Misschien goed om de poll zo te doen dat de uitslag pas zichtbaar wordt nadat de poll gesloten wordt (dat kun je vooraf instellen), dan kun je niet ‘sturen’ door te stemmen op een die al ver voor/achter staat. En dan is het ook een beetje spannend wat de uitslag wordt
Op deze manier wordt het natuurlijk sowieso een heeeel spannende poll
Ik heb nog wel twee boeken die me ook leuk lijken om in de boekenclub te lezen.
Yellowface - R.F. Kuang
Athena Liu is a literary darling and June Hayward is literally nobody.
When Athena dies in a freak accident, June steals her unpublished manuscript and publishes it as her own under the ambiguous name Juniper Song.
But as evidence threatens June’s stolen success, she will discover exactly how far she will go to keep what she thinks she deserves.
What happens next is entirely everyone else’s fault.
With its totally immersive first-person voice, Yellowface grapples with questions of diversity, racism, and cultural appropriation, as well as the terrifying alienation of social media. R.F. Kuang’s novel is timely, razor-sharp, and eminently readable.
Treasure Island - Robert Louis Stevenson
“Treasure Island” is the story of a twelve-year-old boy, Jim Hawkins, who finds a treasure map that belonged to a pirate, Captain Flint . Jim and his friends travel to a faraway island and meet ex-crew members of Captain Flint, who were also looking for the treasure and take Jim as a hostage.
Misschien One flew over the cuckoo’s nest?
Beschrijving via de bieb: De pogingen van een nieuwe patiënt, die door krankzinnigheid te simuleren het ijzeren regime in een psychiatrische inrichting wil doorbreken, lijken aanvankelijk succes te hebben.
Ik stel I’m a Fan voor van Sheena Patel.
“I stalk a woman on the internet who is sleeping with the same man as I am,” begins Patel’s trenchant debut. The unnamed narrator, a young London woman of color, documents this infatuation triangle in a series of short prose pieces resembling online posts. Her lover is a married writer, and the other woman is a wellness influencer.
Unhinged in the best way possible, this is a novel that presents itself initially as the story of an inequal relationship but evolves into blistering commentary on race, patriarchy, consumer culture, and our use of social media.
deze lijkt me heel leuk!
Een dag later dan gepland, maar hierbij de poll!
- Practical Magic - Alice Hoffman
- Yellowface - R.F. Kuang
- Treasure Island - Robert Louis Stevenson
- One flew over the cuckoo’s nest - Ken Kesey
- I’m a Fan - Sheena Patel
0 stemmers
Je kan stemmen vrijdagmiddernacht en dan sluit de poll automatisch!
Practical Magic - Alice Hoffman
Is in het Nederlands verschenen onder de titel Magische Praktijken en uitgegeven door Orlando. Er zijn twee vervolgdelen verschenen.
Verfilmd onder de titel Practical Magic
Flaptekst
When the beautiful and precocious sisters Sally and Gillian Owens are orphaned at a young age, they are taken to a small Massachusetts town to be raised by their eccentric aunts, who happen to dwell in the darkest, eeriest house in town. As they become more aware of their aunts’ mysterious and sometimes frightening powers — and as their own powers begin to surface — the sisters grow determined to escape their strange upbringing by blending into “normal” society.
‘Er is een aantal dingen dat Sally Owens zeker weet: Gooi gemorst zout altijd over je linkerschouder. Zet rozemarijn bij het tuinhek. Doe peper door de aardappelpuree. Plant rozen en lavendel, die brengen geluk. Word verliefd als je de kans krijgt.’ Al meer dan 200 jaar krijgen de Owens-vrouwen de schuld van alles wat er misgaat in hun stadje in Massachusetts. Nadat hun ouders zijn verongelukt, worden de zusjes Gillian en Sally Owens opgevoed door hun wereldvreemde tantes, die magische krachten bezitten. Als buitenstaanders worden ze op school gepest en de zusjes willen niets liever dan vluchten. De een trouwt op jonge leeftijd, de ander loopt van huis weg. Jaren later brengt een tragedie ze weer samen. En de zusjes leren dat wat er ook gebeurt, ze altijd elkaar hebben. Magische praktijken is een betoverende roman over liefde, familie, vergeving en dagelijkse betoveringen.
Yellowface - R.F. Kuang
Is nog niet in het Nederlands verschenen. Word verwacht 7 maart 2024 bij uitgeverij over Amstel
Niet verfilmd
Flaptekst
*Auteurs June Hayward en Athena Liu debuteren in hetzelfde jaar. Maar terwijl Athena uitgroeit tot een literaire publiekslieveling, flopt de schrijfcarrière van June. Niemand wil nog verhalen lezen over gewone witte meisjes, denkt June.
