Brood bakken

Dit is de laatste tijd mijn nieuwe hobby. Het enige is dat het brood zo snel droog wordt na 2 dagen ofzo :frowning: lijkt dan wel een baksteen. Ik maak meestal een simpel vloerbrood en wikkel het na afloop in een theedoek en bewaar het in een broodtrommel. Heeft iemand tips?

Geen idee of je al een antwoord hebt gekregen op deze vraag. Maar ook al ben ik zelf nog niet zo bedreven in brood bakken, ik ben wel bekend met het baksteen probleem. Rutger heeft wel goede tips

Maar ja dan moet je wel een grote) diepvries hebben… Of van de nood een deugt maken

(was eigenlijk opzoek naar het pdf van ‘wij koken met oud brood’ dat was een boekje gemaakt door een wijk in Den Haag. https://www.ad.nl/koken-en-eten/gratis-oudbroodboek-nu-al-een-succes~ac1883b8/ maar helaas kan je dit pdf niet meer openen. Misschien is er nog iemand die dit boekje toevallig heeft opgeslagen? Ik heb hem zelf als echt boek toentertijd opgestuurd gekregen. woon zelf in Noord-Nederland, maar had er toen achter aan ge-e-mailt of ik hem ook kon ontvangen)

3 likes

Thanks voor de tips! Misschien inderdaad broodpudding maken ofzo

1 like

Vandaag de eerste stappen richting brood bakken gezet. Kardemom bolletjes, basic versie, en theebroodjes. De laatste zijn een beetje gisting qua smaak geworden omdat ik te weinig havermout heb gebruikt.

Volgende week wil ik gewoon brood gaan maken. Wat voor meel gebruiken jullie? Gewoon tarwebloem enzo of andere dingen? En wat voor broodvormen hebben jullie?

1 like

Leuk! Ik gebruik meestal gewone tarwebloem voor gevulde broden, en volkoren als ik een iets voedzamer brood wil.


En vandaag heb ik voor het eerst een maisbrood gemaakt! Is heel lekker geworden, had het alleen mooi gevonden als hij iets meer ovenrijs had gehad dus denk dat ik de tweede rijs volgende keer wat korter doe. Heb er alleen geen foto van gemaakt en hij is inmiddels al bijna op :sweat_smile:

1 like

Dat klinkt ook wel heel lekker, maïsbrood! En gebruik je dan tarwebloem als er staat broodmeel? Heb dat nu wel gewoon gedaan, maar snap niet goed of het nu veel verschil maakt.

Ja ik gebruik gewoon tarwebloem altijd! Maar voor m’n gevoel maakt het niet superveel verschil allemaal, door dat maïsbrood moest ook normale bloem maar dat is steeds op bij de supermarkt dus ik had er 00 bloem door gedaan plus een beetje volkorenmeel omdat ik ook niet genoeg 00 had, en dat ging ook prima 🤷

2 likes

Brood met knoflook, olijven en zongedroogde tomaten.

Ik heb dit recept gebruikt. 35 minuten op 180 graden gebakken. Lekker knapperige korst en zacht brood vanbinnen :heart_eyes:

8 likes

Pandan melkbroodjes
Bij de tweede batch heb ik er aluminiumfolie over de ovenschaal heen gedaan om te voorkomen dat ze snel bruin worden dus die batch is mooier. Deze broodjes zijn zo verslavend heb er nu al twee van op

4 likes

Vet gaaf met die gifgroene kleur! Heb je een recept? (Dacht trouwens dat je die broodjes moest stomen?)

1 like

Dit is het recept! Je hoeft de broodjes gelukkig niet te stomen en ook geen speciale rijstmeel te gebruiken of iets dergelijks. Als ik je een tip mag geven; volgens het recept moet je 8g gist gebruiken maar in de zakjes van dr Oekter zit 7 g. Ik heb dat hele zakje gebruikt maar ik vind de gistgeur iets te overheersend. De volgende keer ga ik denk ik 3/4 van het zakje gebruiken, kijken hoe dat uitpakt.

2 likes

Ik ben geen super kennis rijke broodbakker maar hoe beïnvloeden deze elkaar dan?

