Wat vinden jullie van de bereikbaarheid van jullie bloedbanklocatie? Ik sta op het punt om me uit te schrijven als donor, puur vanwege de reistijd en dat voelt zo stom.
Ik ben al 10 jaar donor en ben een paar keer verhuisd (altijd in (kleine) steden), en overal vond ik de locatie zo onhandig liggen, ver buiten het centrum en slecht bereikbaar met het ov. Ik moest dus altijd best een stuk fietsen. Ik ben net weer verhuisd en woon nu ergens waar om de zoveel weken een bus als priklocatie langskomt. Ik ben er een keer geweest maar toen werd me aangeraden om plasma te gaan doneren (ik heb lang bloedarmoede gehad). Plasma doneren kan weer niet in zo’n bus dus zou ik naar een locatie in de stad waar ik werk moeten. Die ligt uiteraard vér buiten het centrum dus dan zou ik weer na mijn werk met een bus moeten die maar 2x per uur gaat. Ik zou 's avonds met de auto kunnen gaan vanuit huis, maar dat vind ik toch best een gedoe voor zoiets.
Ik vind bloed doneren echt heel belangrijk en ook geen probleem om er een beetje moeite voor te doen, maar ik vind het ook jammer dat het me niet echt makkelijk wordt gemaakt. Hoe gaan jullie hier mee om?
qua ligging vind ik de locatie prima maar ik heb wel issues met de openingstijden. veel open tijdens kantooruren en dan niet in het weekend. 's avonds zijn mijn locaties wel vaker open tegenwoordig maar ik vind het vaak echt heel irritant plannen (ik woon in de randstad)
Ik ben twee jaar geleden ook gestopt met doneren inderdaad vanwege de locatie. Deed altijd plasma doneren en toen sloot de vaste locatie en kwam er eens in de zoveel tijd een bus. Maar alleen onder kantoortijden en dan werk ik. Vond het ook heel jammer!
Heel herkenbaar dus.
Ik heb in 3 steden gewoond/gedoneerd, waarvan er 2 goed bereikbaar waren met zowel fiets als auto.
En 1 slechter bereikbaar met de auto en ook niet zoveel fietsparkeerplek (was juist op een drukke plek in het centrum, dus lag niet aan de reistijd maar meer bereikbaarheid), en toen ben ik inderdaad ook gestopt met doneren.
Ik heb me ook weer aangemeld als bloeddonor. Ik mocht nooit omdat ik als kind zelf een transfusie heb gehad, maar dat is sinds november niet meer per definitie een reden om niet te mogen doneren
Zojuist bloed gedoneerd en het ging echt lekker. Meestal moet ik als een malle in een stressbal knijpen en dan gaat dat alarm nog steeds vaak af. Vorige keer werd zelfs de donatie afgebroken omdat halverwege het proces de bloedstroom bijna stilviel.
Vandaag: persoonlijk record qua hemoglobine, mijn bloeddruk is netjes in range (meestal is de bovendruk 135 mmHg, nu 113) en ik ben in één keer goed geprikt. Hopelijk gaat het vaker zo
Ik ga volgende week voor het eerst doneren! Ben heel benieuwd (wat mijn bloedgroep is)
Ik heb een tijdje geleden stamcellen gedoneerd! Het lijkt heel erg op plasma doneren, maar duurt langer (bij mij duurde het zes uur). Vind het echt tof dat ik op deze manier een onbekende patiënt kan helpen. Over een tijdje mag ik een anoniem kaartje sturen en aan de patiëntenvereniging vragen of de behandeling gelukt is. Dus ik duim nog heel erg hard!
Ze zijn op zoek naar meer donoren. De kans dat je daadwerkelijk doneert is klein, want er moet eerst een match zijn met een patiënt. En je mag in elk stadium aangeven dat je het toch niet ziet zitten! En dan stopt het direct en proberen ze je niet over te halen om toch door te gaan.
Ik ben al jaren stamceldonor, maar de kans dat je een match bent is klein begreep ik.
Mijn eerste donatie is ook een feit. Twee keer eerder af moeten zeggen omdat ik verkouden was, maar het is gelukt! Was nog lastig met prikken, ik mocht niet overstappen naar plasma (maar dat hadden ze vanwege mijn bloedgroep sowieso liever niet)
Klopt! Maar hoe groter de databank, hoe groter de kans dat er een match gevonden wordt.
ik doneer al heel lang plasma maar op mijn locatie werkt sinds een paar jaar een vrouw die mij altijd verkeerd prikt. er is echt al minimaal vijf keer iets fout gegaan bij haar; ze heeft een keer mijn zenuw beschadigd en ze heeft me ook een keer zo vaak mis geprikt dat ik naar huis moest zonder te doneren. en dat kan natuurlijk gebeuren, maar het is echt altijd bij haar. vorige week ging ik doneren en toen zag ik haar op me af lopen, dus ik dacht al van oh nee. en toen prikte ze dus weer mis (‘ja je ader is zo smal!!!’) en bleef ze doorduwen, ook toen ik zei dat het pijn deed en vroeg of ze opnieuw wilde prikken. uiteindelijk prikte ze nog een keer en toen ging het wel goed, maar ik heb nu, een week later, nog steeds last van mijn arm. ook fucking kut met sporten.
de volgende keer ga ik zeggen dat ik niet meer bij haar wil, beetje lullig want ze is wel aardig maar ik ben haar echt zat nu haha
Bij ons mogen ze nooit een tweede keer prikken, dan moeten ze een collega vragen. Is dat bij plasma anders?
Plasma mag per arm maar 1 keer. Tenminste dat is wat mij altijd is verteld.
Ben wel eens weggestuurd omdat de ene arm niet kon worden aangeprikt en bij de ander de machine een storing gaf toen ik aangeprikt was.
Geen idee hoe dat bij bloed zit. Bij mij zijn drie mensen komen voelen, maar ze prikte uiteindelijk in één keer raak.
volgens mij mag je 2x geprikt worden ongeacht de persoon? of deze vrouw doet maar wat haha