Budget- en besparingstopic

Thanks! Heb nu met mijn vriend afgesproken dat we even. 300 euro gaan pinnen voor 1 maand eten en dat we het daarmee proberen te doen. Wordt beetje krap maar zou wel een super leuk doel zijn.

Waar ik mij wel aan erger is de hoeveelheid plastic overal, mijn kinderen zijn gek op die snoep paprika’s maar altijd als ik die koop zit er een grote plastic emmer omheen. En als ik kook heb ik teveel plastic.

Ahh ja maar het is goed om jezelf te challengen! En zie als deel van die challenge ook dat je je kasten en vriezer probeert leeg te eten. Dan snijdt het mes aan drie kanten: het ruimt lekker op, je wordt er creatief van én je gaat je boodschappengelddoel halen.

En als je zoals ik bent drink je die maand ook ineens een stuk minder alcohol :crazy_face:

1 like

Een tip als je het niet erg vindt om meerdere supermarkten langs te gaan: gebruik de barcode scanner van de winkelapp.

Zo kost alpro kwark bij de ah (400 gram) €2.09 en bij de Dirk €1,89
De yoghurt in pak van alpro kost bij de ah (750 gram) €2,09 en bij de Dirk €1,79.

Dit is met meerdere producten zo. Soms scheelt het 10 cent, soms een halve euro. Ik vind dat de moeite waard.

De producten die ik het meest koop (beleg, schoonmaakartikelen etc) scan in thuis eerst met de diverse apps. En dan schrijf ik op wat ik waar moet kopen. Het scheelt dat beide supermarkten in hetzelfde dorp zitten en zelfs in hetzelfde ‘winkelcentrum’.

8 likes

In dezelfde strekking werk ik met ‘betaal jezelf eerst uit’. Ik maak van mijn salaris een vast bedrag over naar mijn pinpas, en dat is het voor die maand. Wil ik een broek kopen? Ja dan is er niks over voor een blouse. Moet ik meer benzine die maand, dan komt er geen kleding. Oh geen geld op de pas -> vriezer/voorraadkast leeg eten. Qua sparen heb ik een ‘‘toekomst’’-pot, en aparte potjes voor specifieke doelen als auto-onderhoud, zorg eigen risico + lenzen, al geboekte/geplande vakanties.

3 likes

Ik zit er lekker in vandaag. Nog wat budgettips:

Anti droge benen
Ik heb in de winter altijd heel veel last van droge benen. Nu heb ik laatst bij de Tuinen (ik moet Holland&Barret zeggen nu hè?) Een scrubhandschoen voor €3,49 gekocht en bij de Kruidvat deze bodymilk voor €6,39. De combi is perfectie. Na 2x scrubben en 4 avonden smeren zijn mijn schenen weer helemaal zacht en nog belangrijker: jeukvrij. Ik gebruik de bodymilk nu ook op mijn gezicht omdat mijn dagcrèmen op is (ssssht niet tegen de gezichtsroutinepolitie zeggen) en dat voelt ook superfijn voor mijn huid daar.

Snelle, lekkere budgetmaaltijd

  • Gnocchi (AH huismerk, €1,79)
  • Pakje zachte geitenkaas (Aldi, € 2,19)
  • Potje groene pesto (ik kocht zo’n klein bakje verse bij de groentenboer, maar die van €0,92 bij de Aldi will do)
  • Cherrytomaatjes 200 gr (~€1 bij mijn groentenboer)
  • Sperziebonen 300 gr (~€1 bij mijn groentenboer)

Cherrytomaatjes halveren. Sperziebonen halveren en even kort koken. Gnocchi opbakken in wat boter. Sperziebonen bij de gnocchi samen met de pesto, geitenkaas en tomaatjes. Eet smakelijk!

Wij zijn met zijn 2, dit is genoeg om met 4 personen van te eten dus dit is dan iets dat we die week 2x eten.

Rituals Douchefoam dupe
Ik hou van douchefoams, is het ultieme luxe gevoel voor mij. Die van Rituals vind ik heerlijk, maar €8,50 voor een douchegel vind ik onzin. Deze van Etos is een perfecte vervanger. Nu 2 voor €5,25, prima deal.

Geurkaarsen
Als ik bezoek heb hou ik er in het bijzonder van om op het toilet een geurkaars aan te steken. Dat vind ik zo ultiem gastvrij staan. Maar ja, zonde om een geurkaars van €25 op te branden op een wc (en eerlijk: dat vind ik sowieso een veel te groot bedrag voor welke geurkaars dan ook).
Deze van Kruidvat zijn TOP en kosten €2,49 per stuk.

11 likes

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Budgetrecepten

Leuk! Heb je ook een goed recept voor het bakken van naan?

1 like

Ja zal ik eens posten binnenkort! Zocht er nog op maar denk dat ik dat een keer in een oud fototopic had gezet.

1 like

Volgens mij hangt het ervan af of je een daltarief hebt. Bij mij zie ik dat in mijn maandelijkse verbruiksoverzicht.

