echt? hoezo is dit geen landelijk nieuws geworden 
Echt bizar. Ik ben twee jaar geleden afgestudeerd (pedagogische wetenschappen) en het werkveld zag er aan het begin van mijn studie echt compleet anders uit dan toen ik afstudeerde. Mijn afstudeeronderzoeken gingen over ontwikkelingen die nog niet speelden toen ik begon. Hoe kan je zoiets beweren? Zelfs de DSM is veranderdš
Mascha is echt die ene medestudent die er geen bal van snapt en toch het diploma krijgt. Zat in 2017 in college met een meisje dat niet wist wat er met āde transitie van de jeugdzorgā bedoeld werd.
Ik hoop stiekem dat Mascha ooit het werkveld weer in wilt en verrast wordt doordat ze zich niet eens bij de skj kan registreren door haar verouderde diploma en gebrek aan bijscholing
Offtopic, maar dat laatste heb ik helaas ookā¦
Samenvatting
Ik kwam na mijn afstuderen (Pedagogiek) nooit ergens tussen qua werk vinden (voor ālagereā functies noemden ze me over gekwalificeerd, voor functies op mijn eigen āniveauā had ik te weinig ervaring, blabla altijd wel iets). Heb nog een poosje als vrijwilliger gewerkt bij, toen nog, BJZ, maar leverde uiteindelijk ook niets op. Heb toen nog gesprekken gehad op verschillende scholen, wat ik het beste zou kunnen doen aan bijscholing, extra opleiding, whatever, maar eigenlijk zeiden die ook min of meer gewoon ja sorry je bent helaas de generatie die in een zwart gat valt (even kort door de bocht uiteraard).
Samenvatting
Heb ik ook. Ik weet niet wat voor werk iik nu moet doen.
Wow. Wat erg?! Maar ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe dat werkt. Is dat omdat jij je diploma in een tijd hebt gekregen waarin alles extreem snel veranderde, waardoor je diploma eigenlijk al supersnel verouderd/niet meer relevant was? Je zou denken dat je dan prima alsnog ergens aan de bak komt, ook gezien de arbeidsmarkt die vandaag de dag nog steeds aardig krap is. Echt heel rot zegā¦
Moeten mensen die al jaren dat werk doen dan eens in de zoveel tijd een cursus doen.
Bijscholing komt voor in veel beroepen! Ik kom voor mijn werk bv. vaak in contact met mensen uit de zorgsector en sommigen moeten elk jaar verplicht een paar uur bepaalde opleidingen volgen.
Ik zit ook precies in hetzelfde schuitje.
Nog steeds offtopic
Niet per se, denk dat het er misschien meer ook aan lag dat Pedagogiek destijds vrij nieuw was. Veel vacatures voor functies die echt betrekking hadden op het (jonge) kind gaven bijvoorbeeld nog steeds de voorkeur aan SPH of MWD, Pedagogiek werd in veel gevallen niet eens genoemd. Van mijn afstudeerjaar werkt er nu maar een handvol in de sociale sector en dat zijn veelal degene die voor hun HBO ook al een MBO opleiding gevolgd hadden en via die route dus ook al werkervaring op hadden gedaan of gemakkelijker binnen kwamen. Voor de SKJ registratie mocht (en mag) je diploma niet ouder dan vijf jaar zijn (en dat is in mijn geval dus wel zo). plus zoals @Rockabye ook al zegt zitten er ook daarna weer eisen aan voor herregistratie. Als je er niet tussen komt, wordt het je dus wel heel moeilijk gemaakt om ergens nog voet tussen de deur te krijgen. Een plek op de arbeidsmarkt vinden an sich is niet moeilijk en ik heb nu een prima baan, maar het heeft niets te maken met de opleiding die ik volgde en is ook zeker niet het werkveld waar ik graag in had willen werken helaas.
Jeetje mina, het is jullie ook wel echt moeilijk gemaakt ja⦠Fijn dat je alsnog een prima baan hebt gevonden uiteindelijk, maar kan me inderdaad voorstellen dat je liever iets in je eigen vakgebied had willen doen.
Same. Om die reden ga ik nu een post-HBO doen. Met de vraag of me dat iets op gaat leveren
Ik heb echt hetzelfde, pedagogische wetenschappen, afgestudeerd in tijd van crisis. Alle tijdelijke contracten eruit, dus genoeg aanbod van mensen met ervaring. Kwam nooit ergens tussen, zelfs een sollicitatiegesprek niet.
