Bloed/plasma doneren topic

Hoi!
Hier het topic voor het doneren van plasma of bloed :slight_smile:

1 like

5 juni ga ik weer plasma doneren. Is de 4e keer dan :slight_smile:

1 like

Whoot!
Ik ben ook stamceldonor indien nodig :slight_smile:

Ja! Ik hoop dan alleen wel dat het via mijn bloed kan ipv die botprik.
Die lijkt me erg naar ook al ben je onder narcose

Niet altijd helaas. Geloof zo een 80% via bloed. Maar soms hebben ze liever via het bot omdat dat beter is in de situatie

2 likes

Respect hoor! Ik mag zelf geen bloed doneren, had me wel aangemeld, screening doorgegaan en alles, maar toen ik mijn eerste oproep kreeg kwamen mijn ouders ermee dat ik zelf als baby een keer bloed heb gehad, en dan mag je niet meer.

Nog 3,5 kilo afvallen en dan kan ik me aanmelden als stamceldonor, dat ga ik zeker doen als het zover is!

2 likes

Ik zou dit super graag willen doen maar kan gewoon echt niet tegen naalden en bloed :worried: ik heb zo vaak als ik bloed moest prikken gedacht ‘ok, komop zet je er overheen’ maar het is gewoon ook echt iets lichamelijks lijkt wel? Ik denk zelf vaak dat het wel gaat terwijl mijn omgeving dan vraagt of ik wel oke ben, waarop ik dan zeg huh ja hoor hoezo? En voordat ik het weet ga ik knock-out. Zou het er ergens misschien zelfs nog wel voor over hebben, maar denk dan dat die mensen daar het ook fucking irritant vinden als iemand daar een beetje nobel bloed wil doneren maar wel elke x plat gaat waardoor zij er meer gedoe mee hebben. Ga me denk ik wel aanmelden als stamceldonor, toch kleine kans en aangezien het iemands leven kan redden vinden ze het vast niet erg als iemand continu knockie gaat :joy:

Ik heb een tattoo laten zetten dus mag voorlopig even niet.

Ik doneer vrij regelmatig bloed, want ben Oneg dus wordt ook wel gebeld enzo.
Het staat mij trouwens nog steeds wel tegen dat Sanquin een bedrijf met winstoogmerk is. Dus jij geeft met je goede hart bloed/plasma/stamcellen, omdat je iets voor iemand wilt betekenen. En zij verkopen dat vervolgens met winst aan een ziekenhuis. (Weet trouwens ffe niet zeker of dat nou ook voor stamcellen is).

4 likes

Dan moet je het gewoon niet doen en ook niet schuldig over voelen! Iedereen draagt op een andere manier steentje bij.

Ik mag helaas geen plasma geven (aderen zijn niet geschikt), dus heb me tot oktober afgemeld omdat ik een halve marathon wil gaan lopen, en bloed doneren m’n conditie zo verkloot haha.

en sowieso wacht ik nog op bloedonderzoek naar een stollingsafwijking en als ik dat blijk te hebben mag ik niet meer geven. Zou ik wel jammer vinden…

Ik ben ook O-, ze baalden joh, 5toen bleek dat ik toch niet mocht. Ik dacht eigenlijk dat sanquin bij het ziekenhuis hoorde… maar maakt het uit dat ze winst maken dan? Doen ziekenhuizen en dokters ook.

Maar ziekenhuizen en dokters leveren een dienst aan iemand die om die dienst vraagt. Snap je punt, maar vind het niet helemaal vergelijkbaar.

In veel andere landen is het allemaal government funded!

1 like

Toevallig dacht ik vrijdag door dit topic dat het best lang geleden was dat ik bloed heb gedoneerd… Kreeh ik een uurtje nadat ik eraan dacht een uitnodiging binnen!:hugs:

Ik heb alleen sinds kort op dezelfde dag trainen dus heb me voor deze datum maar afgemeld. Hoop dat ik dan in de zomervakantie ofzo weer wordt opgeroepen want dan heb ik toch geen sport meer. Heb het één keer geprobeerd om op dezelfde dag te sporten. Doe ik dus ook niet meer, viel toen net niet flauw😅

Haha naar aanleiding van je betoog heb ik mij wel aangemeld en de wattenstaafjes vorige week op de post gedaan!

1 like

Ik heb toevallig ook een paar weken geleden mijn Matchis setje opgestuurd! Eigenlijk naar aanleiding van die jongen, Oscar, die ook wel eens bij RTL Late Night heeft gezeten, zijn verhaal raakte me gewoon. Ik hoop ook dat ik ooit opgeroepen word, maar aan de andere kant lijkt het me ook best eng :redface: Maarja kleine moeite om iemand te helpen

1 like

Ben nog geen bloed of plasma doner, zou dat wel nog willen doen. Ik ben wel stamceldonor, al ongeveer een jaar denk ik.

Toen ik dit vorige week in de nacht las na m’n avonddienst heb ik me ook aangemeld bij Matchis.

Zijn er regels wanneer je geen plasma/stamcel donor mag zijn?
Bloeddonor mag ik sowieso niet, omdat ik 2x bloed heb gehad (waarvoor dank :)).

Ik zou dit wel willen als het kan namelijk. Over een tijd dan he (lijkt me nu niet verstandig).

Ik ben ook plasma donor! Mag alleen nog twee weken niet geven omdat ik bij de vorige keuring een ijzertekort had, dus hopen dat het deze keer weer goed is. Heb me gisteren ook aangemeld als stamceldonor, lijkt me inderdaad mooi om zoiets voor iemand te kunnen doen

Ik heb toevallig 2 weken geleden de eerste keer bloed laten prikken om te testen of mijn bloed geschikt is om te doneren. Ik hoop dat ik snel mijn donorpas ontvang want ik vertrek in augustus voor 6 maanden op reis (na terugkomst mag ik een half jaar niet doneren). Ik wou eigenlijk een een tattoo laten zetten voor mijn reis maar dan kan ik ook niet doneren.