Boekenclub: All Fours - Miranda July

Ja die film deed me inderdaad aan Yellowface denken! Maar dan een likeable hoofdpersoon, haha. Erg leuke film en heb om een aantal zinnen hardop moeten lachen.

4 likes

Heb het boek uit! Ik ben er veel minder over te spreken dan de meesten hier, maar heb me er zeker mee vermaakt.

Nogal uitgebreid commentaar op Yellowface

June vond ik wel een leuk personage. Verschrikkelijk mens, maar ergens boeide ze me wel, en dat ze met Athena’s manuscript aan de haal gaat was een lekker begin van het verhaal.

(Soort van) het midden van het boek vond ik meh. Veel te veel Twitter/internet/mails. Er komt interessante kritiek in naar voren, dat wel, maar het zijn ook zaken waarover ik liever lees in een essay dan in een roman. In een boek wil ik in een scÚne zitten, niet door de hoofdpersoon verteld krijgen wat er op internet is gepost. Als er dan wel interactie in real life was was, was het vaak iets te veel satire/typetjes (die Hollywoodguys, het marketingteam van haar uitgeverij) en op het moment dat het dan wél meeslepend of spannend kon worden (bijvoorbeeld als June langsgaat bij die vereniging) voelde het alsnog vlak omdat de schrijfstijl de boel (wat mij betreft) niet echt overeind kon houden. Ik vond het boek absoluut niet slecht geschreven, maar er was ook geen enkele zin of passage waarvan ik dacht: wow, nice. Het deed me een beetje denken aan de pakkende maar weinig opzienbarende stijl van van die dertien-in-een-dozijn-thrillers.

Plot vond ik hier en daar vreemd. Ineens wil June weten wie er achter het ‘ghost’-account zit, want ‘Best to nip this in the bud’, maar het is dan allang gaande en er is niks nieuws gebeurd? Vanwaar die urgentie? En waarom gaat Candice zo belachelijk ver?

Verder leken sommige dingen inconsequent of op z’n minst onderbelicht. Hoe zit het nou bijvoorbeeld met cancelen, twitterfitties en carriùres? Er worden voorbeelden genoemd van mensen die nooit meer een boekdeal hebben gekregen na internet-heisa (bijv. Geoff), maar de boodschap ‘ignore it, and it will all blow over’ komt ook heel veel terug. Junes eigen plan was ook om de boel te negeren, maar dan komt ze plotseling toch met een statement en wordt alles rustig. Soms pakt het dus goed uit, soms niet, maar waar komt dat door? Hier wordt verder niet op gereflecteerd. Nergens vraagt June (of R.F.) zich af: zijn er wetmatigheden, is het willekeurig – hoe werkt dit precies?

Eenzelfde soort vaagheid hing om het concept van ‘het gemaakt hebben’ heen: June denkt best wel in ‘nobodies’ versus ‘mensen met succes’, maar heeft het richting het einde van het boek ineens over succes dat zo voorbij kan zijn en nieuwe talenten die de spotlights stelen – waar kwam dat ineens vandaan? En hoe moeten we Athena dan zien? Als een ‘tijdelijk talent’, of een literaire legende? Afijn, ik vond het thematisch dus iets slordigs en oppervlakkigs hebben.

Laatste deel vond ik wel echt lekker lezen en een stuk pakkender dan het ‘internetdeel’ (het stuk over college, Athena die leed van anderen ‘gebruikt’, het spookaccount etc.). Dus ja, los van alle inhoudelijke kritiek: het is wel een pageturner!

7 likes

Ik ben benieuwd of meer mensen het boek inmiddels aan het lezen zijn of uit hebben? De Nederlandse editie is anderhalve week geleden ook verschenen.

American Fiction heb ik inmiddels ook gezien en ik vond het echt een leuke en goede film (en soms erg grappig), ik ben ook wel teleurgesteld dat Jeffrey Wright de oscar voor beste acteur niet heeft gewonnen. Een aanrader om te kijken als je de thema’s in Yellowface interessant vond wat mij betreft!

3 likes

De Nederlandse versie staat nu ook als ebook op Kobo Plus! Ben er zelf pas net in begonnen, dus kan er nog niks weinig zeggen

4 likes

Dankjewel voor de tip!!

3 likes

Ja ik ben vorige week begonnen in het boek en heb idd ook vorige week american fiction gezien! Ben heel benieuwd waar het boek heet gaat!

2 likes

Mijn reservering is eindelijk binnen dus ik kan beginnen! Misschien dat het nog lukt eind deze maand maar ik moet het boek dat stof ligt te vangen ook nog lezen en lees nu een vet tof boek dus lekker veel tegelijk weer haha.

