Bloed/plasma doneren topic

Haha dat deden ze bij mij ook met dat slangetje, hiervoor nooit zo gedaan. Maar vond het ook een beetje gek om de warmte van mijn bloed te voelen. Zou niet weten waarom, maar kreeg er een griezelig gevoel bij hahaha.

1 like

Ik had me afgemeld tot ergens deze maand ivm een oorpiercing en heb volgens mij een uitnodiging met de datum van precies die dag (morgen). Ze zullen het hard nodig hebben, krijg net ook al een mail of ik kom doneren. Beetje opdringerig, haha.

Krijg ook idioot veel smsjes van ze.

Ik ook, waarschijnlijk zijn de reserveniveaus laag en is het nodig dat we allemaal komen geven!

2 likes

Klopt, ik was er laatst om te doneren en toen vertelden ze dat er flinke tekorten zijn!

Als je paracetamol hebt geslikt in de afgelopen dagen kunnen ze niks met je bloedplaatjes toch. Dan is het vast beter om toch nog even te wachten tot volgende week, dan hebben ze er meer aan lijkt me? Of zou het weinig uitmaken :thinking:


Maar als je twijfelt zou ik gewoon even bellen, kan je ook meteen een andere afspraak maken als dat nodig is

Uiteindelijk kwam het beter uit om deze week te gaan, dus was geen probleem haha. En ze bevestigde idd dat paracetamol sowieso nooit uitmaakt dus had daarmee wel kunnen gaan.

Was wel druk gisteren en omdat er maar een beperkt aantal donoren binnen mocht zijn, heb ik best even moeten wachten. Maar uiteindelijk viel ook dat wel mee eigenlijk. Meer medelijden met de mensen die daar werken die minstens een uur langer door moesten :sweat_smile:

Ik kan inmiddels ook gewoon naar de naald kijken als ie erin zit dus haha. Vooruitgang. Wie weet word ik ooit niet meer zenuwachtig van tevoren. Blijft wel altijd hard werken, krijg dan zo’n handschoen gevuld met warm water om in te knijpen (werkt bij mij beter dan die stressbal), want anders stroomt het veel te langzaam.

Heb nooit ergens last van achteraf maar stond net op van de bank en t werd even bijna helemaal zwart voor mn ogen dus vandaag maar even rustig aan en niks qua sport doen


Ik krijg net ineens een brief van Sanquin. Mijn hb is altijd prima in orde, ligt meestal rond de 9 en afgelopen keer ook. Maar nu krijg ik ineens een brief dat m’n ferritinegehalte te laag is? Oke ik snap dat het niet direct met m’n hb te maken heeft, maar zo gek dat ik dat nu ineens krijg? Het is ook echt 29 terwijl het boven de 30 moet zijn pff.
Nou mag ik pas over een half jaar weer terug komen.

In de brief staat dat het mogelijk door vaak doneren komt, maar ik heb de afgelopen 2/3 jaar juist minder gedoneerd dan hiervoor. Nou ja, het is niet anders :woman_shrugging:t2:

1 like

Ahh mijn schoonmaakster vertelt me net dat plasmaferese deze zomer haar leven gered heeft. Nu ben ik zelf geen plasmadonor, maar bloeddonor, maar wel leuk zo direct te horen waar we het voor doen :relaxed:

7 likes

Ik heb hier een paar maanden geleden ook een brief over gekregen en er staat op de site van sanquin een best duidelijk filmpje over! Volgens mij komt het erop neer dat je hb wordt aangevuld vanuit je ferritinevoorraad en kan je hb gehalte dus jaren/maanden ‘gezond’ zijn tot je ferritine opeens op is. Mijn ferritinegehalte was zo laag dat ik naar de dokter moest en ijzer bij moet slikken maar die zei wel dat een ijzertekort komt best vaak voor bij jonge vrouwen (zeker als je veel sport) en bloed doneren helpt daar dan ook niet bij. Kan me voorstellen dat het wel stom klinkt als je waarde net onder de grens ligt, ik hoop dat alles over een halfjaar weer in orde is :).

https://www.sanquin.nl/over-bloed/eiwitten/ferritine (Filmpje staat onderaan)

Ah ja dat filmpje legt het wel duidelijk uit inderdaad, thanks!

