Beutyblogtopic XL #7

Nog een laatste toevoeging over ‘geldmindset’. Soms vind ik dat ook gewoon heel droevig. Ik heb een tijdje in een vrijwilligersproject gezeten om kansarme kinderen gratis bijles en huiswerkbegeleiding te geven. Daar zaten ook heel wat studenten bij die dit deden als deel van hun lerarenopleiding. Een aantal van die studenten toen zeiden: ‘pff, als ik dit privé zou doen, zou ik daar 50€ per uur voor kunnen vragen’.
Dat is ongetwijfeld een positieve geldmindset, maar maatschappelijk toch wel een erg jammere ontwikkeling. En dat is iets dat ik wel vaker zie terugkomen bij mensen die doen alsof geld verdienen heel makkelijk is, dit soort ‘ieder-voor-zich- mentaliteit’. Maar heel veel waardevolle arbeid zit in vrijwilligerswerk, en komt van mensen die niet bij alles afvragen ‘hoeveel kan ik er voor krijgen?’ en ‘wat ben ik waard?’.

Of misschien begrijp ik het concept geldmindset nog niet helemaal… dat kan ook:)

31 likes

Ook hier het noorden zijn wachtlijsten helaas! Vooral als je een populaire dag hebt (maandag, dinsdag, donderdag)

Eerlijk gezegd hebben die gedachte mij soms ook wel beziggehouden, alleen zou ik die niet uitspreken (of een blogpost over schrijven) omdat je als student soms ook wordt uitgeknepen door de overheid en stagebedrijven. En tuurlijk heb je het beter dan die mensen, maar dan blijft het alsnog soms een frustratie. Dit had ik wel toen ik vrijwillig taallessen gaf aan asielzoekers/statushouders en met name als ze weer te laat kwamen of zich niet aan afspraken hielden. Dan ik wel soms zoiets van "als ik ergens mijn dienst betaald had aangeboden had ik en geld en was men waarschijnlijk wel komen opdagen’. :stuck_out_tongue:

en godver wat schrijf ik vandaag slecht.

2 likes

Ja, dat snap ik wel.

Ik ben uiteindelijk ook met het vrijwilligerswerk gestopt, om een opleiding te kunnen volgen, waardoor ik weer meer zou verdienen. En toen ik klein was dacht ik dat ik als student graag vrijwilligerswerk in het buitenland wilde gaan doen, wat ik uiteindelijk nooit heb gedaan, omdat ik die tijd moest (wilde) gebruiken om geld te verdienen, zodat ik ook eens iets leuks kon kopen of op vakantie gaan. (en omdat ik ook steeds meer vragenbegon te stellen bij West-Europese vrijwilligers in het buitenland).
En ik ben het er absoluut mee eens dat er heel veel uitbuiting gebeurt door onbetaalde stages.

Maar dit is voor mij nog iets anders: er is een heel circuit van bijlessen, waar rijke ouders hun niet-naar-hun-wensen-presterende bloedjes voor belachelijk veel geld laten bijscholen, om ze toch maar in één of andere gewenste studierichting te kunnen krijgen (ik hoor zelfs bedragen tot 75€ per uur bijles…). Met een positieve geldmindset zou ik daar natuurlijk gewoon op in kunnen gaan, want er is toch niets mis met ouders die het beste willen voor hun kind en daar veel geld voor willen betalen? Maar wij hielpen leerlingen met huiswerkbegeleiding waar de doorsnee middenklasseouder geen probleem mee heeft, en daarom waren we ‘naïef’ en ‘te veel Moeder Theresa’. Dat zeiden studenten die nota bene zelf leerkracht wilden worden. Dat vind ik dan weer cynisch, want volgens mij verrichten goede leerkrachten heel veel onbetaalde arbeid (vrijwilligerswerk dus eigenlijk) buiten hun uren om in hun leerlingen te investeren.

2 likes

Ja het hele bijlescircus zorgt wel voor meer kansenongelijkheid in de samenleving en eigenlijk worden op 2 manieren die rijkeluiskindjes daar de dupe van dat ze belachelijk veel van hun tijd moeten besteden aan school en bijles en dat ze een bepaalde MiNdSeT met de paplepel krijgen ingegoten.

Ik vind dit juist een negatieve geldmindset van die stagaires. Dat je denkt dat je voor alles geld kan vragen. Sad.

Oh echt? Dacht dat het wel zou meevallen :sweat_smile: ik weet nog niet eens welke dagen/uren ik ga werken na mijn verlof dus ik kan ook nog niks regelen nu… mijn werk weet het zelf namelijk ook nog niet

Ik ben dus volledig anti schaduwonderwijs, omdat de uitwerking op de samenleving gewoon echt ongewenst is, maar ik begrijp de ouders wel erg goed. Stapelen en opstromen is in Nederland knap lastig en hoger opgeleiden hebben het in deze samenleving aanzienlijk makkelijker. We leven in een tijd waarin je voor een leuk huisje in de randstad twee modale inkomens moet hebben. Als je dan als ouder de voorsprong van je kind mag kopen, terwijl er niemand is die je tegen houdt, snap ik best dat je dat doet. En ik snap ergens ook dat je als uitgeknepen student kijkt waar je meer middelen kan vinden. Alsnog verwerpelijk, hoop dat ik nooit zo wordt, maar ik begrijp best dat je ervoor valt.