Ik heb American Fiction gezien, heel leuk! Goed geacteerd, vooral die schrijf scĂšne is goud maar er waren meer glimlach momenten. Het einde vond ik ook goed. Heb je toevallig het boek ook gelezen waar de film op gebaseerd is of dat niet? Ik ken het boek niet maar begreep dat er wel wat verschillen tussen zitten wat niet onoverkomelijk is natuurlijk maar ben wel benieuwd of het als storend word ervaren of dat het wle meevalt.

Nee nog niet! Wil ik nog wel doen, maar ik weet niet wanneer.

3 likes

Ik kon hem vorige week pas ophalen bij de bieb, maar ik heb hem precies op tijd uit.

Yellowface

Zoals anderen al zeggen ben ik er niet helemaal weg van. Het begin was heel tof en aangrijpend, maar ik vond het einde met de geest en Instagram niet helemaal passen bij de rest van het boek. June is best doordacht en bezig met wat er kan gebeuren (bv in hoe ze Geoff van zich af kan schudden), maar bij de laatste confrontatie miste ik dit wel. De beschrijving van de stem was artificial, maar toch reageert ze erop alsof het Athena echt zou zijn. Dat klopte voor mijn gevoel niet helemaal.
Al met al wel een leuk boek, maar het einde voelde een beetje vluchtig geschreven.

8 likes

Hebben jullie zin om weer een boek samen te lezen?

• Ja
  • Nee
  • Ligt aan het boek

0 stemmers

1 like

Willen we dit keer een nieuwe poll of zal ik de boeken verzamelen van afgelopen 2 of 3 keer die het niet waren geworden?

• Nieuwe boeken
  • Poll maken met oude boeken

0 stemmers

2 likes

Heel duidelijk we gaan voor nieuwe boektitels! Tot en met deze zaterdag kan je een of meerdere titels delen. Aankomende zondag zet ik dan een poll online die je kan invullen tot en met maandag. :grin:

1 like

Ik moet/wil Joe Speedboot nog lezen en het lijkt me leuk om dat samen te doen! Beschikbaar via de online bibliotheek, ook in luisterboekvorm.

4 likes

All Fours van Miranda July wil ik graag aandragen, erg benieuwd naar. Bij mijn bieb is-ie te verkrijgen, helaas niet als e-book of luisterboek. Hij staat wel op Bookbeat.

Samenvatting

Een semi-bekende kunstenaar besluit spontaan dat ze niet met het vliegtuig, maar met de auto van Los Angeles naar New York wil reizen. Twintig minuten nadat haar man en kind in de achteruitkijkspiegel zijn verdwenen, neemt de vrouw zomaar een afslag van de snelweg en huurt een kamer in een goedkoop motel. In eerste instantie is dat voor één nacht, maar al snel blijkt dat ze niet van plan is om ergens anders heen te gaan. Ze verandert de kamer in een luxe suite en begint een affaire met een jongere, getrouwde man.
Toch zal er aan dit vluchtgedrag een einde moeten komen, en dan valt de realiteit van haar leven als moeder, echtgenote en vrouw in de overgang niet meer te ontkennen.

5 likes

Deze wil ik ook graag nog lezen! Hij staat ook op storytel

5 likes

Deze is wel leuk voor november dan want in november ligt dit boek gratis in alle bibliotheken ivm Nederland Leest! Er is dan ook een groot letter versie en een makkelijk lezen editie.

@Lorem dat boek klinkt ook leuk. Bij mijn bieb zijn er al 36 reserveringen dus dat duurt nog wel even :joy:

7 likes

Ja, deze staat ook hoog op mijn lijstje! Stond er gisteren nog mee in mijn handen in een heel cute boekwinkeltje in de VS, maar ze hadden alleen hardcover en dat is net wat te zwaar/groot voor in m’n koffer. :frowning: Maar dan bestel ik wel een ebook als we deze kiezen!

2 likes

Oh tof zeg!

