Bizarre, interessante weetjes

Voor alle interessante of bizarre weetjes en feiten over mensen, dieren en de wereld. Natuurkundig, cultureel, geschiedkundig, (sociaal-)psychologisch,… you name it.

9 likes

's Morgens ben je tot 1cm groter dan 's avonds. Dit komt doordat je ruggengraat tijdens het slapen niet meer onderhevig is aan de zwaartekracht en je lichaam weer vocht kan opslaan in je wervelschijven (wat ze terug soepeler maakt). Gedurende de dag krimp je dan weer onder invloed van de zwaartekracht.

37 likes

In drie gemeentes in Nederland wonen meer schapen dan mensen: Texel, Ameland en de Beemster.

38 likes

Een van de langste plaatsnamen ter wereld ligt in Wales, hier kun je het dorpje Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch vinden. Deze plaatsnaam telt 58 letters.

5 likes

Je voet is net zo lang als je onderarm.

Jaaaaa je gaat het nu checken hè?! :stuck_out_tongue_winking_eye:

6 likes

Haha dit hoorde ik ook een x in het programma naked attraction, heb jij t ook daarvan? Hebben ze soms wel leuke weetjes

Dit heb ik, ben ik nu een man?
@anon22402465 nee bij mij niet…

Ik ben mislukt he mensen, zeg het maar :sob:

1 like

Koeien hebben een beste vriend! Ze worden ook echt verdrietig als ze gescheiden worden van hun vriend. Als er geen andere koe is, sluiten ze echt vriendschap met een ander dier (geit, ezel etc)
Je ziet dus ook vaak even aantallen koeien in de wei staan

(ik vind dit zo schattig)

66 likes

Holy fuck mijn ringvinger is een heel stuk langer dan mijn wijsvinger. Nooit bij stilgestaan. Wat nu? hahahaha

Kit Harington’s brooding role of Jon Snow on “Game of Thrones” is way more interesting (and pun filled) than you realize. Not only is Kit Harington the relative of John Harington— a 16th century author, poet, and inventor of Britain’s first flushed toilet — but that same ancestor might be the very reason we call a toilet “the John.”

2 likes

Ruimtereizigers heten anders afhankelijk van waar ze vandaan komen:
Rusland - kosmonaut (letterlijk ruimtereiziger)
Amerika - astronaut (sterrenreiziger)
China - taikonaut (ruimtereiziger)
In Nederland gebruiken we astronaut.

Astronauten hebben ook een vast ritueel voor de lancering. In Amerika eten ze scrambled eggs met biefstuk als ontbijt en gaan ze als groep op de foto met een taart, maar ze eten die taart niet op. Ook spelen ze tijdens het wachten kaartspelletjes totdat de commandant verliest. In Rusland leggen ze twee dagen voor de lancering muntjes op de rails, die ze vervolgens platwalsen. De bemanning mag daarbij niet aanwezig maar moet dan naar de kapper. Ook hebben ze champagne tijdens het ontbijt en bekijken ze de film Witte Woestijnzon voor de lancering.

39 likes

Whuuuut

Ongeveer 400 miljoen jaar geleden stond de aarde nog niet vol met bomen of planten, maar met een soort grote paddenstoel-achtige structuren (“Prototaxites”). Wetenschappers geloven dat het er ongeveer zo uit zou hebben gezien:

Dit is een fossiel ervan:

62 likes

Woooooow

1 like

Omg dat is zo cool :eek: !!

1 like

Echt he. Love dit soort weetjes over de aarde.

2 likes

En in Nederland vreten ze een boterham met kaas en gaan ze naar hun werk.

19 likes

Waauw, dit had ik nog nooit gehoord!

1 like

Bizar, nooit geweten!

1 like

Gekkekoeienziekte (Kreutzfeld Jakob bij mensen) wordt veroorzaakt door verkeerd gevouwde lichaamseigen eiwitten die je hersenen beschadigen, en die andere eiwitten ook kunnen aanzetten tot verkeerd vouwen. Deze eiwitten heten prionen. Het is heel moeilijk tot niet te behandelen en operatiemateriaal wordt niet steriel als je het op de standaardmanier reinigt, dus operatiemateriaal gebruikt bij een prionziekte (dus bij breinoperaties) heeft een speciale behandeling nodig anders wordt de volgende ook besmet.

3 likes