Ja, dat snap ik wel.
Ik ben uiteindelijk ook met het vrijwilligerswerk gestopt, om een opleiding te kunnen volgen, waardoor ik weer meer zou verdienen. En toen ik klein was dacht ik dat ik als student graag vrijwilligerswerk in het buitenland wilde gaan doen, wat ik uiteindelijk nooit heb gedaan, omdat ik die tijd moest (wilde) gebruiken om geld te verdienen, zodat ik ook eens iets leuks kon kopen of op vakantie gaan. (en omdat ik ook steeds meer vragenbegon te stellen bij West-Europese vrijwilligers in het buitenland).
En ik ben het er absoluut mee eens dat er heel veel uitbuiting gebeurt door onbetaalde stages.
Maar dit is voor mij nog iets anders: er is een heel circuit van bijlessen, waar rijke ouders hun niet-naar-hun-wensen-presterende bloedjes voor belachelijk veel geld laten bijscholen, om ze toch maar in één of andere gewenste studierichting te kunnen krijgen (ik hoor zelfs bedragen tot 75⏠per uur bijlesâŠ). Met een positieve geldmindset zou ik daar natuurlijk gewoon op in kunnen gaan, want er is toch niets mis met ouders die het beste willen voor hun kind en daar veel geld voor willen betalen? Maar wij hielpen leerlingen met huiswerkbegeleiding waar de doorsnee middenklasseouder geen probleem mee heeft, en daarom waren we ânaĂŻefâ en âte veel Moeder Theresaâ. Dat zeiden studenten die nota bene zelf leerkracht wilden worden. Dat vind ik dan weer cynisch, want volgens mij verrichten goede leerkrachten heel veel onbetaalde arbeid (vrijwilligerswerk dus eigenlijk) buiten hun uren om in hun leerlingen te investeren.