Boekenclub: All Fours - Miranda July

Welk hoofdstuk(en) lezen we voor zondag? Dit is de eerste keer dat ik meedoe.

2 likes

Oh daar ben ik heel benieuwd naar. Ik had ooit een kamer geboekt in Chungking Mansions, maar ik voelde me er zo onveilig dat ik vanuit die kamer onmiddellijk een andere kamer in een groot hotel geboekt had.

1 like

ik heb het ook al gelezen en doe graag mee met de bespreking!

1 like

Ik ben er dit weekend in begonnen en ik moet zeggen: het leest enorm snel! Het verhaal intrigeert me en ik wil zo snel mogelijk verder lezen.

2 likes

Ik heb het boek helaas niet meer (kwijtgeraakt tijdens mn verhuizing vrees ik) dus ik lees toch niet mee helaas

2 likes

Leuk, ik doe ook mee! Heb het boek vandaag opgehaald bij de boekenwinkel :grin:

2 likes

Oh wow, ja dat begrijp ik. Zou er zelf ook niet willen overnachten. Ik zal morgen iets posten, ben nu niet thuis (ben niet in de Chungking Mansions, wel in de buurt haha)

@solee het boek bestaat uit 29 hoofdstukken, dus misschien kunnen we tot hoofdstuk 7 lezen voor aankomende zondag? Je mag natuurlijk altijd verder lezen :smiling_face:

@Luzarl Ik heb je geprobeerd te dm’en maar het lukt niet, kun je mij iets sturen?

2 likes

Lezen we het boek ook in delen? Dat heb ik even gemist sorry. Zal kijken of ik morgen kan beginnen

2 likes

Mijn boek is nog niet binnen bij de bibliotheek, dus ik start later :see_no_evil::blush:

2 likes

T/m H7

So far leuk en interessant! De Mansions doet me soms denken aan het oude hoog catharijne :rofl: de personages rondom ava worden mooi en duidelijk beschreven, hoop dat ava zelf ook nog wat meer wordt uitgediept (waar komt ze vandaan, hoe komt ze hier terecht, etc,). Soms wat lange zinnen met veel konma’s, maar misschien ook een beetje wennen aan de schrijfstijl. Leest erg vlot!

4 likes

Ik ben bij H10. Ik vind het heel tof hoe je een soort indirecte informatie krijgt. Als je dan een gesprek leest en je afvraagt met wie dan staat er ineens subtiel een naam aan het einde van een zin een krijg je de bevestiging.
Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat en krijg ook wel een beetje naar existentialistisch gevoel erbij :joy:

2 likes

Hoeft niet hoor, maar misschien is het voor sommigen makkelijker om een soort tijdsindicatie te hebben en hun leeservaring te posten. Voor volgende week kunnen we tot hoofdstuk 14 lezen, maar lees alsjeblieft verder als je dat wil :smiling_face:

Wat extra informatie over Chungking Mansions

Aangezien een groot deel van het boek zich afspeelt in Chungking Mansions, leek het me leuk om er iets over te vertellen.

Dit filmpje geeft een beetje een beeld van hoe de Mansions er ‘in het echt’ uitzien: How Hong Kong's iconic Chungking Mansions became what it is today - YouTube

Ik zou niet zeggen dat het er onveilig is, eerder chaotisch. Het is algemeen bekend dat de politie er niet vaak komt. Je hebt er restaurants, winkels, clubs en weet ik het wat, maar er gebeuren ook veel dingen waar mensen weinig weet van hebben (inclusief ikzelf). Het is ook echt een ontmoetingsplek voor veel mensen. Mijn vrienden en ik komen er vooral voor de Indiase en Nepalese restaurants; nergens in Hongkong is het bier zo goedkoop als in de Mansions, haha. Het restaurant in het boek waar Ava werkt is gebaseerd op dit restaurant:

Google Maps

Echt een aanrader, haha.

De film Chungking Express van Wong Kar Wai (beroemde regisseur uit Hongkong) is er ook opgenomen. Dat zag er zo uit:

Time Magazine noemde het complex het beste voorbeeld van globalisatie in actie. Er zouden dan ook mensen van 120 verschillende nationaliteiten in het complex rondlopen. Dat merk je direct als je er binnenstapt, ik heb best wat afgereisd maar nog nooit zoveel verschillende mensen zo dichtbij elkaar op een plek gezien. Best bijzonder.