Wanneer June getuige is van Athena’s onverwachte dood, steelt ze impulsief Athena’s net voltooide meesterwerk - een verhaal over het miskende Chinees Arbeiderskorps tijdens de Eerste Wereldoorlog. June publiceert het als haar eigen werk. Verdient dit stukje geschiedenis niet verteld te worden, ongeacht door wie?
Maar June kan niet ontsnappen aan Athena’s schaduw en iemand dreigt haar te ontmaskeren. Hoe ver zal June gaan om haar gestolen succes te beschermen?*
Athena Liu is a literary darling and June Hayward is literally nobody.
When Athena dies in a freak accident, June steals her unpublished manuscript and publishes it as her own under the ambiguous name Juniper Song.
But as evidence threatens June’s stolen success, she will discover exactly how far she will go to keep what she thinks she deserves.
What happens next is entirely everyone else’s fault.
With its totally immersive first-person voice, Yellowface grapples with questions of diversity, racism, and cultural appropriation, as well as the terrifying alienation of social media. R.F. Kuang’s novel is timely, razor-sharp, and eminently readable.
Treasure island - Robert Louis Stevenson
In het Nederlands verschenen onder de titel Schateiland. Er zijn verschillende edities verschenen
Verschillende keren verfilmd
Flaptekst
“Treasure Island” is the story of a twelve-year-old boy, Jim Hawkins, who finds a treasure map that belonged to a pirate, Captain Flint . Jim and his friends travel to a faraway island and meet ex-crew members of Captain Flint, who were also looking for the treasure and take Jim as a hostage.
Jim, een herbergierszoon, krijgt een schatkaart in handen. Een schip wordt uitgerust en Jim gaat mee: op zoek naar de schat. Helaas blijkt de bemanning gedeeltelijk uit piraten te bestaan, die onder leiding van de eenbenige scheepskok, Long John Silver, die schat willen buit maken. Muiterij, wapengeweld, malaria en goudkoorts zorgen vervolgens voor heel wat slachtoffers, spanning en sensatie. Jorge Luis Borges, een groot bewonderaar van Stevenson, noemde Silver ooit het eerste ‘complexe karakter’ in de Engelse literatuur: hij is weliswaar een schurk, maar heeft toch ook heel goede kanten. Het is onmogelijk geen sympathie te voelen voor deze geslepen moordenaar. In feiten krijgen we een voorproefje van het in 1886 geschreven The Strange Case of Dr. Jekyll en Mr. Hyde over de beroemde Homo duplex, met zijn respectabele én zijn verborgen gewelddadige kant. Juist deze dubbelheid maakt Schateiland, behalve meeslepend, zo fascinerend. Stevenson schreef dit avonturenboek oorspronkelijk voor zijn stiefzoontje. Toen het in 1883 verscheen als roman voor volwassenen werd het een geweldig succes en het is altijd populair gebleven. Deze uitgave is niet de zoveelste bewerking voor de jeugd, maar een volwaardige literaire vertaling, die recht doet aan meer dan het verhaal alleen.
One flew over the cuckoo’s nest - Ken Kesey
In het Nederlands verschenen onder de titel En eentje zag ze vliegen
Verfilmd onder de titel One flew over the cuckoo’s nest (1975). Nav het boek is de miniserie Ratched verschenen op Netflix. Dit is een prequel op het boek.
Flaptekst
De pogingen van een nieuwe patiënt, die door krankzinnigheid te simuleren het ijzeren regime in een psychiatrische inrichting wil doorbreken, lijken aanvankelijk succes te hebben.
De tirannieke Nurse Ratched regeert haar afdeling in de psychiatrische inrichting van Oregon State met beklemmende discipline. De patiënten houden zich gedeisd door geestdodende medicatie en de dreiging van elektroshocktherapie. Haar strikte regime wordt verstoord door de komst van McMurphy, een levenslustige crimineel die doet alsof hij gek geworden is om kans te maken op een makkelijk leventje in een inrichting.
Wanneer McMurhpy ziet hoe de patiënten hun dagen hier doorbrengen en hoe hun levens verpieteren, besluit hij in opstand te komen. Hij begint opmerkingen te maken over het figuur van de Big Nurse, en introduceert kaartspellen bij zijn medepatiënten. Hij organiseert een ongeoorloofd uitje en weet zelfs twee prostituees de afdeling binnen te smokkelen. Hij betaalt daar niet alleen zelf de prijs voor, maar ziet ook hoe zijn vrienden meer en meer beginnen te lijden nu ze in aanraking komen met de buitenwereld. In de soms onderhuidse, soms uitgesproken of zelfs fysieke strijd tussen McMurphy en Ratched vervagen de grenzen tussen goed en kwaad, mentaal gezond of gek, leven en dood. One Flew Over the Cuckoo’s Nest is een van de grootste, meest indrukwekkende romans van de twintigste eeuw. Een ode aan het leven en de vrijheid.