3 likes

Meestal kan je je inschrijving later nog wel aanpassen. Wij hebben gewoon zsm ingeschreven (wel pas met 9 weken, na de eerste echo), en ik heb nu net mijn dagen doorgegeven, nu ik wat meer zicht heb (27 weken).

Oh echt dat artikel van Cynthia… Metersdikke plank hoor
En ook deze reactie:
"Wat een mooie blog. Echt met veel plezier gelezen.

Ik heb er lang over gedaan om te komen waar ik nu ben. Ik kom er nu voor uit dat ik graag geld verdien. Het geeft me een veilig gevoel over de toekomst, het geeft bevestiging dat ik goed ben in wat ik zo ontzettend graag doe (ik ben een hele blije freelancer) en ik voel me eindelijk ‘volwassen"

Ik kom er nu voor uit dat ik graag geld verdien…
Thanks for sharing your story, so brave. Wie zijn deze mensen???

32 likes

Ik verdien ook veel geld…

Ik krijg het alleen niet :joy:

46 likes

Wat vind je er precies overdreven aan?

Verhaal over money mindset

Voor mij persoonlijk is het verschil dat ik met de ‘mindset’ die ik nu heb, graag leerlingen/klanten wil die de waarde zien van wat ik doe, en daar dus ook geld voor over hebben. (Waardoor ze dus ook duidelijk moeten kiezen of ze dat de moeite waard vinden en een andere motivatie hebben.)

Ik kan dan daarnaast zelf kiezen op welke manier ik bij wil dragen aan de maatschappij (wil bijvoorbeeld vrijwilliger worden bij de kindertelefoon of bij de voorleesexpress werken)

Voorheen had ik een andere ‘moneymindset’, waarbij ik toch altijd het idee had dat ik mijn prijzen zou laag mogelijk moest houden om zo iedereen maar te kunnen lesgeven. Om dan rond te kunnen komen zou ik nooit mogelijkheid zien om vrijwilligerswerk ernaast te doen.

Dus ik denk niet dat ‘meer geld willen’ ten koste hoeft te gaan van de behoefte iets bij te dragen aan de wereld ofzo. Alleen dat je andere keuzes maakt op de manier waarop.

7 likes

Dit heb ik ook. Heb op het nippertje een huis kunnen kopen maar zit qua inkomen best wel klem nu. Dus ik wil vrijwilligerswerk doen maar daarvoor niet kleiner gaan wonen of niet rondkomen, dus wil ik meer verdienen zodat ik dat vrijwilligerswerk kan gaan doen.

5 likes

@flamoes ik snap wat jullie bedoelen maar ik heb het gevoel dat dit niet gaat over geld verdienen totdat je genoeg hebt om van te leven + eventueel ‘beetje extra’, het gaat om steeds meer meer meer. En meestal gaat dat streven naar steeds meer geld ook gepaard met het doen van steeds grotere uitgaves waardoor je nooit verzadigd raakt. Waarom dan niet gewoon blij zijn met ‘genoeg’ ook al is dat relatief? Steeds meer meer meer willen is ook hebzucht. Zelfs als je dan niet direct kan aanwijzen of ze dan ook alles voor henzelf houden.

5 likes
Bijles

Er zijn inderdaad veel dingen oneerlijk. Maar sommige zaken staan “vast” (opleidingsniveau van ouders bijv.) en sommige zijn flexibel (inkopen van bijles). We hebben in Nederland een systeem waarbij we het niveau van leerlingen volgens mij bepalen adhv het gehele cohort. Kortom: als over het algemeen beter gepresteerd wordt, wordt de ondergrens van een bepaald niveau hoger. Met structurele onderwijsondersteuning, toetstraining, huiswerkbegeleiding (let wel, ik tel een paar keer bijles op een onderwerpje van het buurmeisje niet mee) zorg je ervoor dat de groep die het kan betalen beter gaat scoren, waardoor de groep die dat niet kan een nóg ongelijkere kans heeft. Daarnaast is het een feit dat leerlingen die het vangnet niet hebben, wiens ouders niet zeggen “joh we laten Willemijn extra ondersteunen” over het algemeen minder snel worden toegelaten tot bepaalde niveau’s dan leerlingen die dat wel hebben (ze krijgen minder voordeel van de twijfel/de kans om het toch te proberen). Structurele bijles vergroot kansenongelijkheid. En de inzet ervan is de afgelopen jaren explosief gestegen. Je kan van mening zijn dat een kind daar alsnog recht op heeft, maar dat het invloed heeft is niet echt een discussiepunt. Louise Elffers schreef hier een interessant boek over (de bijlesgeneratie).

10 likes

Sowieso de gedachtegang dat je altijd overal iets voor terug moet krijgen vind ik irritant. Ik doe ook vrijwilligerswerk en heb er totaal geen moeite mee dat ik ‘gratis werk’ omdat ik het oprecht leuk vind om mensen te helpen (ik werk bij de Luisterlijn).ik heb er totaal geen moeite mee om belangeloos iets voor een ander te doen en eerlijk gezegd vind ik dat mijn mooiste eigenschap omdat dit zeldzaam lijkt te zijn.

Maar misschien slaat mijn reactie als een tang op een varken want ik heb uit principiële overwegingen het artikel van Cynthia niet gelezen :sweat_smile:

13 likes

Kijkt naar rekening … nope… not yet.

1 like

Zo ga je natuurlijk nooit bij de upper middle class horen.

1 like

Het kan altijd beter dan dat dear!

1 like