Tijdens Covid was Hongkong twee jaar lang gesloten voor Non-Permanent Residents. Toen heb ik middagen door het complex gedwaald. Dat was heel bizar; waar het normaal overvol was, liep er nu bijna niemand. Ondanks dat de Covid-regels zo streng waren, ben ik blij dat ik dit heb kunnen doen. De plek is nog steeds een doolhof, maar ik heb zoveel ‘geheime’ winkels en ruimtes kunnen ontdekken. Het grootste gedeelte van het boek heb ik dan ook geschreven in die periode.

25 likes

Voor mij de eerste keer dat ik meedoe met de boekenclub. Ik had het boek in drie dagen uit. Leest lekker weg. Door de korte hoofdstukken las ik toch steeds verder omdat ik wou weten hoe het verder zou gaan. Soms een beetje voorspelbaar, maar ook wel spannend. Had voor mij nog wel een hoofdstuk bij gemogen, jammer dat het uit was :smile:

Als iedereen hem uit heeft zal ik verder meepraten over de inhoud.

Leuk die extra informatie over Chungking Mansions @d12baby!

2 likes

Ik ben er ook in begonnen en het had me bij het eerste hoofdstuk direct te pakken. Benieuwd hoe het verder gaat!

2 likes

Heb ‘t boek net gelezen op vakantie. Vond het vermakelijk en las best lekker weg. Beetje buiten de boeken die ik normaliter ‘snel’ pak in de boekhandel qua genre/onderwerp. Had deze besteld en laten bezorgen bij de plaatselijke boekhandel want vind het heel gaaf dat je @d12baby een boek hebt geschreven!!

1 like

Ik ben ook begonnen met het boek, leest makkelijk door de korte hoofdstukken dat vind ik altijd prettig. Het verhaal pakt je ook gelijk, wil heel graag weten hoe het verder gaat. En ik ben benieuwd naar de brief.

2 likes

@MJDLH @anon42887991 @mikselke @Norma Dankjewel allemaal!

@anon69373215 Oh, ken ik niet die serie, goeie tip! Ik ga 'm kijken, dankjewel :smiling_face: Heb je ‘After Yang’ gezien? Die film heeft een iets andere invalshoek dan mijn boek (gaat over Chinese robotkinderen in plaats van robotvrouwen), maar was wel een grote inspiratie. En cool, doe je iets met literair schrijven/vertalen? Dient te ipv moet houdt de sfeer iets afstandelijker en ‘kouder’ zeg maar, maar dat ligt er natuurlijk ook een beetje aan waar ik het heb gebruikt. Vind het wel leuk om het erover te hebben en als je zin hebt stuur me ze dan vooral door via DM, dankjewel in ieder geval (ik wil in de leesclub hier vooral het onderwerp en de inhoud bespreken)

Even een poll om te kijken hoe iedereen ervoor staat

Waar ben je nu met lezen?
  • Ik ben nog niet begonnen
  • Hoofdstuk 1 - 7
  • Hoofdstuk 8 - 14
  • Hoofdstuk 15 - 23
  • Hoofdstuk 24 - 29
  • Uit!

0 stemmers

Ik zal over een paar dagen iets posten over eenzaamheid in Aziatische megasteden :cityscape:

3 likes

Sta nog steeds op de wachtlijst bij de bibliotheek. In heel provincie Utrecht is er maar 1. Ik denk dat ik kan beginnen met lezen zodra jullie klaar zijn hahah.

1 like

Bij mijn bibliotheek zijn er nog geen exemplaren
 dus ik ben bang dat t nog ff duurt :see_no_evil:

2 likes

Ik heb hem uit! Zal mijn reactie in een spoiler zetten.

Samenvatting

Mooi boek! Zat al snel in het verhaal en wilde graag doorlezen. Leuk dat het eerste deel zich afspeelde in Chungking Mansions. Ik had nog nooit van dit gebouw gehoord, maar ben er wel geĂŻntrigeerd door geraakt.

Ik vond het wel jammer dat het zo’n kort boek was. Ik heb niet het idee dat ik de personages echt heb leren kennen. En met name het tweede deel vanuit robot Ava had van mij uitgebreider gemogen. Voor mijn gevoel was het opeens afgelopen en had wel meer willen weten over de ‘gemaakte mens’ zogezegd.

Maar al met al met veel plezier gelezen!

3 likes