt is dat pas een trauma wanneer je er last van krijgt in de zin van dat het zich ongewild aan je opdringt, je er nachtmerries/herbelevingen van hebt en vooral of het terugdenken eraan (nu nog) angst veroorzaakt.

Als masha vedrietig wordt van haar armoedige jeugd, even daargelaten of het aanstelleritis is of niet, is dat 'gewoon’verdriet om een ‘nare’ gebeurtenis/ situatie. Maar zeker geen trauma.

4 likes

Dat heet de wet van de aantrekkingskracht :rofl::rofl::rofl:

1 like

Het is meer dat het pas een posttraumatische stressstoornis is wanneer je er nachtmerries, herbelevingen etc. aan hebt. Niet elk trauma leidt tot PTSS, en niet elke tegenslag is een trauma. Wat Mascha heeft meegemaakt heeft misschien invloed gehad op haar vroege ontwikkeling en kan daardoor voor bepaalde schema’s hebben gezorgd, waardoor ze er misschien nog steeds effecten van ziet op haar huidige leven/referentiekader (Ik ben een psycholoog, kan het ook fout hebben daar niet van, maar om aan te geven dat mijn bronnen betrouwbaar zijn haha)

3 likes

Ik ben ook psycholoog haha. Strekking van mn verhaal was meer dat om iets een trauma te noemen, je er wel in bepaalde mate ‘last’ van moet ondervinden. Als er bijv iemand uit je omgeving overlijdt maar je hebt daar geen last van, is dat geen trauma. Als je er veel verdriet van hebt, hoeft het nog steeds geen trauma te zijn. Als je alle kenmerken van die link vertoont heb je ptss. Maar daarvoor moet je wel een trauma zoals onder a-criterium hebben meegemaakt

4 likes

Ik heb echt vaak Dr. Phill gezien dus ik ben wel deskundige te noemen.

108 likes

Ah zo, ja klopt dan inderdaad! want zonder enige mate van last is het ook geen trauma te noemen natuurlijk. Helemaal vergeten dat we eigenlijk wel rekening moeten houden met de Goldwater rule en dus ook geen uitspraken mogen doen over Mascha haha

2 likes