2 likes

Ligt idd aan of je daltarief hebt of niet, maar alsnog vind ik het niet zoooveel verschil maken. 45min ipv 3 uur gaat je sowieso veel meer schelen

Het verjaardagsprogramma van mijn vaatwasser duurt 41 minuten en verbruikt 0.9kWh, het eco-programma duurt 232 minuten en verbruikt 0.86kWh en een liter minder water.
En bij dat eerste programma is bij mij alles nog drijfnat en de borden nog vies, dat gebruik ik alleen op verjaardagen als je alleen maar kopjes en taartbordjes hebt.

Dus @Wonderland zoek het even op in je handleiding, korter is niet per se zuiniger.

5 likes

Ja dan is mijn budget tip: lidl heeft echt lekkere wijnen.

Verder nog wat tips voor budget:
Edelgist vlokken, ze zijn vegan en je koopt een grote bus waar je lang mee doet. Is een nootachtige smaak, ook wel goede vervanger voor kaas, gezond en zo maak je gerechten op een simpele manier lekker…zoals pasta’s en salades.

Eind van de dag naar de markt, fruit inkopen, snijden en in de vriezer. Ideaal voor smoothies

Oud brood niet weggooien tenzij schimmel maar lekker roasten.

Persoonlijk vind ik pasta’s erg lekker als ze gewoon puur groente zijn, ik gebruik hier ook bijna nooit vleesvervangers voor. Terwijl ik eerst heel erg het idee had dat ik er wel wat doorheen moet doen. Is vaak gewoon even wennen.

Hele logische tip maar gewoon een goede drinkfles mee op pad, is sowieso zonde om water te moeten kopen. Komt altijd van pas

Wat ik met vriendinnen regelmatig doe is kleding ruilen, dan gaan we door elkaars kasten heen. Zo heb ik vaak weer leuke kleding die de ander niet meer draagt. Beetje over en weer. Dat doen we ook bij sieraden.

Tv abonnement de deur uit en een Chromecast aanschaffen.

3 likes

Ik heb twee gigantische zakken edelgistvlokken, gekocht toen ik in een vegan periode zat, maar ik heb het 1x geprobeerd en daarna nooit meer aangeraakt. Het was goor, ik weet gewoon echt niet wat ik ermee moet en dat het kaas zou vervangen is een grove leugen. :cry: Hoe gebruik jij het precies?


Misschien is dit het proberen waard?
2 likes

Het hangt ook heel erg van het merk af vind ik. En puur smaakt het zeker niet naar kaas.

Doe hetzelf door veel dingen die lekker hartig moeten smaken. Pasta sauzen en soepen bijv. Vind de cashew Parmesan ook echt lekker, maar ben dan ook al een tijdje vegan en niet meer aan koemelk kaas gewent.

1 like

Ik denk dat het in dit geval een kwestie van smaak is. Ik gebruik het vaak in een pasta, even 2 min er bij door roeren. Of over de lasagna

En ik eet vrijwel geen koemelk meer dus ben de smaak denk ik ook beetje kwijt

1 like

Chili, pasta bolognese, lasagna, kerrie kool, nasi, misosoep, ramen, alle soepen, hutspot

2 likes

I second this :raising_hand_woman:t3: Zodra ik m’n loon ontvang, boek ik het bedrag wat naar de spaarrekening ‘moet’ meteen over. Zet jezelf een spaardoel, kijk wat je daarvoor iedere maand opzij zou moeten zetten, check of het haalbaar is en dan is er niets fijners dan het elke maand te zien oplopen.

Hoeft écht niet om grote bedragen te gaan. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook niet een groot inkomen, maar spaar nu meer dan ooit omdat ik mezelf een doel heb gesteld en minder kleine uitgaves doe. Besparen zit hem bij mij vooral in onnodige uitgaves verminderen en bewust(er) zijn van wat je koopt.

Moet wel zeggen dat Corona ook helpt (toch iets positiefs aan deze hele situatie), de drang om nieuwe kleding te kopen is volledig weg. En geen rondjes meer weggeven in de kroeg/uiteten gaan scheelt ook énorm. Dus probeer nu ook gebruik te maken van de situatie en zoveel mogelijk te sparen.

4 likes

Wij zijn van een duur Ziggo abonnement van 70 euro naar een lokaal initiatief gegaan voor 20 pm. 50 euro per maand besparen, 600 in een jaar. Dat was echt de besparing van vorig jaar. Scheelt wel dat we ziggo go van de schoonouders kunnen gebruiken. Wij hebben helaas door waar we wonen alleen deze 2 keuzes, vandaar dat we eerst naar Ziggo zijn gegaan. Dit leek ons veiliger.

Internet is sneller dan bij Ziggo en minder storingen.

2 likes

Dit hebben wij ook gedaan! We hadden een alles-in-1 pakket (waarvan we telefonie al niet gebruikten maar dat was goedkoper dan internet + tv) en zijn naar alleen internet gegaan. Dat scheelde op het abonnement al de helft (€68 naar €35). We hadden al gedeelde accounts op Netflix/Disney/Amazon en daarnaast nu ook NL Ziet (€8) om toch tv te kunnen kijken. Voordeel is ook nog eens dat je vaak vooruit kunt kijken en alles terug kunt kijken zonder reclame. Ik vind het echt ideaal!

2 likes