Het treurige is dat de nadruk zo vaak ligt op de mooiste versie zijn van jezelf. Niet op de aardigste, hulpvaardigste of sterkste. Bij Serena gaat het niet over dat ze zich redt als alleenstaande moeder en nieuwe initiatieven ontwikkelt om zichzelf en haar kinderen te onderhouden. Niet dat ze een nieuwe stijl ontwikkelt of creatief is hierin. Nee, het gaat om haar eventuele buikje en het verhullen daarvan. Ik vind het zo jammer dat dat is waar we vrouwen primair op beoordelen.
Maar wanneer staat kleding je niet? Eigenlijk toch alleen als het je maat niet is. Voor de rest is het smaak of een kledingstuk mooi is.
Zeker, ik word heel erg blij van joggingbroeken, fleecevesten en mijn pantoffels, want ze zitten heerlijk zacht en nooit in de weg. Maar ik word er niet knapper van.
Dat betekent trouwens niet dat ik mijn joggingbroek aandoe naar een feestje, maar dat heeft meer te maken met sociale conventies dan er goed uit willen zien voor mezelf.
Hm ja true
Als ik kleren koop waarvan ik denk âhier kan ik er wellicht heet in uitzienâ trek ik ze later nooit aan omdat ik me er dan vooral ongemakkelijk in voel.
Plus @Beutyschooldropout we zijn bijna allemaal grootgebracht met dit soort ideeĂ«n. Dus dat iemand die een standpunt inneemt tegen dit soort ideeĂ«n zichzelf misschien mooier vindt met âafkledendeâ kleding of bijv. gladde benen betekent niet dat het standpunt minder waar is.
Maar âmooi willen zijnâ is op zich geen fout gedrag, het is een symptoom van een maatschappij waarin we, vooral als vrouw (maar toenemend dus ook voor de rest), onderdrukt worden door regeltjes als âje mag geen buikje hebbenâ en âje haar moet lang en glad zijnâ.
Nee, je krijgt geen bekeuring als je in joggingbroek loopt, maar het leven is aanzienlijk makkelijker voor wie blank en slank is, in een strak jurkje loopt en make-up draagt. En DAT is het probleem.
De enige manier om dat te doorbreken is ons daarvan bewust te zijn en onze kinderen (niet alleen meisjes) de juiste waarden bij te brengen.
Ik weet niet of iedereen hier het zelfde antwoord op heeft maar ik vind van niet, want uit eindelijk moet je dragen waar je je prettig in voelt. Het gaat er in mijn ogen meer om wat je zegt.
Ik hoor dat regelmatig in mijn omgeving, maar dat zijn dan wel homoseksuele mannen.
Veel mannen zullen het misschien niet luidop willen zeggen maar ik ken genoeg mannen die beperken wat ze kopen omdat ze bijvoorbeeld hun benen of armen te dun/niet gespierd genoeg vinden.
@Klikhier nee, alleen als je dat oordeel over jezelf ongenuanceerd met een ander (kwetsbaar/beĂŻnvloedbaar) persoon deelt*, of je andere vrouwen met een buikje luidop bekritiseert.
*bijvoorbeeld een hypothetische dochter waarmee je gaat winkelen
Ik ben ook nogal gefixeerd op mijn buik (ApPeLfiGuUr represent) maar ik zal in het bijzijn van een andere vrouw eerder zeggen âik wou dat ik het zelfvertrouwen had dit t-shirt gewoon te dragenâ dan âik vind mezelf hier te dik voorâ. Geen één van de twee statements is hier een leugen.
Just love yourself like Kanye loves Kanye
Nou inderdaad zeg?! Dat verwijt lijkt er wel van uit te gaan.
In de basis vind ik dat we iedereen gewoon in zijn/haar waarde moeten laten. Ik word niet graag gezien als Part of the Problem. Ik wordt wel graag gezien als een âmooieâ vrouw met leuke stijl. Ik krijg een portie extra zelfvertrouwen als ik iets draag wat mijn smalle taille accentueert en de aandacht weg haalt van mijn âonzekerhedenâ. Weet je wat mooi is? Dat ik mij juist niet onzeker voel over wat voorheen mijn onzekerheden waren omdat ze door de mij goed passende kleuren en modellen te kiezen compleet vervaagd zijn.
Dat is toch juist empowering?
Ik denk dat dit een ontwikkeling is die we doormaken en ik hoop dat we ooit komen bij meer vragen dan alleen âlaat dit mij zo veel mogelijk voldoen aan de geldende schoonheidsnormen?â dus bijv vragen als
Is dit duurzaam geproduceerd?
Is dit van hoge kwaliteit?
Vind ik deze kleur mooi?
Ga ik hier lang mee doen?
Voelt de stof aangenaam?
Word ik hier blij van?
Heb je de reacties van mezelf en Flamoes wel gelezen?
Je reageert nogal aangebrand terwijl niemand je wil beledigen, maar je bewust probeert te maken dat ook jij âslachtofferâ bent van een systeem waarin voldoen aan de schoonheidsnormen beloont wordt en niet voldoen bestraft.
Dat je graag gezien wordt als een âmooieâ vrouw met een âleukeâ stijl (allebei subjectief), heeft alles te maken met
het patriarchaat
. Dat neemt niemand je kwalijk want donât hate the player, hate the game.
Dit kan dan wel klinken als âWel lef hebben zeg, om zoân t-shirt te dragen!â
Ik ben een flinke peer, waardoor ik ook vaak met broeken worstel. In de winkel kan ok enorm balen als ik een broek pas die âde peerâ in de spotlight zet. Veel verkoopsters zeggen dan âja, maar dat is het modelâ. Mijn reactie is structureel âJa, maar het is niet mijn model. Er zijn broeken die mij veel beter staanâ. En daarmee is het dan klaar. Niemand voor het hoofd gestoten want ik houd het bij mij.
Ik ken echt zat mannen die langer voor de spiegel staan dan de gemiddelde vrouw. Veel mannen zeggen het alleen niet hardop.
Kijk naar de Instagram hereforthetea2
Maar je mist volgens mij volledig het punt dat jouw onzekerheden over je lichaam worden gecreeerd en gevoed door culturele waarden en een maatschappij waarin we de nadruk leggen op vrouwelijke schoonheid ipv andere kwaliteiten. Door deze onderdelen te verbergen die niet lelijk ZIJN, maar onze cultuur (en dus jijzelf) lelijk VINDT, ben je âpart of the problemâ. Dat is niet jou als individu te verwijten, en het is niet zo persoonlijk als hoe je het nu opvat. Probeer daar doorheen te kijken. Doordat wij als vrouwen meegaan in de maatschappelijke druk om er altijd zo âmooi mogelijkâ uit te zien, houden we dit in stand. Dit geven we ook weer door aan onze dochters, en zij aan hun dochters.
Je mag natuurlijk van mening zijn dat het geen probleem is, maar dat jij (en ik, en penny en Vicky zoals ze zeggen, en ongetwijfeld vrijwel iedereen op dit forum) er onderdeel van uit maakt en het voedt, daar valt helaas niet over te twisten.
Dat vind ik eerlijk gezegd reaching (en ook toepasbaar op jouw opmerking - stel iemand met hetzelfde figuur als jij heeft precies dat model broek aanâŠ). We moeten ook realistisch blijven: zolang slank het enige ideaal is, zullen er onzekerheden blijven. En daar moet ook gewoon ruimte voor bestaan.
Nou peplumtops zijn een probleem op zichzelf
Nee dit is ook niet constructief hé. Ik heb haat voor peplum maar als je het mooi vindt: dragen!