I’m a Fan - Sheena Patel
Is nog niet in het Nederlands verschenen, word verwacht op 25 april 2024 en uitgegeven door Cossee
Is niet verfilmd
Flaptekst
*“I stalk a woman on the internet who is sleeping with the same man as I am,” begins Patel’s trenchant debut. The unnamed narrator, a young London woman of color, documents this infatuation triangle in a series of short prose pieces resembling online posts. Her lover is a married writer, and the other woman is a wellness influencer.
Unhinged in the best way possible, this is a novel that presents itself initially as the story of an inequal relationship but evolves into blistering commentary on race, patriarchy, consumer culture, and our use of social media.*
‘Ik stalk een vrouw op het internet die naar bed gaat met dezelfde man als ik.’ Na deze eerste bekentenis vertelt een jonge vrouw over de afaire die ze is begonnen met een succesvolle, getrouwde man. Wanneer blijkt dat hij er meerdere minnaressen op nahoudt, waaronder een onuitstaanbare infuencer, ontwikkelt ze niet alleen een obsessie voor de man, maar ook voor zijn populaire minnares. Het culmineert in een vlammend verhaal over verlangen, liefde en een ongelijke machtsdynamiek. De verteller houdt de social media van de Instagrammer en haar vrienden van minuut tot minuut in de gaten. Intussen refecteert ze op de afbrokkelende ‘relatie’ met de man, die zich steeds verder van haar afwendt. Moet ze wraak op hem nemen door zijn vrouw te vertellen over het overspel? Waarom wil ze deze leugenachtige man eigenlijk zo graag voor zichzelf? Pijnlijk eerlijk en met een even meedogenloze als ironische pen beschrijft ze de rollen die alle betrokkenen spelen, inclusief zijzelf. Met ogenschijnlijk speels gemak verweeft Ik ben fan klasse, politiek, werk, seks en hunkering met de banaliteit van onze virtuele levens. In dit onvergetelijke debuut bewijst Sheena Patel zich als een van de belangrijkste stemmen van de Instagramgeneratie.
Sorry voor de twee stemmers, ik heb de poll aangepast want er stond iets niet goed ingesteld.
Echt spannend met zo’n geheime poll
Haha ja ik twijfel tussen 2/3 boeken dus mss was bij een geheime poll 2 keuzes ook leuker dan nu. (Maar vind het nu wel extra spannend haha).
Wel echt applaus voor de uitgebreide keuzes plus uitleg.
Haha maar dit is dan toch beter, nu moet je echt zelf een keuze maken voor wat je wilt, zonder invloed van hoe anderen stemmen
Waar, alleen is er ook een boek die ik niet wil haha. Dus dan liever mijn nummer 2 als die close is.
Geen strategische stem deze keer
Ding ding ding, we have a winner! Echt leuk zo’n getimede poll!
Ah jammer, ik heb de winnaar al gelezen!
Ik ook! Wel echt een leuk boek dus ben benieuwd wat iedereen er straks van vindt
Ik ook, jammer idd maar de rest veel leesplezier! Benieuwd naar jullie gedachten erover later.
Ik heb inmiddels wel het boek dat jij vermeldde op mijn ereader gezet van Sheena Patel, dus ga alsnog deze lezen. Klonk heel leuk.
Leuk, ik benieuwd wat je er van vindt! Ik ben er net in begonnen
Leuk, ik heb nog nooit meegedaan maar dit klinkt als een leuk boek! Hoe werkt het verder qua tijdlijn? Ik zal in ieder geval even langs de boekhandel wandelen vanmiddag.
Oh wat leuk, gezien de reacties had ik echt niet gedacht dat deze zou winnen!
Voor de mensen die liever een ander boek zouden lezen (bv I’m a fan): is het geen idee om dat boek dan gewoon als volgende na Yellowface te doen als boekenclub?
Vorige keer heb ik dat ook voorgesteld en dat was heel leuk. Ik snap wel dat we stemmen, maar het hoeft toch niet zo te zijn dat alle boeken die niet winnen niet gelezen kunnen worden. Of dat er altijd een (nieuwe) poll moet zijn. Sowieso zijn er vast ook mensen die nu op een ander boek gestemd hebben maar ook een ander boek best zouden willen lezen samen.
Nou ja het is meer dat de termijn om een boek te lezen voor hier best lang is. Ik denk dat ik al wel eerder ga beginnen in dat andere boek, dus dan vind ik het misschien tegen die tijd juist leuk om opnieuw te stemmen voor een boek dat we tegelijk kunnen lezen.
Maar vind zeker dat dan oudere suggesties terug kunnen komen in een poll.