Ik vond het vooral gek omdat ik nu dan toevallig 2x ‘vlak’ na elkaar geweest ben (gewoon die 4 maanden als vrouw) en de 2 jaren hiervoor juist maar 1x per jaar, dus lijkt me dan gek als dat de oorzaak is. Maar ik heb natuurlijk geen flauw idee wat mijn ferritine gehalte geweest is hiervoor, wie weet zat ik altijd wel net boven die 30 ofzo en er nu toevallig eens onder. Ik eet nu ruim 2 jaar vegetarisch geloof ik en heb afgelopen maanden ook 2 maanden grotendeels veganistisch gegeten (ben ik nu weer iets van terug gekomen), dus misschien is dat net de reden geweest dat het er nu een keer onder zit.

Wel vervelend dat het bij jou zo laag is dat je ermee naar de dokter moest! Stond dat er ook bij dan? Bij mij staat er dat ik verder niks hoef te doen nu, dus wacht het maar af (en weer een stok achter de deur om toch iets gezonder weer te gaan eten zodat ik hopelijk ook wat extra ijzer binnen krijg).

Ja ik was ook al helemaal aan het redeneren hoe en wanneer mijn waarden dan te laag waren geworden haha. Maar ferritine wordt volgens mij niet altijd (en misschien ook nog niet zo lang?) gemeten. Ik eet ook vega(n) en dan helpt helaas ook niet echt. Bij mij stond er in de brief dat ik alleen naar de dokter hoefde te gaan als ik klachten had (vooral vermoeidheidsklachten). Ik had eigenlijk helemaal geen klachten maar mijn ferritinegehalte was 2 en omdat dat me toch wel heel erg laag leek ben ik toch maar wel naar de dokter gegaan.

1 like

Koop de ijzersiroop van roosvicee (gewoon te vinden bij AH bij zelfzorgproducten), sinds ik overgestapt ben op vegan (en de combinatie met veel sporten verlies je ook ijzer mee schijnt) gebruik ik deze siroop met regelmaat. Het helpt wel (ik had tekort en vermoeidheidsklachten)

3 likes

Hoe hoog was jullie HB waarde?
Ik ben nu plasma donor voor antistoffen en ik doneer wekelijks, maar de afgelopen keren was mijn HB waarde slechts 7,8. Volgens de arts was dat nog prima, maar ik ben benieuwd of dat zo blijft als ik wekelijks blijf doneren.

1 like

Als je plasma doneert, dan zou dat geen effect op je hb moeten hebben. Ik zit ook in de 7,5-7,8 range en toen ben ik wel overgestapt van volbloed naar plasma en nu heb ik nergens meer last van

2 likes

Ik heb twee weken geleden dezelfde brief gehad. Ik heb de laatste tijd ook maar 1 keer gedoneerd, dus vond het ook erg raar. Maar neem het maar even aan en hoop dat het ocer een half jaar weer goed is. Maar heb precies dezelfde gedachtegang als jij!

1 like

Ik heb corona gehad en nu vragen ze om bloed te doneren. Alleen vorige keer (heb we een paar leer gedoneerd) had ik zo’n nare ervaring. De naald zat niet lekker/goed in mijn arm denk ik. Ik voelde hem zo erg zitten en werd daar een beetje naar van. En dat nare gevoel komt nog steeds omhoog :sweat_smile:. Terwijl ik 0 angst voor naalden heb. Dus ik wil het wel graag weer een kans geven

Wat rot, dat klinkt helemaal niet fijn. Wat goed en moedig dat je toch graag weer wil doneren! Is het een idee om gelijk aan te geven dat het vorige keer niet zo lekker ging, zodat ze de tijd voor je kunnen nemen? Normaal gesproken had ik ook gezegd neem iemand mee ter afleiding/steun maar dat lijkt me nu met corona niet zo handig.

1 like

Ah stom, maar wat goed dat je wel nog een keer wil gaan! Mijn bloeddonaties waren tot de laatste keer ook altijd rot. Ik bespaar je de verdere details haha. Ik had dat de laatste keer aangegeven, en ze hebben toen de beste prikker voor me geregeld, en ook overal de tijd voor genomen. Ging echt soepel deze keer!

Zou het zeker benoemen dus. De vrouw die mijn check deed zei dat ze liever 3 keer zo lang voor je uittrekken, dan dat je stopt als bloeddonor. Succes alvast :relaxed:

3 likes