Euh, nee. Dat zeg ik toch ook niet. Ik heb het daarna nog gewoon gegoogeld, want ik vond het erg verrassend (en erg, uiteraard, het is een heel groot probleem).
Ja.
De al-ler-be-trouw-baarste.
Ik vind zelf het historische concept van de gelijktijdigheid van het ongelijktijdige heel interessant. Dat betekent dat verschillende tijdvakken op hetzelfde moment voorkomen. Wij leven bijvoorbeeld in een digitale samenleving, maar er bestaan ook volkeren die nu leven in een prehistorische samenleving (criterium is dat deze volken geen schrift kennen). Dit wordt wel steeds minder, vanwege globalisering. Op internationaal politiek gebied is dit heel belangrijk. Sommige historici/antropologen zijn van mening dat het westen veel te veel uitgaat van haar eigen ontwikkelingsgeschiedenis in het contact met andere werelddelen. In het westen is tijdens de Verlichting de omslag gemaakt van een religieus gestuurde samenleving naar een rationeel gestuurde samenleving. Daarom hechten wij veel waarde aan bepaalde concepten zoals individuele vrijheid, democratie en gelijkheid. Dit is ook het uitgangspunt dat van andere werelddelen wordt geëist, maar zij delen dat wereldbeeld niet per sé, wat zorgt voor wrijving. Als je deze dingen in middeleeuws Europa had willen implementeren, was dat ook niet gelukt, omdat het wereldbeeld daar radicaal niet bij aansloot. Ik bedoel overigens niet dat religieus gestuurde maatschappijen ‘achterlopen’ (daarmee zou je het westen als norm stellen), maar dat ze een andere ontwikkelingsgeschiedenis hebben die tot andere resultaten heeft geleid.
Deze ongelijkheid (géén ongelijkwaardigheid) komt door de geschiedenis in wisselende periodes en gebieden voor. Toen in het Midden-Oosten bijvoorbeeld al grote steden, medische kennis en handel in luxeproducten bestonden, waren delen van West-Europa pas net uit de prehistorie.
Daarom zou je kunnen stellen dat het raar is dat ‘wij’ als westerse landen eisen stellen aan andere landen, die weliswaar bij ons wereldbeeld aansluiten, maar niet bij dat van hen.
Anderzijds heb ik ook sympathie voor diegenen die zeggen: ‘goh, de gelijktijdigheid van het ongelijktijdige, wat een troost moet dat zijn als je als queer gestenigd wordt in een land waar homosexualiteit strafbaar is’.
Desalniettemin moet je in het debat hierover denk ik in ieder geval rekening houden met dit concept om verder te komen.
Disclaimer: het hele concept is gebaseerd op de tijdvakken waarin westerse historici de wereldgeschiedenis hebben ingedeeld, maar in theorie zou het concept ook met een andere indeling overeind blijven.
Dit was mijn nachtcollege, dankuwel.
Super interessant! Ik begrijp alleen niet wat je hier zegt:
Bedoel je in dit voorbeeld te zeggen dat het voor een queer die gestenigd wordt een troost zou kunnen zijn, wetende dat homoseksualiteit elders niet meer strafbaar is?
Er zijn diersoorten (zoals bepaalde kevers, salamanders, slangen en hamerhaaien) die zich kunnen voortplanten zonder ‘hulp’ van een mannetje. Wordt ook wel “maagdelijke voortplanting” genoemd. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Maagdelijke_voortplanting#targetText=Maagdelijke%20voortplanting%20of%20parthenogenese%2C%20een,spontaan%20eitjes%20of%20baren%20jongen.
Volgens mij is dat sarcastisch bedoeld. Als in dat ze begrip heeft voor mensen die zeggen: joh allemaal leuk en aardig die gelijktijdigheid van het ongelijktijdige, maar aan dat soort verklaringen heb je natuurlijk geen zak aan als je wordt gestenigd vanwege je homoseksualiteit.
Nee, ik bedoel dat het aanhalen van de gelijktijdige ongelijktijdigheid als argument om onze normen niet elders op te dringen, wel zou betekenen dat er dan dus mensenlevens verwoest worden in gebieden waar niet iedereen gelijke rechten heeft.
En dat ik dat een moeilijk aspect van deze theorie vindt, juist omdat het natuurlijk helemaal geen troost is voor die mensen die daar het slachtoffer van zijn.
Ja, dat dus😅
Dankjewel, wat lief😊
Volgens mij snap ik je nu. Geeft stof tot nadenken.
Ik krijg echt héél vaak de vraag wat het ‘nut’ is van pathogenen of parasieten in een ecosysteem. Parasieten en pathogenen oefenen evolutionaire druk uit op dieren waarbij onder andere het immuunsysteem getriggerd wordt. Dit kan je zien als een soort positieve stress op het lichaam, want het zorgt uiteindelijk dat ze meer weerstand hebben tegen allerlei omstandigheden!
Nog belangrijker is dat door parasieten of pathogenen gezorgd wordt dat bepaalde dieresoorten überhaupt kunnen voortbestaan! Een voorbeeld daarvan zijn twee hagedissoorten op de Caribische eilanden. Tussen deze soorten vindt veel competitie plaats omdat ze leven van hetzelfde soort voedsel en leefomstandigheden. Echter is één van deze soorten een beetje sterker in deze competititie en dit zou er normaal voor kunnen zorgen dat de andere soort helemaal uitsterft. Maar er zijn ook parasieten die net een beetje meer druk uitoefenen op deze competatief sterkere soort, waardoor er uiteindelijk een balans ontstaat en deze twee soorten dus prima naast elkaar kunnen leven!
Als je op google intypt ‘Wizard of Oz’ gaat je scherm rondtollen en hoor je Dorothy praten.
Edit: als je dus de rode schoentjes aanklikt
Bij mij wel pas nadat ik de schoentjes had aangeklikt op rechts (desktopversie)
Hahaha ja klopt was ik vergeten erbij te zeggen.
Wow grappig! En het scherm wordt ook bruinig qua kleur. En als je dan weer klikt op de soort draaikolk dan draait ie weer terug naar normaal
Wat interessant!
Op oudjaarsdag mag je vanaf 11:00 ‘s ochtends vuurwerk afsteken, maar dat was nooit de bedoeling. De bedoeling was 23:00 ‘s avonds maar de betreffende minister vergat even de 24-uurs tijdsaanduiding te gebruiken toen het reglement geschreven werd.
Hmm is dit geen fabeltje? Kan er niks over vinden. En vroeger was het vanaf 10:00 en tegenwoordig 18:00.
Als het waar is, is het wel een grappig verhaal.
@monkeyslut (moet zo lachen om jouw naam) en @Pantalones
Ik heb het wel echt gehoord en de bron leek mij betrouwbaar, maar heb geen idee meer waar. Ik ga morgen op onderzoek uit!
Ik heb dit verhaal iig ook in meerdere delen van het land gehoord. Bizar wat een domme blunder voor een gevolgen kan hebben.
Sinds een paar jaar volgens mij is het zes uur ‘s avonds… dus nu gaat het verhaal niet meer op