Brood bakken

Ziet eruit als een brood wat ze in marokko maken, volgens mij heb ik dat voorbij zien komen in de netflix serie cooked! Buitenkant ziet er aantrekkelijk uit vind ik hoor

Maar heet water doodt het gist inderdaad, dat zal een groot deel van het probleem zijn geweest

Ik bak brood in zo’n gietijzeren pan in de oven, heb je die toevallig? Eerst 30 min met deksel en dan nog 30 min zonder (ongeveer) dat werkt wel heel goed

Edit: sorry lees nu terug dat je niet zo’n pan hebt

1 like

Oh ja ik dacht ook wel dat ik het al had verpest met het hete water. Weet ook niet wat ik dacht. Leermomentje. Ik heb indd niet zo’n mooie pan, en helemaal geen ovengeschikte pan eigenlijk, dus daarom maar de ovenschaal met aluminiumfolie als 2e rangs oplossing bedacht.
Bedank voor je antwoord:) hoop snel een 2e brood te maken waar het gist wel werkt.
Edit: ik heb ook de beschrijving niet gelezen, alleen ingredientlijst haha en toen alles in een bak gegooid.

Misschien een springvorm met een andere springvorm omgekeerd erbovenop? Zeg maar wat hoor :sweat_smile: misschien werkt het

1 like

Haha ja ik ben pas sinds kort wat aan t proberen met bakken. Heb helemaal geen materiaal in huis. Ik ga wel een keer kijken voor handige dingen in een kringloop ofzo!

1 like

Wat een HEERLIJK filmpje, die man zit zo te genieten.

Die bril
Hoe hij z’n ‘working stations’ toont
De foto’s tussendoor van alle stappen
De voice over
Het liedje bij het intro

Heerlijk zulke mensen, ik wil ook zo worden

2 likes

Water moet je ongeveer op 20 graden toevoegen, anders werkt het gist niet meer. Je kan evt. ook het brood op een pizzasteenbakker (of ovenplaat) en dan een bakje kokend water in de oven stoppen. Dit zorgt ook voor vochtigheid. Je wil dat er vocht in de oven zit, omdat anders het vocht uit het deeg verdampt door de hoge temperatuur. Als de korst te droog wordt, kan hij niet meer rijzen in de oven (= ovenrijs) en blijft dus plat.

Ik kan je trouwens echt de recepten van Levine van Doorne aanraden. Zij is bij de thuisbroodbakkers zeer bekend, gezien haar recepten “altijd” lukken. Ze legt alles super goed uit. Hier is haar blog: https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
Ze heeft ook drie boeken geschreven, misschien kan je die is kopen of anders lenen in de bieb?

4 likes

Ah bedankt voor de tips!
Ik had filmpjes gekeken en daarna een site opgezocht voor de ingredientenlijst maar natuurlijk helemaal verder niet meer dat recept gelezen omdat ik dacht het wel te weten van de filmpjes :stuck_out_tongue:
Ik ga aan de slag met de tips! Want het is wel leuk om te doen.

Balen dat hij niet mooi is geworden! Het ligt inderdaad aan het hete water zoals hierboven al werd beschreven. Verder klinken ‘‘no-knead’’ recepten altijd makkelijk, maar ik vind het toch een beetje tricky. Door te kneden activeer je de gluten in het deeg en krijg je een mooi elastisch deeg wat goed kan rijzen. Ik vind degen die je moet kneden persoonlijk een stuk makkelijker, want dan voel je echt met je handen of het deeg al goed genoeg is. Focaccia vind ik bijvoorbeeld een makkelijk brood om te maken en is wel heel lekker, misschien zou je dat kunnen proberen. Ik heb ook altijd brood gebakken in mijn combimagnetron, dus dat zou vast moeten lukken bij jou!

2 likes

Ik heb een desem-hazelnoot-rozijnen brood in de oven zitten, duimen dat ie er goed uit komt want de desem was niet meer zo sterk. Had hem 48 uur geleden uit de koelkast gehaald om opnieuw te voeden en weer wat actiever te maken maar dat was toch niet genoeg.

1 like

Heeft iemand een lekker en makkelijk recept voor glutenvrij en vegan brood?
Ik tag ook even @anon76889665 wellicht?

Liefste zonder 100 ingrediënten lol

Nee een paar keer daarna ook nog! Maar had hem te lang niet gevoed toen hij in de koelkast stond dus had gewoon meer tijd nodig. Heb al eens eerder hem weer “tot leven gewekt” maar dat duurt we even.

Ik heb een levain op basis van roggemeel en gebruik wel altijd meel van een molen, dus niet uit de supermarkt. Als ik vaker voed dan is hij heel luchtig en actief, alleen nu dus jammer genoeg niet :sweat_smile:

Edit: het brood is heel vast geworden, nauwelijks gerezen, maar omdat er heel veel rozijnen en hazelnoten inzitten is dat niet zo’n probleem, toch lekker!

