Bloed/plasma doneren topic

Niet bij Sanquin zelf, maar toen mijn hb een keer erg laag was moest ik naar mijn huisarts om het te laten checken. Ik bleek toen bloedarmoede te hebben en heb best een tijd ijzertabletten moeten slikken. Het is nu weer oke en ik doneer nu ook gewoon weer bloed. Mag je niet tussendoor nog een keer prikken om te kijken of het de goede kant op gaat (bijv na een half jaar ofzo)?

(late reactie maar was een beetje aan het bijlezen)

Hmm ja dat is misschien wel een goede. Ik heb wel al best lang dat het zwart voor mn ogen wordt als ik (snel) opsta en een collega vertelde van de week dat dat o.a. door bloedarmoede kan komen. Wist ik helemaal niet en dat is iig niet minder geworden sinds laatste x prikken. Ik geloof niet dat ze bij Sanquin extra prikken hiervoor, maar ik kan altijd halverwege die 12 maanden even de huisarts bellen om te vragen of dat zin heeft.

Vraagje
 ik wil graag deze week voor het eerst bloed gaan doneren, heb al ooit een intake gehad. Alleen ik ben twee weken geleden ziek geweest en ben nu nog een beetje verkouden (maar voel me wel fit). Mag ik dan doneren of is het beter van niet? Denk het laatste hù?

Ik baal, want ik wil deze week een piercing laten zetten en dan mag je een aantal maanden niet doneren.

Misschien even bellen voor de zekerheid?

1 like

Ja ga ik wel even doen! Denk dat ze gaan zeggen dat het beter van niet is, maar dan weet ik het iig zeker.

Je kan op de website de donortest doen, dan kun je zien of het mag!

Ja maar daar werd ik geen wijs uit.

Heb gebeld en ze raadde het me af. Dussss nu moet ik een paar maanden wachten ivm die piercing. Maar mijn bloedgroep is niet zo hard nodig. Ik wist m niet eens haha (AB+).

1 like

Heeft er iemand al gedoneerd sinds het hele corona gedoe is begonnen? Ik wil vanavond gaan maar vind het eigenlijk wel heel spannend (mijn afnamelocatie zit in een ziekenhuis). Ik las op de website dat ze echt ontzettend veel voorzorgsmaatregelen nemen en weet ook dat het juist nu nodig is maar vind het gewoon geen fijn idee om nu te gaan.

1 like

Ik ben een paar weken geleden geweest, iedereen moest bij binnenkomst handen desinfecteren en verspreid in de wachtkamer zitten, de donatiestoelen staan altijd al 1.5m uit elkaar en het personeel desinfecteert hun handen sowieso al supervaak, je moet zelf je drinken en koek pakken nadien, die brengen ze niet meer naar de stoel.
Ze moeten natuurlijk wel dichtbij je komen om te prikken, maar de kans dat je door een medewerker zonder symptomen besmet wordt lijkt mij zelf heel klein.

3 likes

Ik ben net als Merel twee weken geleden geweest en mijn afnamelocatie (Leeuwarden) lijkt hier heel erg op.

Ik moest mijn handen desinfecteren bij de balie en in de wachtruimte moesten we uit elkaar zitten. Normaal staat er een pennenbakje, maar nu kreeg ik een pen bij de balie mee. De afnamestoelen stonden ook verder uit elkaar. En bij de vragen stelden ze veel meer dan normaal, waarmee ze per donor zeker willen weten dat je geen coronaverschijnselen hebt.

Ik vond het een fijne ervaring en ben niet een tel bang geweest om besmet te raken.

@Leilouka ja hier dezelfde ervaring als hierboven! Ik ben gister geweest en was echt onder indruk van de maatregelen en hoe goed het geregeld was.

Je moest direct het toilet in om je handen te wassen en daarna stond er zelfs nog desinfect bij de balie. Verder worden zelfs de pennen die je voor het inschrijven gebruikt apart weer verzameld en ontsmet.

