Boer zoekt vrouw/Onze boerderij #2 (Deel 1)

Ik heb de eerste aflevering ook gezien, vond het heel leuk! Ben benieuwd naar alle andere afleveringen.

En wat een leuk nieuws zeg, thanks voor het delen! Had al wel het idee dat het iets voor ze zou kunnen zijn (denk dan wel dat ze naar een gebied zullen gaan waar ook toerisme is zodat zij nog wel iets daarin kan doen? Leek wel alsof ze dat juist leuk vond). Maar er komt dus schijnbaar een nieuw seizoen waarin we dit gaan zien? Ben heel erg benieuwd. Leuk dat bzv ze zoveel volgen.

1 like

Even in een spoiler voor degenen die de aflevering nog willen kijken

Ik had het juist in eerste instantie niet verwacht! Vooral vanwege de schapenboer in Denemarken die eigenlijk net zo gebonden zat aan regels als hier in Nederland. Maar Jan wil vooral echt boer zijn, zorgen voor de dieren en niet al die ā€œklusjesā€ er omheen. Dat zou hier in Nederland niet snel veranderen denk ik. Daarom gaan ze nu ook over op melkvee denk ik. Hoop voor Rianne idd wel dat er voor haar ook iets bij zit wat ze leuk vind, want ze gaf wel aan dat zij fulltime boerin zijn niet echt leuk zou vinden. Dus verwacht wel dat er iets van toerisme of een winkeltje bij gaat komen ja. Ben heel benieuwd naar hun vervolg. Leuk dat ze gevolgd gaan worden! Ben helemaal exited haha

@moderators zou dit topic misschien ook gecombineerd kunnen? Dus Bzv/Onze boerderij? Net zoals the bachelor/prince charming? Nieuw topic openen lijkt me niet helemaal nodig :slight_smile:

1 like

Ik twijfelde inderdaad na de aflevering ook of ze het zouden doen. Maar dus toch! Wel bijzonder, mensen uit Texel zijn daar toch normaal gesproken wel aan gehecht. Bijzonder ook dat Rianne hem steunt in wat hij wel, vind ik wel mooi.

Vind het een leuk en interessant programma, wil het wel gaan volgen.

1 like

Jahoor prima, heb de topictitel aangepast.

1 like

Heb net van een Nederlandse dierenarts gehoord dat dit normaal gesproken niet zo is daarā€¦ ik was ook al teleurgesteld haha maar schijnt dus normaal gesproken niet zo netjes en schoon en goed georganiseerd te zijn. En wellicht ook wel wat minder succesvol dan het lijkt.

Ik vond de koeienboeren echt vreselijk eigenlijkā€¦ Zoveel koeien, zoveel land en dan niet naar buiten mogenā€¦ echt een bedrijf maar zij doen het niet voor het boeren/voor de dieren. Vind het niet erg dat dit in Nederland niet kan/mag.

2 likes

Helaas zijn er ook in Nederland genoeg boerenbedrijven waarbij de koeien het hele jaar op stal worden gehoudenā€¦ Vaak worden boeren hier toe gedwongen om dat dit de meest kosten efficiĆ«nte methode isā€¦ In het programma laten ze ook de ā€˜mooie groene grasvlaktesā€™ zien, maar helaas is de biodiversiteit verdwenen. Ontzettend complex is ons huidige voedselsysteem, zo belangrijk dat er meer geĆÆnvesteerd wordt in circulaire, duurzame, landbouw komt, waarbij de consument direct afneemt bij de boer en waarbij de nadruk ligt op de productie van groenten/fruit etc. ipv vlees en dierlijke producten zoals melk.

1 like

Yep yep en de ā€˜eisenā€™ (die zijn er niet eens echt, alleen een aanmoedigingsbeleid, kan ook niet echt goed gecontroleerd worden) wanneer melk ā€˜weidemelkā€™ genoemd mag worden is dat koeien ā€˜minstens 120 dagen per jaar minimaal 6 uur per dagā€™ naar buiten gaan. Dat is dus maar 1/3 van het jaar. Bij iets meer dan 15% van de c.ampina bedrijven gaan de beesten nooit naar buiten.

Ook als je je verdiept in bijv. wanneer een kip een vrije uitloop genoemd mag worden, die eisen zijn ook echt minimaal. En op de verpakkingen van die producten pronken natuurlijk wel de blije kip en een koe in de wei, om jou als consument een prettig gevoel te geven.

Leuk nieuws! Wim en Marit hebben een dochter gekregen: Lot. Ik had aanvankelijk gedacht dat hun relatie niet lang stand zou houden, maar ik had het mis!

https://www.ad.nl/show/boer-wim-en-marit-ouders-geworden-van-dochter-lot~a9c56db4/

17 likes

Haha, ik wilde dit ook net posten.

En wie kent Wietse en Neeltje nog? Ik ga zondag zeker kijken!

2 likes

Wow dat had ik ook niet verwacht nee! Wel leuk voor ze!

Ook wel grappig om te zien dat sommige stellen/deelnemers (jaren) na de show de publiciteit blijven opzoeken (via het programma), updates geven over hun leven enz. En sommigen hoor je nauwelijks meer iets van. Zoals nu bij Wim en Marit dat je dan ā€œpasā€ na 5 maanden hoort dat ze een kindje hebben gekregen terwijl bij andere stellen het soms bijna meteen bekend wordt. Ieder zn eigen keuze natuurlijk en ze zijn niemand iets verplicht maar vind dat altijd wel grappig op te zien. Sommige boeren blijven je dan ook heel erg bij en anderen vergeet je haast

5 likes

Ja, zo leuk! Heb ook echt zin in de aflevering van aankomende zondag haha

Kijkt iemand ook? Steffi en Roel zijn zo leuk!

2 likes

Ja! Voelt weer ouderwets kneuterig op zondagavond

3 likes

Al die kindjes zijn zo schattig!

Jeetje die boeren houden wel van voortplanten zeg, allemaal 3 of 4 kinderen :grimacing:

10 likes

Dat huis en kindje van Tom en Marieke :heart_eyes:

Dat huis is zo mooi hĆØ! Is bij ons in de buurt.
En vanaf afgelopen weekend lopen de koeien weer in het weiland ernaast.
Die lopen dan echt tot aan zijn heg.
Lijkt mij echt geweldig, zit je in je tuin staat er een rij koeien naar je te koekeloeren!

Marieke is een juf bij mijn dochter op school. Zij is ook zo lief! (Met haar samengewerkt in de MR)

Zo kwam Tom ook een keer Sinterklaas brengen op de tractor :joy:

1 like

Ik zit hele tijd met een lach tijdens het terugkijken ervan.
Wietse en Neeltje nu. 12 jaar terug wow. Weet nog dat ik dit keek met mā€™n broer en moeder :o
Hij is nu wel spraakzamer haha. En leuk om ze te zien, ze wilden jaren niet met media praten.

1 like

Tom heeft nog steeds gekke bakkebaarden.

Wow ja die verstreken tijd is ZO confronterend! Ook dat boer Henk (van Fiona) destijds 25 was. En nu nog steeds niet super oud natuurlijk maar weet wel dat ik hem toen helemaal knap vond :joy: was zelf een jaar of 6 jonger toen dan hij maar ja de nostalgie gewoon hahah

2 likes