Borrelhapjes/kaasplanktopic

Le marcaire en manchego vaak wel, de jumbo verkoopt geloof ik ook reblochon. De rest haal ik op de markt of bij de traiteur!

Vind qua charcuterie de venkelworst van Brandt & Levie ook heel lekker, en een goede Iberico ham, idd de spianata Romana of een toastje met paté/rilette en confiture. Oh en gewoon blokjes kaas met selderijzout is ook lekker!!

2 likes

charcuterie, rilette en confiture hahah. Wat betekent dit? En wat is er anders aan selderijzout vergeleken met gewone zout?
Ik heb je kaaslijstje opgeslagen hoor.

1 like

Mijn zus heeft een broodmachine en maakt daar ook allerlei hapjes en broodjes in, o.a. een brood met rode pesto en kaas :heart_eyes:

Haha charcuterie is een fancy woord voor vleeswaren, confiture is jam en rilette een soort vlees (kan ook met vis) dat een beetje de structuur heeft van pulled pork maar dan in vet klaargemaakt. Klinkt smerig maar is heel smaakvol!

Oh en selderijzout is zout met een lichte selderijsmaak, maakt de kaas wat kruidiger van smaak :slight_smile:

1 like

Wij zijn kaas tweelings

2 likes

Bedankt. Is selderijzout ook lekker in gerechten??

1 like

Oh love dit! Ik ben gek op manchego, blue stilton, port salut en venkelsalami en truffelsalami. Wat noten en druiven erbij op de plank, wijntje erbij… Wij hebben vorige keer met vrienden bij een etentje ook een goede borrelplank gemaakt, incl bruschetta’s met tomaat en makreel. Even een foto zoeken.

Mijn lievelingsdip om zelf te maken is trouwens geroosterde paprika-feta dip. Puntpaprika’s in aluminiumfolie in de oven voor een half uurtje, daarna kan je het velletje eraf trekken en de zaadjes verwijderen. In een keukenmachine met feta, beetje olijfolie, peper en zout erdoorheen. Superlekker met turks brood om te dippen! Zelf aioli of tzatziki maken is ook altijd goed.

21 likes

Ohhh love dit topic nu al!! Paar dingen die ik zelf vaak maak

  • spinazie dip, diepvries spinazie uit laten lekken en liefste in een theedoek of zeef al het vocht er uit knijpen. Dan in een kom doen en daar op gevoel mayo, zure room en het belangrijkste: mix voor lente ui crème soep bij doen. Lekker om brood in te dippen!!

  • wrap rolletjes, wrap insmeren met paturain, rucola en gegrilde paprika er op en dan oprollen en in stukjes snijden.

Verder maak ik vaak zelf truffeldip en pestodip, door een beetje mayo te mengen met zure room of kwark en dan truffelmayo en pesto er doorheen te roeren. Vind dat vaak wat frisser en minder heftig dan je brood te dippen in pure truffelmayo.

Meestal combineer ik dat dan met een plank met dus brood, verschillende kaasjes (Rotterdamse oude, bleu d’auverne, brie)!met stroop en een tros druiven er bij.

2 likes

Ik leef voor harde Italiaanse kaas: provolone piccante en pecorino :drooling_face: Franse schapenkaas (brébis) is ook een favoriet. Geitenkaas zou ik drie keer per dag kunnen eten: zowel zachte om te smelten op toastjes in de oven als harde ‘crottes’ als aperitiefhapje. :cheese:

3 likes


Nog een vegan bijdrage!

17 likes

Dit laatst aan een vriendinnetje voorgeschoteld: port salut, brie met bieslook, kruidenroomkaas, manchego

En kocht laatst per ongeluk zoete olijven ipv zoute :nauseated_face:

Ik wil meerrrr borrelposts jongens het is weekend!

16 likes

OH :heart: Favoriete topic ever.

Mijn ideale plank: fuet, allerlei franse zachte kaasjes, pecorino, peterselie/feta dip van de turk, vers stokbrood, camembert uit de oven met knoflook, rozemarijn en honing, olijven, cournichons, druiven. Fotos zijn niet van nu maar dat maakt niet uit toch?

En een ‘gezondere’ versie voor 1 pers (met tomatensap😍)

9 likes

Ik vind het wel een up voor dit topic! Iemand nog lekkere tip voor een feest plankje voor de kerst? Samen met m’n vriend gaan we kerstavond doorbrengen op de bank met een plank en cadeautjes en kan wel wat tips gebruiken.

1 like

Jaa!
Sommige traiteurs en supermarkten verkopen mini potjes met appel peer gelei voor bij kaas.
Maar wat ook gewoon heel lekker is (en veel voordeliger!) Nu bij ah 2+1
image

1 like

Jaaa altijd fan van de borrelplank! Voor kerstdiner met vriendinnen heb ik net een zalm ingelegd.
En nog een fotootje van afgelopen weekend, plankje voor 2 :slight_smile:

8 likes

Mijn favoriete kaasje is morbier. Maar munster is ook altijd lekker vind ik (in de winter wel buiten bewaren ipv de koelkast of anders in een luchtdicht bakje of vacuümzakje, want die lucht is echt niet te harden)

Andere aanraders voor op de plank: de carpacciosalade van de Lidl, vers gebrande notenmix van de markt, stokbrood met gerookte zalm (of de forel van de Lidl) en mierikswortel, vijgencompote voor bij de kaas

Als je er tijd voor hebt; zelf een broodje bakken! Ik vind warm brood zo ontzettend lekker. Je kan natuurlijk ook gewoon een lekker brood kopen en die voor het serveren nog even verwarmen in de oven.

Verder doe ik vaak de volgende dingen:

  • Zelf crostini’s maken (stokbrood in plakjes snijden en insmeren met olijfolie, bestrooien met peper en zout en krokant afbakken). Die beleg ik met gerookte zalm en wasabimayonaise, serranoham met pesto of geitenkaascrème met balsamico sjalotjes
  • Een scheut witlof vullen met een stukje blauwe kaas, ook lekker om samen te dippen in balsamico of vijg/dadel azijn
  • Zo’n lepelkaas voor in de oven en daar lekker brood in dippen
  • Qua dips; tapenade, aioli en kruidenboter
  • Notenmix
  • Gedroogd worstje
  • Een beetje standaard, maar caprese vind ik ook altijd mega lekker, of bruschetta op een crostini!
2 likes

Oei dat is idd ook een goede!Wij hebben ook vaak nog een lekker bladerdeeg hapje er bij, met feta en roomkaas oid.

Ik wil er even wat meer werk en moeite insteken, eerste kerste kerst samen in ons huis. Romantisch met een heerlijk wijntje. Ik zie ons al liggen op de bank: volgevreten, blij met cadeautjes en dronken.

Wordt een romantische avond, hehe.

2 likes


Ik neem altijd een klein plankje omdat ik altijd te hebberig ben en teveel soorten haal.
Maar dan krijg je dus dit, veel te kleine plankjes met belachelijk veel kaas. Duim er bij voor formaat haha

21 likes

Het liefst haal ik alles bij de kaasboer op de markt! Veel meer keus en je maakt het zo duur of goedkoop als je zelf wilt. De supermarkt doen we ook wel eens, en kaaswinkel in de buurt vind ik ook heerlijk, maar die is wel aanzienlijk duurder dus vaak combineren we dat.

1 like