Brood bakken

Zelf brood bakken is een van de fijnste dingen die je kunt doen in dit leven, nietwaar?
Deel hier je tips en recepten!
Hierbij de methode die ik altijd voor ciabatta gebruik. Deze maakt wel gebruik van een KitchenAid en die moet je maar net hebben, sorry. Maar ik vind het zo’n sympathiek filmpje dat ik het toch wil delen.

manbijthondstem: hoe maken jullie ciabattaaa?

2 likes

@quantum, kom er maar in!

Overigens moet ik dit echt een keer proberen.

1 like

Ik maak deze heel vaak met feestjes/borrels:
https://www.24kitchen.nl/recepten/olijventomatenbrood

Hij is heel erg lekker en simpel om te maken. Je hebt ook geen keukenmachine of planeetmenger nodig! Verder doe ik hem meestal in een cakeblik, in plaats van dat ik er kleine broodjes van maak. Dan kun je hem gewoon in plakken snijden. Een aanrader mocht je nog nooit eerder brood hebben gebakken!

7 likes

Ik maak deze altijd voor het paas- en kerstontbijt. Ipv Nutella heb ik ook wel eens pumpkin spread en amandelspread van de Lidl gebruikt.

2 likes

@Nescio wat een heerlijk nuchtere vrouw in dat filmpje. Die ciabatta ziet er ook goed uit.

Ik heb een broodbakmachine, maar vind het brood eigk vaak niet super lekker. Droog :frown: maar gebruik ook vaak van die kant en klaar broodmixen dus waarschijnlijk moet ik gewoon een keer goede ingrediënten kopen.

1 like

Ik heb een goedkope variant, effe opzoeken.
Domo.
Ik weet het nog niet helemaal haha.

ligt aan de mix en probeer eens iets meer water toe te voegen, thuis eten we enkel nog van dat brood en eigenlijk is het lekkerder dan die flutbroden van de bakker wat vooral sponzig is

1 like

Dank voor de tip!

En, is het gelukt?

Broodbakken is echt mijn nieuwe hobby! Ik bakte al graag taarten, koekjes e.d. maar daar word je wel wat dik van als je dat telkens maakt. Met het bakken van brood kan je het tenminste met een gerust hart opeten zonder dat het ongezond is. Ik vind broodbakken trouwens wel veel moeilijker dan vooraf gedacht, zoveel technieken en soorten meel. Hebben jullie foto’s van jullie broden? Ik zal zo even wat plaatsen

2 likes

Geen idee of er interesse is, maar foto’s van de Nutellabrood(deeg is voor meerdere broodsoorten te gebruiken):

Nutellabrood

https://www.instagram.com/p/BdH1ujhgcNn/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=s17kk28k3amt
https://www.instagram.com/p/BdC3AxHgYpc/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1ty1kpqcc7dg3
En de kokosversie:
https://www.instagram.com/p/BdC3HUOAaQj/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=6iaqeef2lpwj

Oh ik zie dat hij de foto’s, maar links laat zien. Sorry was niet de bedoeling. Had de foto’s nl op mijn oude mobiel

2 likes

@Vaiana je kunt naar afbeelding toevoegen gaan en dan kiezen voor vanaf het web en daar die insta link zetten, dan krijg je meteen de plaatjes!

8 gram is vaak wel gangbaar bij brood. Het is afhankelijk hoeveel bloem je hebt gebruikt. Ken je de term bakkersformule? Een brood bevat 1.5-2% zout ten opzichte van de bloem. Dus bij 500 gr bloem (100%) zal je 7,5-10 gr. zout gebruiken.

Woon je niet in NL? Anders is de website van Levine goed! Zij heeft ook twee boeken in NL uit

3 likes

ja leuke site! daar heb ik simit leren maken, wat eigenlijk helemaal niet moeilijk is. meteen zin in.

2 likes

pitabroodjes gebakken… als je dat eenmaal gedaan hebt wil je die ellende uit de supermarkt echt niet meer eten

fotoreportage

mooiste is… ik vind die van mij eigenlijk mooier dan die uit t boek

17 likes

Ik heb sinds kort een broodbakmachine, wie heeft er aanraders om daarmee te maken?

Heb een tijdje brood gebakken, maar ik vind het toch vaak te veel tijd/handelingen kosten.

Maar een ding maak ik heel regelmatig: Naan! Supersimpel, snel en lekker.

Men neme: (voor 1 bescheiden naan, je kan dus verdubbelen)

  • 100 gram zelfrijzend bakmeel
  • 65 gram volle yoghurt
  • zout
  • gedroogde kruiden (ik doe altijd koriander en knoflook, of italiaanse kruiden)

Mengen tot een deegbal. Het is een vrij plakkerig deeg, maar dus naar eigen inzicht een beetje bakmeel of yoghurt toevoegen. Uitrollen met een deegroller - vorm maakt niet uit :v: Koekenpan goed heet maken, geen olie in de pan. 2 minuten de ene kant bakken, de bovenkant ondertussen bestrijken met olijfolie. Keren, olie op de gebakken kant, 2 minuten bakken. Klaar!

Vooral lekker bij curry/rijstgerechten/soep. Oh en ik dip naan altijd in aioli.

3 likes

ah ik heb het filmpje teruggevonden waar ik jaren geleden met open mond naar heb zitten kijken, kijk hoe die soepeltjes die bakker dat doet, een lust voor het oog, na 2 minuten:

2 likes

ciabatta!

rare bleke blubber

bijna klaar

klaar

5 likes

ooohh ziet er echt heerlijk uit :eek: heb je een recept?