Ik ben vanavond begonnen met mijn (glutenvrije) zuurdesem starter. Nog 0 ervaring met brood bakken, maar heb een goede reden om het nu te doen en heb veel fermentatie achtergrond vanuit m’n opleiding, dus ben benieuwd! Ik volg het recept van marike bol, nog random tips die ik mee moet nemen?
Oh wow, glutenvrij lijkt me moeilijk! Wat gebruik je dan ipv tarwebloem? Ben erg benieuwd naar je resultaat!
De starter is met glutenvrije haver en sorghummeel!
Houd ons op de hoogte!!
Ik stel het al een jaar uit omdat ik opkijk tegen de hoeveelheid werk en kans op falen
maar ben heel benieuwd hoe het bij jou zal gaan en of je lekkere broden krijgt!
Ik heb laatst wel weer eens glutenvrij stokbrood gemaakt naar recept van Aran Goyoaga waar ik heel tevreden over was:
Ik heb mijn grootste brood tot nu toe gebakken en wat hielp was ijsklontjes in de pan, voordat je je deeg erij doet om af te bakken. Dan bak tijd met deksel op de pan iets verlengen en ineens was hij nog veel groter!!
Ik heb ook het zuurdesem virus te pakken. Lang bezig geweest met de starter, maar die is nu goed actief. Afgelopen zaterdag mn 2e brood gebakken en ben erg tevreden! Lekker bruin gebakken, want dat vind ik het lekkerst, smaak was ook top! Deze is ook goed gerezen, de eerste was vrij plat. Ik denk door te korte bulkrijs. Nu heb ik hem veel langer laten rijzen en dat was dus beter.
Ah zo’n mooie korst!
Ik heb laatst voor het eerst een soort Japans melkbrood gemaakt (heeeerlijk zacht en zoetig, recept van 24kitchen) en heb de Tangzhong methode nu ook gebruikt in een normaal brood.
Ik voegde altijd al extra boter toe op het laatst en ik doe er ook altijd wat tarwegluten bij zodat het langer lekker blijft en niet zo snel uitdroogt maar raad echt iedereen aan om de tangzhong methode te proberen, het is dan echt langer lekkerder en minder droog. Ga het deze week ook proberen bij het maken van de krentenbollen van Rutger Bakt. Heb die eerder gemaakt maar vond die toen ook wat droog dus ik hoop dat dit helpt.
Het was een succes! Vorige keer waren ze op dag 2 heel droog en nu een stuk zachter. Echt topppp