Bloed/plasma doneren topic

Ben sinds m’n 18e bloed- en stamceldonor. Inmiddels geswitcht naar plasmadonor. Moet nu even wachten ivm nieuwe tattoo, maar ben altijd blij als ik weer mag geven. En yumm roze koeken! :wink:

Ik wilde me aanmelden als stamceldonor maar ik ben te zwaar :pensive: Nog 3 kilo dus als mn BMI goed genoeg is ga ik me meteen aanmelden!

1 like

Bij mij maakte het echt niets uit, soms kwam ik weken later eens aankwamen met dat kaartje en ik werd altijd geholpen.

Ik ben plasma donor en mn idee is iedere maand te gaan maar er komt zo vaak iets tussen. Maar als ik geen sollicitatie heb ga ik woensdag weer :). Ik vind het wel chill, glaasje cola, netflix aan en 't half uur is zo voorbij.
Alleen dat gevoel van die naald is rot maar dat heb ik er wel voor over, ze dekken bij mij wel altijd de naald af met een doekje :slight_smile:.

2 likes

Stamceldonor sowieso BMI van 30 of minder (dat weet ik omdat dat de reden is dat ik nog niet kan aanmelden).

1 like

Ze verkopen hun kort houdbare producten (bloed en plasma) voor kostprijs aan ziekenhuizen, die worden betaald door verzekeraars, dus door onszelf en de overheid.
Van het overige plasma maken ze geneesmiddelen, die zijn enorm duur om te maken, en worden door commerciële partijen ook voor enorme bedragen verkocht. Die producten verkoopt sanquin tegen een marktconforme prijs, alle winst die ze behalen wordt geïnvesteerd in onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen etc, er wordt geen winst uitgekeerd oid.
Er is wel een directeur die veel salaris verdient, maar er zijn dus geen aandeelhouders of iets dergelijks die rijk worden van ons gratis bloed.

5 likes

Stamcel donor moet je in ieder geval, ten minste 50 kg voor wegen. Ongeacht je lengte. Weet nog dat ik heel beledigd was dat ik niet mocht… terwijl mijn gewicht gewoon bij Mn lengte past. Ik wilde me aanmelden naar aanleiding van dat er op het nieuws was dat er te weinig gemixte mensen stamcel donor zijn. Helaas :frowning:

1 like

Bedankt voor je uitleg! Kijk er nu anders naar :slight_smile:

Het gaat niet om passend bij je lengte, het gaat om passend bij het gewicht van degene die de stamcellen nodig heeft. Als je 40kg weegt heb je een veel kleiner bloedvolume en een veel kleiner stamcelvolume in het bloed/beenmerg dan iemand die 140kg weegt, als je eenmaal alle stamcellen van een patiënt van 140kg hebt afgeslacht met chemo is het vrij lullig als de donor niet genoeg stamcellen kan leveren. De donatie wordt ook een grote aanslag op je lichaam als je zo weinig weegt, omdat je in verhouding een groter percentage van je bloed moet afstaan.
Ze zouden misschien moeten opslaan dat jij weinig weegt, en dat je misschien wel geschikt bent als donor voor een kind bijvoorbeeld, die heeft minder stamcellen nodig, maar misschien is dat ook administratief wel veel te veel heisa.

5 likes

Bedankt voor de uitleg! Zo duidelijk was het voor mij niet toen ik mezelf wilde opgeven. Ik relateerde het inderdaad puur aan mijn eigen gewicht/lengte

Iedere keer als ik bij sanquin zit hoop ik dat mn ijzer niet oke is en ik weer weg mag :’). Zie er ook echt tegenop maar voel mezelf achteraf wel goed/trots.
Ik ken verder ook bijna niemand die ook doneert.

Extra knap dat je dan toch elke keer gaat!

1 like

Ik ben ook bloeddonor! Ben het twee jaar geleden geworden n.a.v. het topic op egf. Ik had er daarvoor nooit echt over nagedacht en toen dacht ik ineens: waarom eigenlijk niet? En ben blij dat ik op deze manier iets bij kan dragen. Ik hoop dat ik voor de zomervakantie nog een keer word opgeroepen (ben dit jaar nu 1x geweest), want daarna mag ik 6 maanden niet ivm een verre reis.

1 like

Ik was vandaag in de Douglas toen ik een medewerkster hoorde vertellen dat zij stamceldonor is en een oproep heeft gekregen.

Blijkbaar krijgen de drie mensen die het meest matchen met een patient bericht thuis. Zij had dus een setje gehad waarmee ze naar de poli moest om bloed te laten prikken en dat setje stuurde ze dan weer terug. Ging gewoon via post allemaal. Ze doen dan aan de hand daarvan verder onderzoek naar wie van die drie echt het best matcht met de patient en die krijgt dan de oproep om echt stamcellen te komen doneren. Dat gaat dan via dagopname en dan proberen ze eerst om stamcellen uit bloed te halen en als dat niet lukt gaan ze het uit het beenmerg halen.

Heb stiekem af zitten luisteren want wist helemaal niet dat het zo ging en vond het best interessant om te horen. Ze had ook nog iets over witte bloedplaatjes maar dat heb ik niet helemaal opgevangen want ik moest ook ff sociaal doen naar mn nagelmeisje haha.

7 likes


Ben ik weer!!

9 likes

Ik heb ook eens een oproep gehad maar mijn bloed laat een afwijking zien waardoor ik niet geaccepteerd word. Heb ook niets met die buisjes gedaan want had dus al gebeld en ik werd anders na het bloedprikken sowieso afgekeurd.
Vond het echt jammer, was ook echt snel na het aanmelden.
Maargoed ik doneer wel plasma!

1 like

Hoelang duurt het voordat je op wordt geroepen om bloed te doneren? Ik heb 3 weken geleden het keuringsgesprek gehad en werd mijn bloed gecontroleerd, maar nog niets gehoord.

1 like

@Desalnietteplus kan een paar weken duren!

Ik werd gisteren weer gebeld om een nieuwe afspraak te maken om plasma te doneren, maar ben nu 5 keer daar geweest en 4 keer was mijn hb te laag (echt 0,10 elke keer) waardoor ik toen niet mocht doneren dus toen raadden ze me aan plasma te doneren omdat je dan je rode bloedlichaampjes weer terug krijgt en hb niks uit maakt, maar de vorige keer mocht ik ook niet doneren dus heb eigenlijk geen zin om wéér afgekeurd te worden. :confused:

Dat is gek dat ze dat zeiden, want ik ben plasma donor en ik mocht 3 maanden niet doneren omdat mijn hb te laag was. Misschien omdat het wel heel laag (7.0) was?

Roos vicee ferro!
Zo zorg ik ervoor dat mijne op peil is.
Bij mij is hij pas bij de derde keer meten goed.
Vraag ook of ze gewoon 3 van die dingen willen afnemen bij je vingerprik.
Laatst had ik 7.4, 7.6 en ineens 8.1. @Krabsalade zei dat die dingen wel eens kunnen fluctueren qua meting

Ooh ja door dit topic herinner ik me dat ik mn huisarts moet bellen voor mn bloedtest. Hopelijk mag ik gewoon bloeddonor blijven :crossed_fingers:t2:

Edit: alles is oke woehoe

4 likes