Ah wat goed dat jullie gaan! Ik vind t wel jammer dat ik voorlopig nog niet mag
(Sta afgemeld tot ik de uitslag van mn controle uitstrijkje heb en die afspraak gaat voorlopig ook niet door natuurlijk grr)

Ik ga morgen! Ben al een aantal jaar niet geweest omdat het eigenlijk altijd een drama was door combinatie van lage bloeddruk, moeilijk te prikken, bloed dat langzaam stroomt (?) en smalle aderen (?). Op zich kreeg ik wel de 500 ml binnen de bepaalde tijd, maar het deed altijd zo veel pijn. Hoop dat het morgen beter gaat, want hoorde wel dat ze bloed nodig hebben en vind het stom als ik hun tijd aan het verdoen ben.

Iedereen bedankt voor de geruststelling! Ik lig nu te doneren haha, vooral lang wachten en veel ontsmetten maar viel heel erg mee :).

2 likes

Ik heb vandaag naar de naald in mn arm kunnen kijken :cool:

Wel toen ie er al in zat hoor haha. Blijft elke keer wel een ding dat bloed geven, zweethanden hoge hartslag alles. Ook al was dit al mn 14e keer. En moet ook altijd in zo’n balletje knijpen en de laatste keren ook wat warms vasthouden om mn bloed beter te laten stromen oid. Maar wel weer gelukt!

5 likes

Ik ga vrijdag eindelijk voor het eerst doneren na al bijna 3 jaar ingeschreven te zijn!! Heb er bijna zin in haha. Ik ga plasma doneren overigens, aangezien mijn bloedgroep “zeldzaam” is. Iemand nog tipssssss?

Oh ik hoop dat alles goed gaat trouwens, ik heb een lage bloeddruk en bij m’n intake had ik een laag hb en ik voel me snel duizelig enz.

2 likes

Neem wat te lezen mee, evt drinken (ook al krijg je daar ook) evt een stressbal (hebben zij ook). Ga lekker zitten in die stoel, pas de instellingen aan. En neem de tijd evt erna. Wat drinken, koekje eten. Vestje voor tijdens het doneren vind ik ook wel fijn, mijn locatie is vrij frisjes binnen en dan is een extra vestje voor over je heen wel lekker

1 like

Ik heb geen ervaring met plasma en heb zelf wel een hoog hb, maar wel lage bloeddruk en heb wel eens dat ik een beetje licht word in mn hoofd oid (ook een keer gehad bij een donatie). Maarrrrr, dat geldt voor bloed geven. Volgens mij heb je van plasma geven een stuk minder last toch?

Waar ik zelf in ieder geval altijd voor zorg is dat ik genoeg gegeten heb van tevoren en ook wat extra water heb gedronken (ik drink in de wachtruimte ook nog water de hele tijd - ook een beetje om mezelf af te leiden omdat ik zenuwachtig ben haha). Ik vraag op de locatie ook altijd van tevoren een kop kruidenbouillon, dat is me ooit eens door Ă©Ă©n van die donor artsen aangeraden vanwege m’n lage bloeddruk. Dus dat doe ik nu maar trouw en sindsdien gaat het altijd goed, dus ik ga er maar mee door haha.

1 like

Denk vooral iets eten voordat je gaat is wel verstandig, zelfs als je geen last heb van lage bloeddruk enzo. Mijn vriend heeft daar geen last van maar had weinig gegeten en ging toen doneren en is toen flauw gevallen tijdens het doneren. Is nooit eerder gebeurd dus kwam echt door te weinig eten vooraf. Zorg er dus ook voor dat je jezelf goed voelt, voordat je gaat doneren

Ik heb me net aangemeld als bloeddonor! Heb binnenkort een intake, ben echt benieuwd (heb alleen nog geen bevestiging gehad, maar misschien krijg ik dat ergens komende dagen nog). Vind het wel een beetje spannend.

4 likes