1 like

Is prima toch! Volgens mij zal je meer verschil proeven tussen de verschillende meelsoorten bij het brood bakken zelf. Van de starter gebruik je toch maar een vrij klein deel in verhouding tot een heel brood, weet niet of je dat proeft.
Schijnt wel dat hoe ouder je starter is hoe zachter de smaak. Die van mij is nu 8 maanden :partying_face:

1 like

Ik heb na mijn gist debacle van vorige keer geen heel brood meer gebakken (met eigen bloem en gist) maar wel snel bolletjes met berenoortjes gemaakt met mijn dochter, met bloem en gist dus. Dat werd wel ok, maar de broodjes bleven wat wittig.
Ik was mijn combimagnetron nog aan het ontdekken, en nu weet ik dat ik de grillstand denk ik op het eind even aan moet zetten ipv hete lucht. Dan krijgt hij een knapperiger bruin korstje.

Ik heb wel laatst 2 keer een heel brood gebakken met een zak broodmix, gewoon van lidl zelfs.
Het werd wel erg lekker hoor! En ook makkelijk, warm water erbij, mixen met deeghaken, 2x rijzen en de oven in.
Ik heb nog steeds geen broodblik ofzo dus gewoon in de ovenschaal gebakken. De eerste keer met ingevette schaal maar het brood bleef toch plakken en kwam er amper uit zonder kapot te gaan, de tweede keer op een bakpapier en die kwam mooi los.

Samenvatting

Dit is de eerste keer:

Dit is de tweede keer:

Heb nu wel zin om weer zelf met bloem een brood te maken, dus morgen even een goed receptje zoeken, als iemand nog een goed beginnersrecept heeft die altijd lukt hoor ik het graag.
Ik heb bloem, gist, ei en bakpoeder in huis.

3 likes

Wat leuk! Ik heb ook wel eens brood gebakken in een springvorm en het kan ook in een gietijzeren braadpan! Ik ben momenteel bezig met zuurdesem, maar ik merk dat mijn starter het wat moeilijker heeft in dit weer.

Dit is een van de eerste broden die ik heb gemaakt, ik vond hem super lekker en heel simpel.

Hi, ja een springvorm en braadpan heb ik ook niet maar ik moet nog steeds eens wat van die bakspullen halen nu ik meer begin te bakken en mijn oven beter kan bedienen. De glazen ovenschaal met bakpapier werkte trouwens wel prima voor mijn brood alleen door de brede vorm werd hij wel wat breed en plat uiteraard maar niet storend.

Vorige keer raadde jij me ook een focaccia aan :grin: dus ik heb net je recept even gelezen.
Ik vraag me af hoe ik moet weten of mijn water 40 graden is. Ik denk dat ik een beetje lichaamstemperatuur moet aanhouden maar dan ietsje warmer?
Verder ziet het er leuk uit om te proberen dus morgen of zondag ga ik het denk ik maken! Thnx

Je starter doet lastig zeg je? Heb je wel al broden ervan gebakken en werden die goed?

Haha ja iets warmer dan lichaamstemperatuur inderdaad, dat het op je hand warm voelt, maar niet heet. Ik heb zelf een thermometer in huis, maar dit werkt ook prima!
Ja ik heb laatst al brood gebakken, maar als ik hem dan weer een tijd in de koelkast heb gehad duurt het weer veel langer tot hij lekker levendig is.

Ik vind zelf van die breekbroden ook leuk om te bakken! Dan zou je een bruin en een wit deeg kunnen maken, daar kleine bolletjes van draaien en die tegen elkaar aan in de ovenschaal afbakken. Je kunt ze bijvoorbeeld ook leuk bestrooien met maanzaad, of haverzemelen.

Sowieso vind ik het altijd leuk om nieuwe vormen te proberen, dus een keer een vlecht of een krans. Dat kan natuurlijk ook gewoon met normaal brooddeeg.

1 like

Ohja dat klinkt ook leuk zo’n breekbrood of vlecht. Nog zat om te proberen, eerst maar eens die focaccia proberen niet te verpesten.

1 like

Die gaat vast lukken!

Oops vorige keer mijn focaccia in het Baktopic gepost.
Heb laatst pretzels gemaakt maar die waren qua vorm niet zo geslaagd.
Vandaag knoopbroodjes gemaakt van hetzelfde deeg als de pretzels, maar dan zonder eigeel bestreken.

Ik begin er wel beter in te worden denk ik. En het is nog steeds wel leuk om te doen.
Niet veel broodbakkers verder hier volgens mij? Iemand nog wat leuks te showen?

Wat fotos

Pretzels totaal mislukte vorm:

Knoop/kaiserbroodjes:

7 likes

Mooi zeg!

Ik moet nog steeds mijn vorm voor een laatste keer inbranden maar stel dat al weken uit. Maar zodra dat gelukt is, gaan we weer brood bakken! Krijg nu al weer zin in die heerlijke geur :slight_smile:

1 like