Echt lastig en rot
Samenvatting
Wat naar om te horen, wist niet dat de impact voor de groep die in crisistijd afstudeerde nog steeds zo groot was. Studeerde in die tijd. Koos mede daarom de makkelijke route in de pedagogiek en onderwijskunde ipv orthopedagogiek. Heb daar nu een prima baan in, maar spijt als haren op mijn hoofd. Ga hoogstwaarschijnlijk dit jaar beginnen aan de postmaster.
@Soy.peor jeugd en gezinsprofessionals zijn tuchtrechtelijk aansprakelijk en je moet je registreren als professional. Dat kan alleen met bijscholing, intervisie, de juiste opleiding en de juiste vakken. Als je dus een groot gat hebt, of deroutes hebt genomen in je studie kom je (in mijn eigen geval terecht) niet aan de bak. De opleiding om dat de fiksen (als je al de juiste vooropleiding hebt) kost 5000 euro voor 45ect, maar je kan daar als je in de eerste jaren van je carriĆØre denkt: oei ik wil toch die kant op, niet te lang mee wachten omdat je dan al helemaal niet meer terug kan. Tegelijkertijd is er een tekort aan juist geschoolden.
jongens even tussendoor. Maar ik vraag me dus oprecht af wat Gregor de hele dag doet? zegmaar van opstaan tot slapen. Vlogs editen en dan� Op een gegeven moment is gamen/ sneakers verzamelen toch ook niet meer leuk.
SPH = HBO en SPW = MBO. Heten nu allebei anders.
Nog steeds offtopic
Nee, ik heb een HBO opleiding gedaan. Wel getwijfeld over het volgen van een master, maar los van het feit dat ik denk dat het niet zo bij me gepast had, wilde ik ook niet het risico lopen om straks nog weer verder over gekwalificeerd te rakenā¦
@WBJNE Ja, helaas heel herkenbaar. Als je al op gesprek mocht komen, dan was er sowieso altijd wel iemand met meer ervaring. Heb zelfs nog geopperd om stage(s) te lopen, maar dit mag helaas niet als je niet meer aangesloten bent bij een Hogeschool.
@Shaaar Ja het is natuurlijk een beetje dubbelop doordat het en die crisistijd was en je kort daarop ook de SKJ registratie kreeg. Het sterkt persoonlijk wel dat er zoān grote groep is die tegen dezelfde problemen aanloopt of is gelopen, omdat daarmee zeker is dat het in ieder geval niet aan mij lag/ligt. Persoonlijk ben ik nog steeds overtuigd van mijn kwaliteiten als hulpverlener en ik denk oprecht dat het gewoon een hele goede match zou zijn. Maar als je nergens tussenkomt dan houdt het gewoon een keer op helaas.
Ik had toen ook geĆÆnventariseerd of ik anders (verkort) een MWD opleiding kon volgen. Maar hoewel ik wel vrijstelling kon krijgen voor een hoop vakken, werd dit gewoon een heel duur grapje. Ik had dan ā¬7000 instellingsgeld moeten betalen (wat gek genoeg niet had gehoeven als mijn eerste studie geen sociale studie was geweest, dit was om meer mensen in het sociale werkveld te krijgen), bovenop het collegegeld. Als ik daarmee baangarantie had gehad, dan was het wellicht nog het overwegen waard geweest, maar die garantie was er niet. En nu ben ik inmiddels zoveel jaren verder, dat ik gewoon ook niet echt weet waar ik nog zou moeten beginnen om wel weer kans(en) te maken.
Samenvatting
Vind het echt heel bizar dat er zoān grote groep niet tussen komt, vooral omdat er (zeker in de randstad) echt veel vacatures zijn nu. Ik sprak laatst iemand van de Raad die aangaf dat je zonder registraties en werkervaring alsnog kans maakte bij sommige afdelingen, omdat ze de beste kozen en er nou eenmaal niet veel voorbij kwam. Vond dat echt absurd vanwege de zwaarte en ernst van de zaken die je dan behandelt.
Het is nu in veel gevallen social work
Hij is makelaar he!!
Ik denk nu een master te gaan volgen in een andere studierichting, iets waarmee ik ook in de commerciele sector zou kunnen werken. (HR of Communicatie)
Maar dan zie je dat er weer een crisis komt als ik dat heb afgerond.