Boekenclub: All Fours - Miranda July

Dankjewel voor je reactie :purple_heart: en voor de feedback! Iemand anders schreef dat ook, dat ze de personages beter had willen leren kennen. Dat ga ik dus proberen meer uit te werken in mijn nieuwe boek, thanks :smiling_face:

edit: en ook bedankt @mikselke en @anon42887991 voor jullie reacties!

2 likes

Oeh, ik zie dit topic voorbij komen en wil ook meelezen! Zoals hierboven al is gezegd duurt het ook bij mij even voordat het boek bij de bieb kan lenen.

1 like

Leuk, dankjewel! En geen haast hoor, we hebben nog wel even :smiling_face:

Ik zal morgen iets posten over eenzaamheid in de grote stad (een van de thema’s van het boek) :cityscape:

2 likes

Je kan bij veel bibliotheken een aanvraag doen (meestal op de website) zodat ze er naar kijken om meer exemplaren in te kopen!

Ik heb het boek al gelezen maar vind het wel leuk om mee te lezen hier voor de extra feitjes enzo

3 likes

Thnx voor de tip! Ga ik meteen doen.

1 like

Mijn bibliotheek heeft het boek helemaal niet, helaas ook geen mogelijkheid om een verzoek in te dienen.

Ik wacht maar tot hij in Kobo plus beschikbaar komt.
@d12baby weet je misschien of dit ooit gaat gebeuren?

Niet binnenkort helaas :pensive: sorry!

3 likes

Leuk dat je meer informatie gaat geven over het thema eenzaamheid in grote steden. Vond dat iets dat ik namelijk een beetje mistte in het boek. In hoeverre zijn die situaties normaal in China. Hetzelfde gold ook voor bijv de man/vrouw relatie in China. Hoe is die vormgegeven. Nu kon ik me er wel iets bij voorstellen, maar had het nog leuker gevonden als dat ook terug te lezen was in het boek. Dan maakt het verhaal nog meer indruk omdat je in context kunt plaatsen.

Dat gezegd hebbende vond ik het echt een heel leuk en vermakelijk boek. Het is vlot geschreven en je wilt verder lezen. Het enige was dat het wel soms wel weet waar het naartoe gaat door het eerste hoofdstuk. Dat nam niet weg dat ik af en toe toch verrast was door sommige wendingen in het verhaal.

2 likes

Misschien verkeerd verwoord, maar “mijn” biblioteek heeft geen online contactformulier en verwijst voor alles door naar de lokale vestigingen.
Daar al 2 maanden geleden een verzoek
ingediend tot op heden niets van gehoord.

2 likes

Ik was het niet :joy:

@Plantengekkie dankjewel voor de feedback!

Oke, voor iedereen die meedoet met het lezen in delen, waar zijn jullie nu ongeveer?

• Hoofdstuk 1-7
  • Hoofdstuk 8-14
  • Hoofdstuk 15-21
  • Hoofdstuk 22-29
  • Uit!

0 stemmers

Een stukje over eenzaamheid

Eenzaamheid is een van de thema’s van het boek, maar lang niet alleen de hoofdpersoon is alleen. De mannen waarvoor de robotvrouw wordt gemaakt zijn namelijk ook nogal eenzaam. Deze figuren zijn gebaseerd op de Incelbeweging.

Als je niet weet wat Incels zijn kun je er hier wat over lezen: Incel - Wikipedia

Dit is ook een interessant artikel: Hoe onzekere jonge mannen houvast vinden aan incel-retoriek

Volgens incels zijn er niet genoeg ‘goede’ vrouwen beschikbaar (wat ‘goed’ inhoudt is weer een heel ander debat). Vaak geven ze hun eigen uiterlijk en sociale vaardigheden de schuld, maar ook de socio-economische staat van mannen zien ze als een probleem. Deze is naar hun mening alleen maar slechter geworden door de toenemende vrijheid van de vrouw. Als robots er toch wel komen, zullen ze dan een robot ontwikkelen specifiek gericht op de incelbeweging? Eentje die Incels helemaal kunnen africhten zodat ze precies eruit ziet zoals zij willen? En doet wat zij willen?

