Brood bakken

Beetje rare foto maar ik wil nog even aandacht voor mijn lekkere witte sandwich brood :smiling_face_with_three_hearts:

Nu twee dagen later in een plastic zak is hij nog hartstikke lekker en zacht, ik heb er al heel lekkere tonijnsalade sandwiches mee gemaakt, is ook heel lekker met zoet beleg en ook als toast of tosti! Ik ga volgende keer een versie met wat volkorenmeel proberen.

27 likes

Ohh die ziet er goed uit! Wil je misschien het recept delen?

Die had ik al gedeeld een paar posts geleden, kun je terugvinden

Nu ook al een paar keer gemaakt met 50% volkorenmeel en dat werkte ook heel goed!

Mijn eerste zuurdesem! Ben best heel tevreden voor de eerste keer, dit wordt een vaste weekend activiteit vanaf nu

14 likes

Ziet er heel goed uit! Mijn eerste 2 broden zijn toch nog wat te compact geworden. Wat heb jij gedaan om hem meer luchtig te krijgen?

1 like

Ik heb het recept gevolgd uit the perfect loaf. Ik heb het uit het boek, maar ik denk dat het dit recept was: https://www.theperfectloaf.com/beginners-sourdough-bread/

1 like

Ik heb ook een paar eerste broodjes gebakken! Geen zuurdesem want dat vind ik nog te ingewikkeld haha, ik heb het recept van Plukkers gebruikt. De oven heb ik nu beter onder controle waardoor ze niet meer zo donker worden als die hierboven op de foto.

Nu wil ik graag volkoren gaan maken. Mijn plan was om gewoon 25% van het bloem te vervangen voor volkoren en dat langzaam uit te breiden, ik heb ooit ergens gelezen dat dat een goede methode is. Zijn hier mensen die dit ook zo gedaan hebben? Of nog andere ervaringstips wbt volkorenbrood?

@xMillieeee kan het dat het nog wat te koud is in je huis voor de rijs? Ik laat mijn deeg nu boven de verwarming rijzen die ik net een tikje aan zet, dat werkt heel goed met gewoon de standaard tijden uit mijn recept.

Ja dat kan het zeker zijn! Dus heb hoop bij mooi weer!

1 like

Ik heb hem laten rijzen in de oven met enkel het lampje aan! Die tip las ik hier voor de starter en dat heeft wel goed gewerkt.

Ik vind het brood gisteren echt heerlijk, maar na 1 dag lijkt het al een redelijk taai geworden. Wat ik met brood van een goede bakker toch niet zo snel heb, dat blijft (ongesneden) wel even goed. Zou het dan toch nog niet genoeg gerezen of genoeg uitgebakken ofzo? Of waar zou dat aan kunnen liggen?

1 like

Je kunt broodverbeteraar gebruiken, ik heb dat zelf nooit geprobeerd. Mijn sandwichbrood blijft langer goed omdat er suiker inzit, dus dat kan ook nog. Maar brood van echt alleen bloem, water, zout en een rijsmiddel wordt gewoon snel taai. Je moet er echt iets aan toevoegen om dat te rekken, dat ligt niet aan het bakproces.

1 like

Hoe bewaar je het brood? Ik snij het zelf altijd door de helft en leg dan de gesneden kanten op de snijplank, dan is het eigenlijk pas op dag 2/3 wat taai en droog aan het worden.

1 like

Helaas kan dat niet bij mijn oven :frowning: maar heb een huis met veel ruiten dus warmt redelijk snel op nu met het zonnetje dus ga het volgende week weer proberen!

1 like

Mijn tweede brood dit weekend was beter gelukt. Ik weet eigenlijk niet exact wat ik anders gedaan heb helaas, behalve dat het vormen veel beter ging. De vorige keer kreeg ik het niet mooi strak en dat lukte nu wel. Het brood kwam hoger uit de oven vgl met de vorige keer.
En het lijkt dus ook beter te bewaren, het is op dag 3 nog perfect lekker eigenlijk! Niet meer zoals dag 1 natuurlijk, maar hoef het niet te toasten. En ik bewaar het op precies dezelfde manier (ongesneden in een stoffen broodzak in een broodtrommel)

Ik ben vanavond begonnen met mijn (glutenvrije) zuurdesem starter. Nog 0 ervaring met brood bakken, maar heb een goede reden om het nu te doen en heb veel fermentatie achtergrond vanuit m’n opleiding, dus ben benieuwd! Ik volg het recept van marike bol, nog random tips die ik mee moet nemen?

Oh wow, glutenvrij lijkt me moeilijk! Wat gebruik je dan ipv tarwebloem? Ben erg benieuwd naar je resultaat!

1 like

De starter is met glutenvrije haver en sorghummeel!

3 likes

Houd ons op de hoogte!!

Ik stel het al een jaar uit omdat ik opkijk tegen de hoeveelheid werk en kans op falen :smiling_face_with_tear: maar ben heel benieuwd hoe het bij jou zal gaan en of je lekkere broden krijgt!

Ik heb laatst wel weer eens glutenvrij stokbrood gemaakt naar recept van Aran Goyoaga waar ik heel tevreden over was:

13 likes