Ik ben nu bezig met een Japans melkbrood ook, voor de liefhebber: https://vm.tiktok.com/Jjc2aVH/

1 like

Ik weet er ook niet zo heel veel van hoor! Maar volgens mij heeft een deeg een soort maximale rijs, een punt waar de gist niet zo veel meer doet. Als je tweede rijs dan zo lang is dat je al aan de max zit, gaat het dus niet meer rijzen in de oven.

1 like

Thanks!

1 like

Denk je (of iemand anders) dat ik dit brood ook in deze of andere ovenschaal kan doen en dan afdekken met aluminiumfolie? Ik heb geen dutch oven namelijk of andere ovenbestendige pan.

Kan in principe wel, ik zou er wel bakpapier in doen. Je kunt een brood ook gewoon op de bakplaat bakken eventueel.

1 like

Ja zeker! Zoals @PrincessPeach al zegt, wel even invetten of er bakpapier in doen.
Je zou ook het brood op een met bakpapier beklede bakplaat kunnen bakken en de ovenschaal er op z’n kop overheen zetten, maar dan zou ik een iets diepere ovenschaal nemen.

1 like

@George @PrincessPeach dank jullie! In het filmpje doet ze zelf ook bakpapier in de pan dus ik was dat sowieso wel van plan:) ben benieuwd! Na de hitte maar eens proberen.

1 like

Het zou wel kunnen dat de stoom iets doet met luchtiger worden ofzo? Maar hier zie je dat hij het deeg in een koekenpan doet en zonder deksel bakt. Ziet er wel heerlijk bruin uit :slight_smile:


Naja moet het maar eens proberen. Ovenschaal strak afdekken met aluminium folie lijkt me wel ook stoom te creëren.
2 likes

Haha NOU. Ik heb in de hittegolf even een brood geprobeerd te bakken. Het ging niet goed. Maar was mn eerste keer!
Ik heb dit recept gebruikt. En het brood in de glazen ovenschaal op bakpapier gebakken met aluminium folie erop.
Het ging al fout bij het mixen. Je moest warm water gebruiken en ik dacht “Nou das handig als ik dat gelijk uit de koffiemachine pak” (heet water optie). Want warm water uit de kraan schijnt niet goed te zijn qua bacterieen? Het moest denk ik lauwwarm zijn, maar bij mij was het dus bijna kokend. Ik dacht niet na. Blame it on the heat!
Het deeg werd te droog, heb er wat koud water bij gedaan.
4 u laten rijzen. Het leek niet echt goed gerezen, zag geen extreem groot verschil. Daarna een bol van geprobeerd te maken maar het was te kleverig en nat dus het was eigenlijk maar een vies hoopje deeg wat er lag. Na nog een half uur rijzen (niet dat er wat gebeurde) in de ovenschaal en in de oven.
De aluminiumfolie kreeg ik er niet strak omheen dus het werkte niet als een deksel. Stomen zou het dus niet doen. Daarna was de bedoeling 15 min zonder folie om bruin te worden maar dat werden er 40 ofzo omdat het maar niet echt bruin werd. Ook de onderkant bleef zompig. Daarna nog een aantal minuten op een rekje gebakken om de onderkant hard te krijgen. Ik wist al meteen dat het niet goed was want het leek op een platte pita ofzo. Totaal niet gerezen.
Bij aansnijden zie je dat binnenkant nog kleverig is. De korst smaakt best lekker! Ik ga het brood morgenochtend halveren zodat je 2 platte cirkels krijgt en die ga ik nog even afbakken. Dan heb ik hopelijk iets eetbaars. Wordt ws een soort toast of cracker haha! Nou ja, misschien lekker met humus.

Ohja en ik gebruik een combimagnetron en gebruikte de hetelucht functie. Misschien helpt dat ook niet mee. Ik heb ook een grote inbouwoven maar de temperatuur is daar heel lastig van in te stellen en alles verbrand daar heel snel in, maar ik denk dat het wel beter had gewerkt in de beginfase (met aluminiumfolie erop).

Foto’s van de frisbee

1 like