1 like

Ik heb 'm al gelezen, maar het is wel echt een aanrader! Hij staat overigens ook als luisterboek op kobo plus

2 likes

Joe Speedboot door Tommy Wieringa

Beschikbaar via de online bibliotheek, ook in luisterboekvorm. En in november gratis op te halen bij de bibliotheek ivm Nederland Leest
Van dit boek zijn heel veel vertalingen verschenen dus je zou hem bijv in het Engels kunnen lezen

Flaptekst

Joe Speedboot is een roman over liefde en rivaliteit, over een verlosser zonder belofte en een heroĂŻsche odyssee. Het toont het lot van nieuwkomers in een Nederlands dorp, waar de last van het onverwerkte verleden op de inwoners drukt. De tragikomische maalstroom van gebeurtenissen geeft het ingeslapen dorp een onverwachte dynamiek waar het niet meer van zal herstellen. Tommy Wieringa schreef met Joe Speedboot een gedreven, aanstekelijke ontwikkelingsroman, met een hoofdrol voor de mateloze verbeeldingskracht van één man. Fransje Hermans, de verteller van het verhaal, is na een ongeluk invalide geraakt en heeft voorgoed zijn spraakvermogen verloren. Hij is de zelfbenoemde chroniqueur van het dorp Lomark. Zijn fascinatie voor de nieuweling Joe Speedboot is grenzeloos: Joe Speedboot, de jongen die zijn eigen naam gekozen heeft en op zijn vijftiende al bommenlegger, vliegtuigbouwer en bewegingsfilosoof is. Nauwgezet observeert Fransje hoe nog een nieuwkomer de natuurlijke orde van het dorp komt verstoren: Joe’s stiefvader Papa Afrika, een zachtaardige NubiĂ«r met gazellenogen die een kleine scheepswerf begint op de oever van de Rijn. Dan verschijnt de geheimzinnige Picolien Jane, een beeldschone Zuid-Afrikaanse, aan wie Fransje zijn kronieken opdraagt en voor wie levenslange vriendschappen op het spel worden gezet. In haar komen alle verhalen samen, met noodlottige gevolgen.

Op originele wijze en met speels vernuft, toont Tommy Wieringa de loop van een geschiedenis, waarin niemand aan zijn bestemming ontkomt. ‘De knalpijpen glansden als bazuinen, de wereld leek te verschroeien in allesverzengend lawaai wanneer de jongens het gaspedaal intrapten met de koppeling in, alleen om te laten weten dat ze bestonden, zodat níemand daaraan zou twijfelen, want wat niet weerkaatst, bestaat niet.’

All Fours van Miranda July
Bij de bieb is die te verkrijgen, helaas niet als e-book of luisterboek. Hou rekening met veel reserveringen. Het boek staat wel op Bookbeat.
Oorspronkelijk geschreven in het Engels. Vertaald naar het Nederlands door Lydia Meeder en Gerda Baardman

Flaptekst

Een semi-bekende kunstenaar besluit spontaan dat ze niet met het vliegtuig, maar met de auto van Los Angeles naar New York wil reizen. Twintig minuten nadat haar man en kind in de achteruitkijkspiegel zijn verdwenen, neemt de vrouw zomaar een afslag van de snelweg en huurt een kamer in een goedkoop motel. In eerste instantie is dat voor één nacht, maar al snel blijkt dat ze niet van plan is om ergens anders heen te gaan. Ze verandert de kamer in een luxe suite en begint een affaire met een jongere, getrouwde man.
Toch zal er aan dit vluchtgedrag een einde moeten komen, en dan valt de realiteit van haar leven als moeder, echtgenote en vrouw in de overgang niet meer te ontkennen.

Om het iets spannender te maken voeg ik nog een derde titel toe, mot en de metaalvissers. Dat is een jeugdboek geschreven door Sanne Rooseboom.

Flaptekst

De week waarin Mot een duikboot vond, begon redelijk normaal. Saai zelfs. Dat was niet zo gek. Er moest heel wat gebeuren voordat ze haar grote vondst zou doen. Ze had nog niet eens een magneet.

Mot heet eigenlijk Vlinder. Maar zo noemt alleen haar moeder haar nog. Die wil het liefst een opgeruimd, luchtig kind in een jurkje. Mot is zo niet. Mot houdt van zwarte kleren en van de oude, rommelige stad waarin ze opgroeit. Uit opstandigheid koopt ze van haar spaargeld een magneet om mee te vissen in het oude kanaal. Ze vindt een kleine, roestige duikboot. Die duikboot is het begin van een groots avontuur, waarbij Mot de punk-acrobaten van De Werf ontmoet, ze het tegen een machtige miljardair opneemt en ze haar moeder beter leert kennen.

Mot en de metaalvissers is een origineel en betoverend verhaal, dat zich nét niet in onze wereld afspeelt. Over de rafelrandjes van een stad, over jezelf kunnen zijn en over roest. Heel veel roest.

Het boek is te leen in de bibliotheek en bij de online bibliotheek ook als luisterboek. Bookbeat en nexotry hebben hem ook als luisterboek. Als ik het goed zie ook te lezen via kobo plus.

En dan hierbij de poll!

• Joe Speedboot
  • All fours
  • Mot en de metaalvissers

0 stemmers

5 likes