In de grote steden in Azië is eenzaamheid een probleem voor mannen en vrouwen. Iedereen die weleens in Hongkong, Tokio, Seoul en/of Shanghai is geweest, weet hoe makkelijk je in de menigte kan verdwijnen. Aziatische megasteden hebben een formaat dat niet bestaat in Europa; Tokio heeft ongeveer 37 miljoen inwoners, Shanghai 26 miljoen en Hongkong is ‘relatief’ klein met 9 miljoen. Ter vergelijking, Berlijn heeft 3.8 miljoen inwoners en Parijs zo’n 2 miljoen. Het zou niet eens zo gek zijn om robots te introduceren om al die eenzaamheid tegen te gaan; er wordt zelfs al geëxperimenteerd met robots in bejaardentehuizen in Japan.

Een paar jaar geleden was ik een tijdje in Tokio en heb ik een kort verhaal geschreven, gebaseerd op hoe eenzaam ik me voelde in die periode en de mensen die ik om me heen zag: De Optimist

Daarna heb ik ook een kort verhaal geschreven over een man die een robot maakt van zijn ex-vriendin. Die twee verhalen zijn eigenlijk samen de inspiratie voor het boek geworden. Alhoewel ik dat korte verhaal in Tokio, Hōmushikku (het Japanse woord voor heimwee), in de toekomst nog uit wil werken tot een volledige roman.

7 likes

Ah, dankjewel!! Ben benieuwd wat je ervan vindt :smiling_face:

1 like

Ik heb hem in 1 middag uitgelezen. Ik vond hem leuk, maar wel wat kort. Het einde kwam voor mij best wel snel met alle prototypes en ik wist niet zo goed waar in de tijdlijn we waren. Ik vond het wel een interessant verhaal en gewoon een leuk boek!

2 likes

Dankjewel! Dat motiveert me om een langer verhaal te schrijven :smile: Vind je bijvoorbeeld 400/500 pagina’s te doen? Of is dat dan weer te lang? Aap in pak heeft 320 pagina’s (ter vergelijking)

Hoe ver is iedereen? Zullen we beginnen met de nabespreking? Misschien kunnen we het als spoiler opschrijven voor de zekerheid?

Heel erg bedankt voor de comments tot nu toe. Laat me vooral weten wat je ervan vond/of je iets wil bespreken!

5 likes

Ik lees op mijn ipad, ik zal zo eens kijken hoeveel bladzijdes het daar waren!

4 likes

Ik heb hem uit, dus goed om met de nabespreking te starten voor mij.

Voor mij had het ook iets langer gemogen. Niet elk verhaal kan dat hebben, maar dit verhaal in 400/500 pagina’s was prima geweest voor mij.

2 likes

Ik heb 'm dit weekend uitgelezen. Dus wat mij betreft kunnen we 'm bespreken.

1 like

159 bladzijdes op mijn ereader

1 like

Klein vraagje als gluurder in het topic. Is het toeval dat Hōmeshikku (heimwee) zoals het nu geschreven lijkt vaag klinkt als ‘homesick’ of maak ik er nu iets heel anders van haha?

2 likes

Ik heb het boek ook uit! Reactie in spoiler:

Samenvatting

Ik vind het een leuk boek met interessante onderwerpen, robots ook actueel nu in de lijn met opkomende AI. Ik kende verder Hongkong en de Chunking Mansions nog niet, dus ook erg leuk om daar (hier en in het boek) meer over te weten zijn gekomen!

Het boek las heel makkelijk weg, had voor mij best langer gemogen zoals hierboven ook al aangegeven. Misschien bijvoorbeeld door eerst wat meer achtergrondinformatie van de hoofdpersonen. Of door ook nog iets over de reis van Ava 1.0 naar Ava te schrijven.

Ik was vooral nog benieuwd naar of Wei Li/Ah Ying nog naar Ava op zoek zijn gegaan nadat ze onder de radar was of dat ze haar op de billboards hebben gezien (en hun reactie daarop).

1 like

Ik heb het boek uiteindelijk aangeschaft en uitgelezen! Mijn comments:

Mooi boek, ik had hem in een weekend uit. Het eerste wat ik dacht was: het verhaal had wel iets langer gemogen. Vooral deel II, had daar ook wel iets willen weten over hoe de buitenwereld vond over de nieuwe uitvinden en de verschillende prototypes. Ook was ik benieuwd hoe haar collega’s het vonden om Ava zo te zien in al die reclameuitingen of misschien iets over haar verdwijning?

2 likes